Varför dykcertificat

12 aug. 2015 16:58
Visningar: 692
En allmän fråga?
Varför ska alla(!?) som åker utomlands ta dykcertifikat?
Hur många använder sedan detta för att hyra utrustning m.m. flera år senare för att dyka igen?

Man kan ju dyka i alla fall, dock med instruktörer men är man inte säker på vad man gör kanske man inte ska ner på 12 meter!

Bara undrar liksom!
12 aug. 2015 17:25
Det finns ju de som faktiskt tar nytta utav sina dykarcert efter att ta tagit det också.

Ta mig till exempel. Jag tog dykarcert på Borneo. Först och främst var det så att jag ville prova på, vilket jag gjorde där, sen tog jag dykarcert för att jag tyckte det var roligt och ville lära mig mer. Sen gjorde jag några dyk runt om i Afrika, bland annat i Malawisjön och utanför Zanzibar. Året därpå tog jag en Advanced Open Water för att lära mig mer och bli en bättre dykare.

Visst, jag dyker inte överdrivet mycket, jag skulle inte klacifiera mig som sportdykare. Jag äger varken mask, snorkel eller fenor. Men åker jag till ett ställe där det går att dyka så vill jag kunna göra det och dessutom "uppföra" mig under vattnet och inte vara en fara för mig själv, någon annan eller miljön.

Att jag tog dykarcert utomlands beror även på priset. Det var dubbelt så dyrt att göra det hemma som det var att göra det på Borneo. Jag har en kompis som tog sitt här hemma i Sverige och när vi jämförde lite så var det ingen större skillnad på våra dykutbilningar förutom att han får använda torrdräkt med. Än så länge har jag inte känt något behov av att dyka i Svenska vatten under vintern så torrdräkt känns lite överflödigt.

Eftersom jag har Advanced Open Water så får jag dyka ner till 32 meter eller vad det nu är, dock har mina bästa dykupplevelser varit någon stans mellan 5-15 meter ner. Där har du min annlednig, lite grovt förneklat.

Men för att svara på din fråga... Många kanske vill testa dykning, och eftersom de kan komma undan med bara några tusenlappar så kanske det är värt att ta kursen, det ingår ju trots allt rätt många dyk. Om inte annat så är det alltid något att göra mellan fyllan, bakruset och eftermiddagssolen på Ayia Napa....
12 aug. 2015 20:37
Det är så mycket roligare att dyka när man har genomgått utbildningen, mycket friare och man känner sig säkrare. Flera år bör man inte vänta mellan dyken kanske, men det sitter kvar länge.

Och som skrivet ovan, det är ganska billigt att ta certifikatet och när man tagit det är det även billigare att göra dyk i framtiden. För mig började det som en grej att kryssa av på min bucket-list, men sen insåg jag hur mycket jag tyckte om att dyka, så de har blivit ett par gånger sen dess, i svenska vatten då.
12 aug. 2015 20:55
Varför jag egentligen frågar mer än att jag vet en hel del som tagit certifikat och sedan aldrig mer dykt.
Själv har jag vid ett flertal tillfällen, senast i Mexico, dykt med instruktör utan att ha tagit certifikat. Inte så mycket dyrare än att bara hyra utrustning.
Dock får vi bara gå ner till 12meter om jag inte minns fel.
12 aug. 2015 23:21
Oseriösa aktörer som tar med folk ned som inte har en aning om riskerna med dykning, hur man undviker dessa eller agerar i sådana fall. Mindre fara i grundare vatten, absolut, men inte ofarligt.
13 aug. 2015 06:53
Absolut inte oseriöst, du kan hos vilken som helst ta prova-på-dyk, där det ingår teorilektion, dyk I bassäng först och sedan ett I havet. Precis samma som dom första stegen I certifikaten.
13 aug. 2015 09:16
Citerat från Jperss10:
Varför jag egentligen frågar mer än att jag vet en hel del som tagit certifikat och sedan aldrig mer dykt.
Själv har jag vid ett flertal tillfällen, senast i Mexico, dykt med instruktör utan att ha tagit certifikat. Inte så mycket dyrare än att bara hyra utrustning.
Dock får vi bara gå ner till 12meter om jag inte minns fel.
Jag vet folk som köpt golfklubbor och skaffat greencard för att aldrig mer spela golf.
Jag vet folk som skaffat jägarlicens men aldrig skjutit ett djur.
Har en kollega som köpte en dyr tävlingscykel för att cykla Vättern Runt, den cykeln har inte rullat mer än några meter på hans uppfart.

Varför gör folk saker egentligen? :)
13 aug. 2015 11:51
Oftast vill man gå djupare än 12 meter där det finns mer att se och många bra siter ligger djupare. Väldigt sällan gör man så grunda dyk. Jag tog dykcert för 9 år sedan och dyker ungefär varje år. Under mina första 10 dyk kände jag mig väldigt osäker och njöt inte alls så mycket som jag gjorde efter Advancedcertet. Så cert hjälper dig att få ut mer av dykningen och att vara friare. Jag tror att mångas ambition är att dyka mer efter hen har tagit cert, men ofta blir det inte så.