Work and travel som 30 åring ? :)

10 sep. 2014 19:26
Visningar: 825
Hej! jag är sugen på att ge mig ut och resa och eventuellt arbeta lite under min resa men undrar vad åldersgränsen att få work and travel visa är generellt? Jag fyller 30 nästa år ... har sett att svenska resebyråer som arbetar med detta verkar ha 18-30 år som sina "gränser"...men är detta så även utomlands ?

En annan fråga : Någon som är i denna ålder som är sugen på att hänga på ?

En sista fråga for now : Kan man arbeta inom hälso sjukvård/hälsa/fitness ? Om man har utbildning inom detta ? (är leg. arbetsterapeut ...)

Tacksam för alla responser :)!
Många vänliga hälsningar,
//Anna
11 sep. 2014 14:36
Man får söka visumet fram till att man fyller 31. Det är superbra att göra detta innan du blir för gammal! Själv var jag 26 och bland de äldsta överallt jag kom, men det är värt det alla gånger!

Australien behöver personal inom vården, men du måste genomgå lungröntgen (på av dem godkänt ställe) om du uppger på visumansökan att du vill jobba inom det eller barn.
Av Anlun
11 sep. 2014 15:08
Hej!
Jag är 29 och ska åka ut på min första working holiday resa till Nya Zeeland nu i slutet av september (ubernervös). Som jag har förstått så får man använda sig av det visumet så länge man har gjort inresan i landet innan man fyller 31 år. Är också arbetsterapeut, och jag tror att man behöver omvandla sin legitimation på något sätt om man skulle vilja arbeta som det i NZ och ev att man kanske behöver ett annat visum till det, men detta är inget som jag är säker på.
12 sep. 2014 15:54
Tack för era svar!
Anlun: Åker du själv ? Åker du via någon agency ? I så fall vilken? Hur lång tid tog det innan du fick visumet ?

Tack igen för era svar!
Många vänliga hälsningar,
//Anna
Av Anlun
14 sep. 2014 11:52
Jag ska åka iväg själv. Har ingen som tiden passar för, men hade nog kanske hellre åkt iväg med en kompis. Men nu är det som det är, och det blir säkert kul i varjefall.

Jag ordnade mitt visa själv, lätt att göra på http://www.immigration.govt.nz/. Tror det tog 1-2 veckor innan jag fick svar. Fixade även flygbiljetter på egen hand.

Bokade sedan med ett företag, http://www.workingholidaystarter.com/working-holiday-visa-new-zealand-swedish för hjälp med bankkonto och taxnumber, cvhjälp och så + 3 nätter i Auckland. De har vart hjälpsamma hittills.
16 juni 2015 22:44
Anlun - hur går det för dig ? Vad gör du ? hur har du det ?
Mvh
//Anna
15 nov. 2015 14:16
Hej!

Tänkte kolla om det går att få den här tråden aktiv igen. Jag är 30 år och vill åka till Nya Zealand för en längre tid. Nyfiken på hur det gått med era planer. Hör av er!