Unawatuna och Mirissa

Av Jica
15 juli 2015 11:23
Visningar: 2491
Ni som har varit här, har ni lust att tipsa om fräscht boende på båda platserna. Hur är vattnet på dessa ställen? Klart eller grumligt?
20 juli 2015 16:13
Paradise Beach Club, Mirissa hamnar nog under definitionen "fräscht".

Kan bara uttala mig om Mirissa, men vattnet var grumligt och vågorna höga. Utmärkt för surfing, om man är intresserad av sånt.
Av Jica
20 juli 2015 16:45
Tack Johan! Jo en av grejerna jag vill göra där är att lära mig surfa:). Var det länge sedan du var på Lanka? Har du fler tips på ställen/platser som är värda att besöka?
20 juli 2015 17:36
Kom hem i lördags, så har det mesta färskt i minnet. Nu har jag aldrig surfat, så vågorna kanske i själva verket var väldigt små.

Var aldrig på östkusten eller i norr. Nuwara Eliya var väl ganska häftigt. Kandy var nog också värt ett besök. Reste från Mirissa via Ella till Kandy och sen hem från Negombo.
7 aug. 2015 06:20
Hej Jica!
När ska du resa? Fram till oktober är det säsong på östkusten, dvs Trincomalee och Arugambay. Gillar du att surfa är Arugambay definitivt ett bra ställe, jag brukar säga att det är Sri Lanka svar på surfers paradise. Annars är Weligama ett bra nybörjarställe om du inte surfat tidigare. Det ligger ca 10 km från Mirissa. Mirissa är inget vidare ställe för surf. Det finns absolut dom som surfar, men stället i sig är inte känt för det.
Vill du täcka östkusten brukar jag föreslå att åka från Colombo/Negombo till Kandy. Stanna 1-2 nätter. Åka vidare till Sigiriya, bestiga den kända klippan för att sedan fortsätta till Trincomalee på eftermiddagen. Besök Pigeon Island och stanna några dagar och utforska stället. (stränderna Uppuvelli och Nellavelli beach). Åk sedan vidare till Arugambay. Där kan du även besöka Kumana (nationalpark, systerpark till Yala, Sri Lankas mest kända). Åk vidare upp mot Ella och njut av den härliga atmosfären i bergen (vandra, besök teplantage och vattenfall). Besökte du inte Kumana nationalpark kan du stanna i Tissamaharama och göra Yala för att sedan spendera sista tiden på sydkusten, Mirissa alternativt Unawatuna eller Hikkaduwa. Tangalle är också fint, men lite mer öde om du är ute efter lite strandliv.
Jag rekommenderar starkt att hyra bil och chaufför under din resa, i alla fall en del av den så att du har möjlighet att se landet. det ger även en enorm flexibilitet då chauffören stannar och visar dig platser du annars antagligen skulle missa.

Jag har själv bott i Sri Lanka i över ett år och har nyligen flyttat tillbaka och jobbar på olika sätt med olika projekt så jag kan verkligen hjälpa dig om du vill, exempelvis med bil och chaufför.
Kontakta mig gärna om du vill ha mer hjälp: (Logga in för att se e-postadress)
7 aug. 2015 16:35
Hej!
Tipsar hotell Flower Garden i Unawatuna. Jättemysigt hotell med supergod mat. Susanne
Av Jica
17 aug. 2015 13:11
Åååh, synd man ej bor i Sthlm:( men kanske kan få tips av dig ändå;)
Av Gevalia
17 aug. 2015 19:09
Mycket bra boende i Mirissa:

thespicehousemirissa.com

Om du kollar in Google maps ser du att Mirissa har tre stränder:

Den längst till vänster har höga vågor, den i mitten lite lugnare och den till höger passar även barn. Vattnet var mycket klart då vi var där omkring januari-februari.