Yosemite National Park - att ta sig in/genom/ut i parken med bil.

Av Leffler
16 maj 2017 15:21
Visningar: 478
Hej! Jag och 4 vänner ska besöka Yosemite National park i juni detta år, 2017, med bil och försöker planera vår resväg i den största mån det går.
Vi ska övernatta 22-23 juni i Mammoth lakes. Därefter vill vi ta oss in i parken för att på förmiddagen se Glacier point, kanske en guidad tur, varpå vi ska bege oss till Indian Camp ground på eftermiddagen för att testa på Rafting i Merced river. På kvällen ska vi bege oss till Golden country camp ground för att spendera en natt där och sedan röra oss mot San fransisico.

Nu till problemet: Jag försöker via google maps att planera vår resväg, men ser på kartorna att resvägen som google anser är den snabbaste är runt hela parken? Antar att man kan köra igenom parken om man åkt in i den och kunna komma ut på västra sidan? Är tioga pass den mest lämpliga ingången i parken om man utgår från mammoth lakes och vill se Glacier point? Är det svårt att hitta och ta sig runt i parken med bil?
Av Mipec
16 maj 2017 16:06
Tioaga Pass är stängd under stora delar av året men inte den tiden ni kör. Därför dyker den vägen inte upp på Google Maps.

Sedan är det busenkelt att hitta med dom kartor ni får på vägen in

Sedan, precis när ni svänger av mot Tioga, efter Lee Vining, måste ni åka in och äta Fish Tacos på http://www.whoanelliedeli.com
Av Marulk
16 maj 2017 17:22 (redigerad)
Tioga Pass kan dessvärre vara stängd även så sent in i juni. Vi har varit med om öppning först i juli. Denna vinter har det trillat ner otroligt mycket snö i Sierra Nevada (vilket är bra för odlarna i central Valley) faktum är att det snöade rikligt över passet så sent som igår. Betänk att du här befinner dig på över 3000möh. Glacier Point öppnades delvis i förra veckan men kan stängas igen om det blir mer snö. Håll enklast koll på väginformation via nps.gov o sök Yosemite road conditions. Är vägarna öppna kommer ni få en fantastisk resa. ML ett mycket bra val till stop. Mysig stad på hög höjd (2500möh) o härliga vandringsleder runtikring.
Yosemite: om ni ger er iväg från ML mycket tidig morgon är ni förmodligen på toppen Glacier Point framåt lunch. Se till att ta med er picnic, utsikten därifrån är magisk. Men håll hårt i mackan, gott om hungriga små squirells 🐿
Vägarna i parken är bra o hyfsat skyltat. Kolla även här via nps.gov gällande besök, ibland är det extra mycket turister o då blir köerna långa. Du skriver Golden country camp, den ligger en bra bit utanför parken. Räkna med 2-3h o tro mig du vill inte köra på dessa slingriga vägar i mörker 😉
Av Dryden
17 maj 2017 14:24
Tänk också på att det tar tid att köra i parken. Vägarna är slingriga och medelhastigheten är låg. När jag var där i höstas bodde jag i Sonora, strax väster om parken, och de tio milen in till Yosemite Valley tog på pricken två timmar enkel väg.
Av Leffler
17 maj 2017 16:25
Tack så mycket för tipsen! Så det blir alltså tajt om tiden att kolla glacier point på förmiddagen och sen vid kl 14 köra rafting? Raftingen startar vid indian flat campground 45 min från Yosemite valley.

Och raftingen tar slut ca 18.30 och då planerar vi att åka till vild country Lodge utanför parken.. Behöver vi tänka om?
Av Dryden
17 maj 2017 16:55 (redigerad)
Det beror ju på vad du menar med "kolla på Glacier Point". Om du menar att ta bilen upp till toppen så är det säkert lugnt men om du ska gå från Yosemite Valley och upp så får du nog börja väldigt tidigt om du ska hinna tillbaka. Från dalen, där leden startar, är det cirka 7,5 km och 975 höjdmeter till toppen. Rekommenderad tid är runt fyra timmar och jag gjorde sträckan (från ledstarten) på drygt tre timmar. Sedan ska man ju njuta lite på toppen plus vandringen ner till dalen igen, som tar lika lång tid.

Att vandra upp på Glacier Point är alltså en heldagstur. Bil upp har jag ingen åsikt om, testade inte. :)

Vill du läsa mer om min tur så finns den här: http://www.dryden.se/2016/10/glacier-point-och-yosemites-guldkorn/