Dag för dag: Resealbumet "Kroatien (igen)!" av Lenil

7 juli 2012 - Kroatien
Det regnade lite när vi åkte ungefär klockan två på eftermiddagen.
Känns alltid lite bättre när det gör det!
Efter ca en kilometer kom jag på att jag glömt mitt sjukförsäkringskort, bara att vända igen. Framme vid Rödby var det långa köer så vi köpte plusbiljett till färjan och körde förbi alla utom två, väl värda 150 kronor extra speciellt som man även får gratis kaffe o mineralvatten på färjan och det sitter fint ihop med deras räckmacka!
Fint väder fram till Lübeck och sen ösregn, lite fint och ösregn igen! Stannade till för kvällsmat på McDonalds i Neuruppin och sov sen på Ibis i Spandau, strax utanför Berlin.
8 juli 2012 - Kroatien
Vi kommer iväg strax efter åtta, bra väder, lite trafik och som vanligt på östsidan har vi svårt att hitta mat. Överlag dåligt med mackar men gott om rastplatser. Efter ett tag kom en ordentlig regnskur och lite kö efter en olycka men vi är framme för vårt planerade stopp i Karlovac ungefär som planerat. Staden kändes ganska sliten och inte riktigt som vi tänkt oss men det kanske berodde på att vi kom fram ganska sent och var både trötta och hungriga. Vi hittade i alla fall ett fint ställe att bo på, Hotel Korana och en jumbopizza med massor av ost och prsut. Och självklart en kall Karlovačko……jo,det blev just en för det var vad pizzeria Mona Lisa hade kvar och särskilt kall var den inte heller men vad sjutton, andra öl är ju också goda (även om de inte är helt kalla) när det är semester!
9 juli 2012 - Kroatien
9 juli 2012 - Novigrad, Zadar-området, Kroatien
Borgruin
Idag sov vi lite längre, åt en rejäl frukost och sen åkte vi neråt kusten. Vi kollade först Novigrad men det kändes inte helt rätt den här gången, så vi åkte vidare mot nästa alternativ, Sveti Filip i Jakov och blev lite veliga, såg ett hotell, Villa Donat som såg bra ut men så kom vi på att vi ville ha balkong och det såg vi inte att de hade men eftersom vi inte hittade något annat så körde vi tillbaka och då fanns det plötsligt tre balkonger! Om de hade något ledigt rum, jodå och där säger jag att vi helst vill ha med balkong varpå receptionisten skrattar och säger att ett av de lediga är just med balkong! Hur stor chans är det? Men bara två nätter ledigt och inte fyra som vi tänkt. Men vi är hungriga så vi tar det och sticker ner till byn för lunch och sen på med badkläder och ner i havet. Vilade sen en stund innan det var dags för mera mat och då inser vi att det finns långt fler barer än restauranger här! Men tar den vi inte åt lunch på och äter en god fisk med grillade grönsaker och sallad! Sen blev det så klart glass och en cykeltur till nästa by eller förort är kanske mer rätt, Turanj. Cyklar är bra! Sen satt vi på balkongen en stund och kollade några till synes helt outtröttliga killar som spelade basket!