Dag för dag: Resealbumet "Ban Phe 19/11-13/12 2009" av Sos08

19 november 2009 - Köpenhamn, Danmark
Thai Air
I väntan på boarding.....
Singha
Försöker komma i Thai stämning :)
19 november 2009
Klev på 9.51 tåget vid Svågertorp för att ta oss till Kastrup och sen blev det en varsin öl där innan flyget skulle gå kl 14.
20 november 2009 - Bangkok, Thailand
I taxin på väg från flygplatsen till Ban Phe.
Vi landade vid 6 på morgonen, lokal tid på Bangkoks nya flygplats som är stor och det var väldigt långt att gå innan vi kom fram till passkontrollen.
Alldeles innan vi kom fram till passkontrollen måste vi passera förbi värmekameror där munskyddsbeklädd personal satt och kollade på monitorerna. Hade vi haft hög feber hade vi nog hamnat i karantän. Här kommer ingen med svininfluensa in :)
20 november 2009 - Ban Phe, Rayong, Thailand
Vy från vår balkong på 14:e våningen
Vy från vår balkong på 14:e våningen i The Royal Rayong. Helt hänförande och underbar!
Kommentarer: 3 Skriv kommentar
The Royal Rayong
Där har vi vår härliga lägenhet med en helt underbar balkong :)

Lägenheten är köpt genom svenska mäklarfirman ERA Oakfield i Thailand
Kommentarer: 1 Skriv kommentar
20 november 2009 - Rayong, Thailand
Efter att vi kommit fram till vår lägenhet i The Royal Rayong vid Mae Rumphung Beach ställde vi in våra resväskor och gick ut på balkongen för att se på utsikten. Helt underbar!!

Sen letade vi oss in till Ban Phe för att ta en songtaew in till Rayong för att börja shoppa det nödvändigaste till vår helt tomma lägenhet.

Det blev ett kylskåp (som levererades hem dagen efter), kuddar och vattenkokare inhandlat den första dagen + toapapper o lite sånt.

Sen blev det många shoppingturer in till Rayong under de närmaste två veckorna för att handla säng, garderob, byrå, soffa, balkongmöbler, köksgrejer m.m. m.m.
21 november 2009 - Ban Phe, Rayong, Thailand
Långpromenad på stranden först o sen köpte vi lite youghurt på ett ställe så vi fick i oss lite frukost nere på stranden.

Hyrde därefter en moppe att ha under tiden vi är här för att kunna ta oss runt som vi vill. Lördagen åkte vi både in till Ban Phe och Rayong på moppen ... i vänstertrafik ... men det går bra. Hittade en madrass inne i Rayong som vi fick hemlevererad samma dag och det var skönt. Sängstomme får vi ta sen för det har vi inte hittat någon vi vill ha ännu.
22 november 2009 - Ban Phe, Rayong, Thailand
Sovit som stockar på den inköpta madrassen. Vaknade först efter 8 och då blev det frukost på balkongen som vi inte hittat några möbler till än men vi har lånat stolar som stod nere i källaren i huset. Underbart att äta frukost med den utsikten.

Sen bar det iväg på moppen lite längre bort efter stranden för att ta en promenad efter vattnet. Senare tog vi bussen till Rayong o ännu en shoppingtur på ett stort varuhus, Home mart (ser ut som Bauhaus). Där hittade vi borrmaskin, byrå, gardiner o stänger, o massa massa annat vi måste ha. Allt detta blir levererat till oss på tisdag. Så vi får klara oss utan gardiner o något att stoppa kläderna i ännu ett par dagar. På kvällen blev det middag på restaurangen här hemma igen. Middag för oss båda inklusive 2 stora öl blev 240 bath (ca 48 kr).
23 november 2009 - Ban Phe, Rayong, Thailand
Frukost på balkongen när vi vaknade kl 7 Sen vid 8 blev det långpromenad nere på stranden. Bara vi var där…..inte ens pensionärerna som bor här hade vaknat utan dom kom ner för att ta sin promenad när vi kommit tillbaka :)

Låg på stranden nedanför huset sen en stund o solade o badade innan vi tog moppen till Ban Phe. Där blev det lunch och så handlade vi lite färg o grejer för att kunna koppla in varmvatten blandaren.
24 november 2009 - Ban Phe, Rayong, Thailand
Morgonen började med frukost på vår härliga balkong och därefter blev det lite målning av väggarna. Sen inväntade vi hemleveransen från HomeProe med alla grejer vi handlade i söndags. Den dök upp när vi låg vid poolen under förmiddagen. Härligt att få undan kläderna i väskorna till byrån vi fick hem. Nu börjar det bli lite ordning i alla fall.

Vid lunchtid tog vi en tur in till Ban Phe för att handla på ett ställe som har allt mellan himmel o jord o det kostar knappt någonting......svenskarna här nere kallar det för ÖB :)

Efter att vi kommit hem igen blev det en promenad efter stranden och lite bad. Middag åt vi som vanligt på vår ”kvarterskrog”.
25 november 2009 - Ban Phe, Rayong, Thailand
Högt hus är det...
Där uppe på 14e våningen har vi vår lägenhet.
Tog moppen mot Rayong hållet för att köpa garderob och sängstomme. Vihittade ett ställe efter vägen där vi köpte det. De lovade leverans redan vid 11-tiden men dök upp vid 12 och då var det inte rätt sängstomme de hade med sig. Och sen väntade vi på att de snart skulle komma med den rätta sängen. De skulle ju ”bara” åka tillbaka lite snabbt och byta. Men vi fick vänta o vänta o vänta....till kl 16. Tålamod är något som är bra att ha när man ska handla möbler och sånt här :)
26 november 2009 - Ban Phe, Rayong, Thailand
Marknad i Ban Phe
Vi tar en tur o tittar på allt som finns på marknaden som är varje måndag och torsdag i Ban Phe.
Efter frukost letade vi oss ner mot stranden. Tog datorn med o gick och lade oss nedanför ett ställe där man får koppla upp sig för 20 bath/dag = ca 4 kr.

Under förmiddagen när vi solade så kom en fullständigt överpackad korgstolsförsäljare på sin moppe uppe på vägen. Vi gick dit för att se om det var något för oss. Vi hittade äntligen snygga o sköna möbler till vår balkong. Kanon!!! Vi betalade och dom fick vår adress och åkte dit med våra två stolar. Det är service det! Så när vi kom hem vid lunchtid stod stolarna utanför vår dörr på 14e våningen och väntade :)

Efter att ha testat våra sköna stolar på balkongen tog vi moppen in till Ban Phe för att äta en tidig middag på någon av alla de fisk restauranger som finns där inne. När vi väl bestämt vilken så beställde vi in en varsin fisk och en ris att dela på. O vad fick vi in sen.....??....jo endast en fisk o en ris. Vi väntade o väntade men det kom bara in en fisk. Jaja....så är det ju här ibland. Men vad gör väl det när man är ledig i sol o värme ;)

På vägen hem upptäcker vi en stor marknad som dom har inne i Ban Phe varje vecka måndagar och torsdagar. Massor av konstig mat, frukt och allt annat mellan himmel och jord. Jättekul vad det att se! Vi köpte med oss en melon o lite annanas hem.
27 november 2009 - Ban Phe, Rayong, Thailand
Frukost på vår härliga balkong
Fixar lite frukost på balkongen med en lånad stol från källaren som bord eftersom vi inte har hittat något vi vill ha ännu.
Vindstilla och redan 27 grader i skuggan på balkongen vid 7.30. Det var vindstilla under natten också så det hade letat sig mygg ända upp på 14e våningen upptäckte vi när vi vaknade myggbitna. Efter frukost satte vi oss på moppen för att åka in till storstan (Rayong) och leta kök och lite annat. Efter vägen stannade vi på ett ställe där de hade en massa olika keramik, krukor, bhuddor, statyer och tavlor och massa annat fint. Där ska vi handla när vi väl fått ordning på alla möbler.

Inne i Rayong hittade vi en bäddsoffa.Vi köpte också frukost bord o stolar till balkongen.

Hittade äntligen müsli också......har letat sen vi kom ner och till slut fick vi höra av en annan svensk att det finns på ett stort varuhus inne i Rayong som heter Tesco Lotus. Vid lunchtid var vi färdiga inne i stan och skulle leta oss hemåt. Då började hettan bli olidlig där inne i stan.

Efter en mycket kryddrik lunch på ett litet ställe här bredvid när vi kom hem åkte badkläderna på o så gick vi ner till stranden. Det var riktigt skönt i vattnet. Det kändes ingen skillnad på luft- eller vattentemperaturen. Så härligt att bara ligga där i vattnet :) Vi tillbringade resten av eftermiddagen där nere.

Efter middagen på kvarterskrogen gick vi som vanligt upp och satt oss på vår balkong och njöt av utsikten och ljusskenet från alla fiskebåtar som ligger där ute varje natt.
28 november 2009 - Ban Phe, Rayong, Thailand
Inatt hade vi balkongdörrarna stängda eftersom det var vindstilla igår kväll igen o vi ville vara säker på att inte få in nå mygg. Vi satte på AC istället och det var första natten haft den på.

Nu sitter vi och väntar på leveransen av möbler vi handlade igår. Dom skulle komma någon gång mellan 9-11. Men det vet man ju aldrig här i Thailand :))

Dom kom klockan 10.55 :) och soffan blev kanonfin i lägenheten. När vi väl fått grejerna på plats blev det stranden för idag är det VARMT!!! Mycket bad i havet blev det. Idag dök en elefant upp här på vår strand också..... dom gick runt med honom på stranden o han snurrade en rockring med snabeln. O givetvis ville skötarna att alla skulle sticka åt dom en peng för det.

När kvällningen kom tog vi moppen in till Ban Phe dit vi var bjudna till vänner på grillkväll. En riktigt rolig och trevlig dag och kväll har det varit tillsammans med dom.