Weekend i slutet av april i Europa alt. Marrakech

Av Jahnna
2 jan. 2015 12:31
Visningar: 683
Hej alla ni kloka resvänner! =)

Ska åka på weekend med sambo och mina föräldrar i slutet av april eller i maj. Nu är frågan var ska vi åka? Vi vill kunna bo relativt centralt utan att behöva betala 1000 kr natten. Vi tycker om att se saker, njuta av god mat och shoppa lite så klart. Men då jag är student så vill vi åka någonstans där man inte blir ruinerad. Så var ska vi åka?

Våra alternativ är: Amsterdam, London, Paris, Rom, Prag, Budapest, Madrid, Barcelona, Dublin, Edinburgh och Marrakech
Av Bergabo
2 jan. 2015 20:50
Jag kan inte objektivt belysa Dina alternativ. Jag har besökt alla dessa städer flera gånger utom en -
Marrakech, men om en vecka hoppas jag vara där...... och jag är mycket sugen.....
Det exotiska, magiska, sagolika, osannolika, det icke förväntade...... hoppas jag finna på torget/marknadsplatsen Jemaa el-Fnaa.....
Winston Churchill älskade Marrakech, ville visa sin pärla, ville göra sina vänner delaktiga i stadens skimmer/färger, guidade Roosevelt, de Gaulle.. , hans hotell - Mamounia - har bar/rum/svit som ännu bär hans namn...
Sorry, kan inte belysa Dina efterfrågade "prislappar", så hoppas Du får flera svar....
Av Evoline
2 jan. 2015 21:09
Warszawa, Amsterdam, Budapest, Prag , Barcelona är billigt och bra tycker jag.
London, Paris och Rom är lite dyrare.
De andra ställen har jag inte vart på.
Av Jahnna
3 jan. 2015 01:22
Bergabo: Var i Marrakech för ett par år sen, det var magiskt. Hoppas du kommer tycka om det. =)

Evoline: Var i Barcelona i somras tyckte det var ungefär samma priser som här. Men kommer gärna i kontakt med de mer prisvärda delarna av staden. Warszawa är inte ett alternativ för oss denna resa, kanske en annan gång. =)
3 jan. 2015 01:46
Tycker ni skall pröva Marrakech.En helt fantastisk annorlunda stad som som jag besökt några gånger,senast för två år sedan.
De andra städerna är betydligt dyrare.Sist jag var där flög jag med Norveigan för 900kr tor,och bodde på hotell Cecil precis vid stora torget Djeema al fna,är där Marknaderna(souken)är,och på kvällen förvandlas torget till en stor restaurangkavalkad,och en del underhållning.
Cecil är ett väldigt enkelt hotell,men med perfekt läge och väldigt mycket Marocko,tror att vi betalade 2-300kronor per natt i dubbelrum med frukost.
Finns säkert många andra bra hotell också runt torget,gå in på tripadvisor och läs mer om resmål och hotell. Hoppas ni får en bra resa vad ni än väljer,men svårt att tro att ni kan få något billigare och mer fantastiskt än Marrakesh.
Av Bergabo
3 jan. 2015 17:32
Mera om Marrakech:
Ett sätt att fånga kraften i ett resmål är att kolla vad andra människor lockats av.....

Vad har lockat Paris SG med Zlatan så att man har haft träningsläger och häromdagen spelade en match mot italienska storlaget Inter inför 30 000 åskådare på Grand Stade de Marrakech ?

Vad har lockat ett antal franska toppolitiker att köpa sommarhus i Marrakech?
Av Jahnna
3 jan. 2015 22:40
Håller verkligen med er Marrakech är fantastiskt. Vi var där en vecka 2011, bodde i en Riad innan för muren. Vi åker med norwegian, så det är deras destinationer som gäller. Problemet med Marrakech är att flighterna går bara ons och lör. Planen är en weekend så det blir lite galet med dagarna, samt att det är lång för en weekend, jag är gärna där en vecka, då kan man ta en utflykt, en dag på hamam och lite så. =) Mina föräldrar har aldrig varit där och vet att iaf min far är lite sugen. Riaderna innan för muren kan man få till riktigt bra pris.
4 jan. 2015 09:57
Av dina alternativ skulle jag nog säga Edinburgh eller Amsterdam. Amsterdam är mysig och lätthanterlig och fin på våren med alla blomstermarknader och Edinburgh är det alltid roligt att besöka. Lissabon är också en lite bortglömd stad, som jag gärna reser till. Har inte varit i Dublin eller Marrakech, så de kan jag inte uttala mig om. Tycker du skall skippa Paris och Barcelona där det är dyrt..
Av Annl
17 jan. 2015 16:44
Jag röstar för Budapest - en fantastiskt vacker och trevlig stad som är mycket prisvärd och där man kan bo billigt på fina hotell. Finns massor av spännande att göra och upptäcka och ett varmt bad är aldrig fel.
Citerat från Jahnna:
Hej alla ni kloka resvänner! =)

Ska åka på weekend med sambo och mina föräldrar i slutet av april eller i maj. Nu är frågan var ska vi åka? Vi vill kunna bo relativt centralt utan att behöva betala 1000 kr natten. Vi tycker om att se saker, njuta av god mat och shoppa lite så klart. Men då jag är student så vill vi åka någonstans där man inte blir ruinerad. Så var ska vi åka?

Våra alternativ är: Amsterdam, London, Paris, Rom, Prag, Budapest, Madrid, Barcelona, Dublin, Edinburgh och Marrakech
Av Jahnna
18 apr. 2015 15:58
Sa till sambon och mina föräldrar att enskilt skicka ett sms till mig med deras topp 3. Alla hade Budapest utom jag så Budapest it is. Tror jag har hittat ok hotell på booking.com, vill vara bekväma dels då jag är gravid så vill inte hamna för långt ut och föräldrarna kräver frukost. =)

Tack för hjälpen!! =D
Av Desires
19 apr. 2015 19:01
Budapest är ett utmärkt val! - En av Europa vackraste städer, dessutom en av de allra billigaste, så där kan ni bo bra och få mycket för pengarna. Dessutom en mängd sevärdheter, som t ex alla vackra broar, slottskullen, Gellertberget med citadellet och Befrielsemonumentet, Széchenyi-badet med 3 stora utomhusbassänger i mysig miljö, parlamentet, Margaretaön, Terrorns hus mm mm. Dessutom kan ni säkert den tiden sitta utomhus och njuta, vi hade sommartemperatur i Budapest i början av april.
Om du inte fått tillräckligt med tips redan kan du titta in här http//www.desires.se/#post120
Av Millin
19 apr. 2015 21:20
Jag skulle rekommendera Jordanien annars. Vet en toppenbra guide där också.