Tips på utflykter när man åker på Västindien kryssning

12 jan. 2009 11:46
Visningar: 6169
Hej

Nu har jag och min sambo bokat vår kryssning i västindien med Royal Caribean(Miami - Haiti - Jamaica - Cayman - Mexico - Miami).

finns det någon som gjort denna och kan ge några hjälpsamma tips på vad vi ska göra och vad vi bör undvika?

Tacksma för er hjälp!

Mvh Johan och Matilda
Av Jacobcr
12 jan. 2009 12:59
Hej på er ! Ni har något aldeles fantastiskt framför Er......Vi var på den turen för 2,5 år sedan med Voyager of The seas och var väl lite skeptiska till en början men istort sett ALLT var bara grymt positivt !!

Utflykter som vi var på är en viktig del på resan.....Haiti , där stannar fartyget vid det dom kallar sin "egen" strand och visst det är ett helt underbart ställe att bada och sola på och fin natur runt om ......ingen speciellt bra snorkling men helt okej iaf.....

Jamaica: Där har dom en hel del utflykter som är riktigt riktigt bra ...Själva valde vi havskajak och vattnet där är helt oslagbart så den här turen rekommenderas......Vi var en grupp på ca 6-7 kanoter och en guide från jamaica med väldigt stora pupiller :-) , vi paddlade i 1,5 timmar och stannade till vid ett vattenfall som gick rätt ut i havet....målet var dock vid James Bond vattenfallet från 1a filmen Dr No som låg lite längre bort....

Och det var verkligen en turistfälla för dit gick nästan ALLA utflykter från fartyget, så den platsen rekommenderas inte direkt men paddlingen bort dit var helt suverän !!!! Man stannar vid Bondvattenfallet någon timma sedan så ingick en båttur bort till kryssningsfartyget igen med fria romdrinkar badstopp på vägen och en halvgalen men rolig besättning .......Pratade med ett par på båten som var på jeep-utflykt/4-hjuling på Jamaica och den turen enligt dom var kanonbra !!!

Cayman Island : Där åkte vi med en tur ut till "Stingray City" som är en sandbank mitt i havet där massor av ofarliga stingrockor samlas, bara någon halvmeter djupt så den var en speciell upplevelse som rekommenderas , efter det åkte vi till 7 miles beach ( heter något liknande iaf) och fick en fantastiskt god barbeque lunch serverad på en av dom finaste beacher vi varit på......kolla ut typ 200 meter från stranden där det finns riktigt bra snorklingsrev.... Finns säkert massa fina utflykter på Cayman och dyker ni så måster ni göra det på Cayman eller Mexico.....

Mexico : Var vi endast på en grymt bra dyktur, , vi var alstå inte iland där ......Vi åkte dit nu i år i stället i 3 veckor ( bestämde oss efter dykturen:-) som var fullständigt magiskt !!!!
Där var det oxå flera som vi pratade med på båten som åkte på utflykter dom var mycket nöjda med .....

Kryssningen i övrigt : Det är få gånger då verkligen allincl hotell håller vad som står i t ex katalog osv .......Men servicen och utbudet på kryssningen är helt enkelt suverän...Om ni åker ensamma och vill ha ett eget bord till middagen underkvällarna så glöm inte att meddela det, förmodligen sätter dom er ihop vid ett 8 manna bord ihop med andra skandinavier annars....Vi hade jättetrevligt med dom vi satt ihop med men tänkt på att det är 7 kvällar......Maten förövrigt i middagsrestaurangen är helt underbart god !!!

Ett tips är att boka tidig sittning på middagarna , då har man gott om tid till showerna på kvällen och efter att bara ha varit på någon Silja kryssing någongång hade vi inte allt för stora förhoppningar om showerna.....Ena kvällen var det Mama mia, med artister som var med i riktiga teateremblen nästa var det Liverpool ( ett otroligt bra "Beatles" band ....man kan lugnt säga att det var BRA dom 3-4 kvällarna vi valde att gå dit .......

Oj vad jag babblar på men jag kan lova att ni har något riktigt roligt att se fram emot .....

Fråga gärna om det är något ni undrar över...

Hälsningar Jacob
12 jan. 2009 15:41
Tack Jacob!

Det var mycket info på engång!

Mvh
J&M
Av Kryddan
8 feb. 2009 21:05
Hej

Jag har oxå åkt samma rutt som ni valt fast med Navigator of the seas. På Jamaica åkte jag på en utflykt där vi fick gå och titta på växter (inte riktigt mitt intresse) men vilken härlig natur. Vi åkte sedan vidare och gick i vattenfallet Dunns river falls, känner mig riktigt stolt över detta. Det var en häftig upplevelse, det var mycket folk och man hjälpte varandra genom att hålla händerna på varann.

På Cayman gick vi runt och shoppade (det var inget att ha) och badade. Rekommenderar att åka till Seven miles beach. I Mexico åkte vi och såg på maya ruinerna de hade på Cozumel. Tycker att det är intressant med lite kultur. Vi pruta med en taxi chaufför som körde oss dit och stannade där medans vi gick och titta. Efter det gick färden till stadens shopping. Det var en lång gata med mycket butiker. Efter det bestämde vi oss för att gå till båten. Det var längre än vi trodde.

Stanna gärna någon extra natt både före och efter i Miami eller var ni nu valt att bo.
Hälsningar Camilla
Av Tuareq
10 feb. 2009 12:17
Västindienkryssning - vad härligt, Det blir säkert en fantastisk resa. Längtar dit igen. Har arbetat på kryssningsbåtar i Västindien
i flera vintrar, dock var det rätt länge sedan, läs gärna mina synpunkter men självklart kolla vad andra skriver som har mer färsk erfarenhet.

MINA FÖRSLAG

JAMAICA -
Jamaica har otroligt vacker natur, underbar tropisk växtlighet, så som man ibland vill tro att alla Västindiens öar ser ut, bara för att konstatera att en del är platta och inte alls har mycket växtlighet....

Därför rekommenderar jag starkt turer där man kommer ut i naturen på ett eller annat sätt när man är på Jamaica.
Nedanstående turer ger en bit av naturen, kan finnas flera .....

JAMAICA - OM BÅTEN LÄGGER TILL I MONTEGO BAY
- Uflykten Martha Brae River där man åker flotte på en flod belägen i regnskogsliknande natur

JAMAICA. - OM BÅTEN LÄGGER TILL I OCHO RIOS
- Utflykten Dunn's River Falls som en tråd redan rekommenderat
- ev. utflykt till någon farm, eller vilken utflykt som helst som tar er ut på "landet", så man ser den enastående vackar naturen

Får ni tid över - ta ett dopp vid närmsta strand, Jamaica har fantastiska bad

MEXICO (var stannar båten, Playa del Carmen eller? Nedan är baserat på Playa del Carmen som utgångsort)
- Har ej varit på Chichen Itza turen, men det är ju ett monument av världsrang och säkerligen värt ett besök
- Vill man göra en kortare utflykt och ej historisk, kan jag rekommendera en tur till Xel-Ha Lagoon, en lagun med mängder av fiskar och där man bl.a. simmar med Sting Rays... häftigt. Båtarna brukar arrangera turer dit från Playa del Carmen, om det nu är i det området ni stannar,
Vet ej kanske ni skall till annan del av Mexico och ej Yucatanhalvön?

GRAN CAYMAN
- Ön i sig är platt och har ej en natur som imponerar. Man kan promenera runt lite i den lilla staden där båten lägger till ute på redden, vill minnas att den heter Georgetown. Dock är staden inte något jätteimponerande och jag skulle nog gå för Beach besök hela tiden...
- Har varit på en Turtle Farm på Gran Cayman - ok om man inte har något bättre att göra

I STÄLLET -
Åker man på en kryssning till Karibien är det härligt att även kunna njuta av baden så ta en taxi och stick ut till något hotell
vid Seven Miles Beach som inte ligger alltför långt bort

Fråga era Hostess/Båtvärdinnor på båten vilket hotell de anser det vara lämpligt att åka till, samt vad taxin dit kostar. De brukar ha koll på bästa hotellet för bad och vad taxipriserna ligger på. Taxi har ofta enhetstaxa fixed price, från båten till hotellen. Man brukar betala i US dollar och priset brukar gälla för hela bilen one way. Bra att ha med en massa endollar och ett gäng femdollarsedlar. Det brukar gå åt i hamnarna för att betala taxi, mat och dryck.

Att åka till en hotellbeach är att rekommendera då man där kan ha tillgång till solstolar, duschar, WC och finna mat och dryck
Jag har både åkt vattenskidor och gjort Parasailing vid denna strand - glömde då bort alla hajarna under mig... hmmm
Kolla då även med Värdinnan på båten om man betalar entre till hotellbeachen. Jag vill ej minnas att vi brukade betala för att nyttja dessa beacher, dock var detta längesedan. Sådant kan ev. ha ändrats nu när kryssningsbåtarna blivit fler.

HÅLL ER TILL BEFOLKADE STRÄNDER / OMRÅDEN
Gå EJ någonstans där det är folktomt, utan håll er till befolkade stränder/områden pga säkerhetsrisken
Detsamma gäller överallt i Karibien

HAJAR /BARRACUDOR
Mexikanska golfen (Mexico, Gran Cayman och även Jamaica) har massor av hajar.
Simma därför ej långt ut utan simma längs med stranden, bada bara på "organiserade" stränder och ej öde stränder utan folk
Barracudor hugger efter sådant som blänker, jag blev rekommenderad att inte ha på er några som helst smycken, ringar, kedjor, örhängen
Av med allt som blänker som sagt!!
Just utanför Gran Cayman blev en rysk sjöman uppäten av hajarna i området där båtarna lägger till på redden och man sedan åker med en tenderbåt in till kajen. Kan inte tänka mig att de byggt en hamn för stora båtar ännu....
Samma på Tobago, där blev en kvinnlig grekisk telegrafist från min båt uppäten av hajar i samband med ett stopp på Bucoo Reef. Hon var kusin till en kille som jobbade på båten när jag var där. Detta skedde något år innan jag arbetade på båten Stella Solaris.
Låt inte detta avskräcka er från att bada, men följ mina råd för att bada säkert.

PROMENADER PÅ DÄCK PÅ KVÄLLEN - FEM STJÄRNIG NJUTNING
På en kryssningsbåt njuter man av goda middagar och det finns en massa trevlig underhållning ombord - oftast inomhus
Glöm för den delen inte bort att gå ut och promenera på däck på kvällen
Ställ er så långt fram ni kan komma och titta ner när båten bryter vågorna, då brukar man kunna se flygfiskar

Njut av de milda karibiska nätterna, de många stjärnorna, av att vara "ett med naturen" och plötsligt komma bort från båtens
sorl och alla passagerare och bara FINNAS.....Sänd mig gärna en tanke när ni står där och ser ut över havet...

Har arbetat på kryssningsbåtar i Karibien i fem vintrar, länge sedan men när jag skriver om det är jag åter där i tanken... står där på däck igen i den milda karibiska kvällen, ser ut över havet och bara NJUUUTER

STÅ PÅ DÄCK NÄR BÅTEN LÄGGER TILL OCH LÄGGER UT
När båten snart skall lägga till brukar man vara busy med att göra sig klar, stå färdig vid landgången evigheter för tidigt etc.
Samma när man kommit ombord på båten efter att ha spenderat några timmar iland, man går till sin hytt, duschar, klär om, tänker på nästa måltid etc.

I STÄLLET
Gå upp på däck och stå där och titta när båten närmar sig nästa hamn samt kanske ännu härligare är det att stå där när båten lägger ut
och sakta avlägsnar sig hamnen..... Don¨t miss it!!!

EARLY BIRDS COFFEE WITH DANISH (wienerbröd etc) PÅ DÄCK / SOLUPPGÅNGAR OCH SOLNEDGÅNGAR
Minns ej vilken tid solen brukade gå upp... Dock minns jag att vi från bryggan ständigt fick samma morgontemperatur kl. 07.00, dvs 79 grader Fahrenheit = 27 grader C. Härligt. Min båt brukade servera Early Birds Coffee uppe på däck, dvs morgonkaffe och varma nygräddade Bakverk....mmmm läckert

Detta var innan den ordinarie frukosten i matsalen. Scrambled eggs med bacon, ost, french toast, croissanter hörde till standardfrukosten för att stå sig innan man skulle iväg på någon utflykt eller annat landbesök.... Sedermera har jag blivit lactovegetarian, så nu skippar jag bacon... no problem....

Kolla på dagsprogrammet om även er båt serverar något Early Birds Coffee liknande på däck innan den vanliga frukosten.
Anyway, fråga värdinnorna vilken tid solen går upp, gå upp på däck och njut av fantastiska soluppgångar, samma gäller solnedgången.
Kolla när den äger rum och försök att skippa allt och kila upp och njut de minuter solnedgången varar...

Det är som sagt så lätt att absorberas av alla programpunkter, goda måltider och underhållning ombord, att man glömmer bort att njuta av det havet och naturen utanför båten har att erbjuda.

FLYGRESAN - FLYGBYTE PÅ VÄG TILL USA?
Vet ej hur ni flyger dit, om det är reguljärflyg, se till att ni har tillräckligt med tid att byta plan så att de verkligen hinner med att lasta om ert bagage. Passagerare brukar vara snabbare än bagage på att byta plan visar det sig ibland. Om ni byter plan, gå inte direkt till gatens nummer som står på ert boardingkort, kolla först i infomonitorn att det gatenumret ännu stämmer och är det långt till gaten och ni är tidigt ute, kolla återigen något senare.. Gaterna planeras timmar i förväg och kan ändras efter hand om annat plan på just den gaten blivit försenat. Tittar man enbart på boardingkortet kan det hända att man travar iväg 15 min. i helt motsatt riktning mot den där planet står. Har hört om liknande incidenter och folk som nästan missat sitt flyg pga av change of gate number.

PACKNING -
Brukar alltid rekommendera följande:
Packa inte en dam och en herrväska. Packa i stället lite blandat. Skulle en väska ej komma fram i tid, har man ändå lite för båda i den väska som kommit fram. Som alltid, något extra klädesplagg i handbaget typ en t-shirt och baddräkt., just in case...

KLÄDSEL UNDER RESAN
Ni är nog resvana - ju mjukare kläder som inte sitter åt - desto bekvämare långresa. Typ mjukisplagg, varma sockar, sportskor, varm tröja och halsduk för kyliga plan. Lättare då att koppla av, sova mm. Tag gärna med en uppblåsbar u-kudde, tycker man sover bättre med dem än med vanliga flygplanskuddar.

HAPPY SAILING!!!

Tuareq