Väder i Florida i november?

31 aug. 2015 13:05
Visningar: 7404
Jag har endast möjlighet att vara ledig två veckor i mitten av november och jag och min sambo vill gärna köra en roadtrip i Florida i höst.
Är november en bra månad att åka dit? Har ni någon erfarenhet av vädret, orkaner osv? Jag har förstått att vädret kan variera kraftigt, med allt från 5-25 grader, men ni som varit där, brukar det oftast vara varmt? Går det att bada? Var är vädret som stabilast, östkusten eller västkusten?

Och viktigast av allt, vad får vi INTE missa?! Vi är ca 30 år och har inte barn.

Tacksam för svar!!!
31 aug. 2015 13:47
Gällande vad ni ska göra och inte missa i Florida beror ju såklart på era egna intressen men tusentals trådar här på RG bör guida er rätt.

Gällande väder är hurricane season avslutad mitten av november och vädret stabiliseras. Visst regn kan förekomma men i övrigt varmt och behagligt kring 25-30. 5 grader har det aldrig varit i november, möjligtvis kring jul någon enstaka dag.

Strömmarna börjar dra in vintertemp i vattnet så generellt kan man säga att södra östkusten och KW är fortsatt riktigt varmt 23-26, medan västkusten snabbt tar sig ner till 20-23.

Hoppas ni får en härlig resa
31 aug. 2015 15:04
Citerat från Fridadahls:
Jag har endast möjlighet att vara ledig två veckor i mitten av november och jag och min sambo vill gärna köra en roadtrip i Florida i höst.
Är november en bra månad att åka dit? Har ni någon erfarenhet av vädret, orkaner osv? Jag har förstått att vädret kan variera kraftigt, med allt från 5-25 grader, men ni som varit där, brukar det oftast vara varmt? Går det att bada? Var är vädret som stabilast, östkusten eller västkusten?

Och viktigast av allt, vad får vi INTE missa?! Vi är ca 30 år och har inte barn.

Tacksam för svar!!!
Har bara varit där en gång i November, det var varmt och skönt, behagligt i havet runt Ft. Lauderdale och , Miami men i Orlando hade vi vissa dagar lite ruggigt, så pass att långärmad tröja åkte på :-( och lite regnigt, andra dagar riktigt varmt och soligt.
Orkaner är inget att fundera över, oerhört sällsynt.
Det har faktiskt varit mer än 10 minus i Florida och under nollan i Orlando i November, under 5 grader många gånger men det är ju inte det normala och definitivt inte på dagarna.

Som sagts, vad ni inte får missa beror på intressen och även vart ni tänkt er men missa helst inte Everglades iallafall.
Av Hawaii
31 aug. 2015 18:29
Under alla åren jag bodde i södra Florida var nog november min favorit månad. Som redan nämnts är risken för orkaner minimal och den enda risken i princip en kallfront från Kanada som kan innebära kallt & vått väder ett par dagar. Men för det mesta som perfekt svensk sommar - runt +25C med lagom luftfuktighet.
31 aug. 2015 21:46
Stort tack för svar!! Då känns det relativt tryggt att åka i november utifrån de svaren jag fått. Resan bokas inom kort! :)
1 sep. 2015 18:54
Hej igen,

Om vi skulle vilja kombinera resan med en kort vistelse i NY är det då smartast att börja där eller i FL?
Jag tänker framför allt på kommunikationer. Tänkte mig kanske 5 dagar i NY och resterande tänkte jag att vi spenderar i FL. Några tips?

Tack på förhand