Tips på resrutt Florida

4 aug. 2013 09:15
Visningar: 1445
Ingenting är bestämt men funderingar finns på att göra en tur till Florida i juni nästa år. Vi funderar på att flyga till Fort Lauderdale för att möta upp dottern som avslutar sitt au-pair år i USA. Reslängden blir 2 veckor och Key West är ett av resmålen och Miami, såklart.

Ungefär hur lång är sträckan med bil) från Fort Lauderdale till Key West?

Något annat jag funderar på är om man ska flyga hem från Fort Lauderdale eller inte, tips på andra avreseorter?
4 aug. 2013 13:29
Citerat från Helene63:
Ingenting är bestämt men funderingar finns på att göra en tur till Florida i juni nästa år. Vi funderar på att flyga till Fort Lauderdale för att möta upp dottern som avslutar sitt au-pair år i USA. Reslängden blir 2 veckor och Key West är ett av resmålen och Miami, såklart.

Ungefär hur lång är sträckan med bil) från Fort Lauderdale till Key West?

Något annat jag funderar på är om man ska flyga hem från Fort Lauderdale eller inte, tips på andra avreseorter?
Två veckor, då har ni fullt upp med Miami (Miami Beach) (plus utfärder därifrån till Everglades mm.) och Key West.
Det är ungefär lika långt med bil som med cykel ;-) eller räknat i km. ca. 300.
Det går att flyga ut från Key West om ni vill spara körningen till Miami eller ft. Lauderdale, det är en bra lösning om det inte blir orimligt dyrt eller dåliga flygtider så kolla upp det.
4 aug. 2013 18:50
Två veckor, då har ni fullt upp med Miami (Miami Beach) (plus utfärder därifrån till Everglades mm.) och Key West.
Det är ungefär lika långt med bil som med cykel ;-) eller räknat i km. ca. 300.
Det går att flyga ut från Key West om ni vill spara körningen till Miami eller ft. Lauderdale, det är en bra lösning om det inte blir orimligt dyrt eller dåliga flygtider så kolla upp det.
Tack för svar!

Ja, Everglades har vi kollat på så det är ett intressant utflyktsmål.
Får kolla upp flygpris/tider från Key West,.
Jag trodde att det skulle vara längre sträcka att köra, men är ju bra att det inte är så långt då hinner man ju med en del avstickare och har längre tid till förfogande på de ställen man besöker.
Av Annl
10 aug. 2013 12:51
Bra att veta om Key West är att det är bökigt tas köra dit och att det kan ta upp till sex timmar på grund av smala dåliga vägar med låg hastighet och mycket trafik så planera inte bara en tur dit över dagen. Men det är klart kul att komma dit så låt inte detta avskräcka men planera med övernattning.
10 aug. 2013 17:56
Citerat från Annl:
Bra att veta om Key West är att det är bökigt tas köra dit och att det kan ta upp till sex timmar på grund av smala dåliga vägar med låg hastighet och mycket trafik så planera inte bara en tur dit över dagen. Men det är klart kul att komma dit så låt inte detta avskräcka men planera med övernattning
Tack för ditt tips! Jag har läst om detta så det ingår i planeringen. Vi får åka tidigt så vi har gott om tid.
28 aug. 2013 07:05
Planeringen fortgår och en fundering dök upp.

När man tittar på boende finns både Miami och Miami Beach, skillnaden mellan områdena ser jag men spelar det någon roll vart man bor om man ändå tänker bila runt och inte ligga på beachen hela dagarna?

Vi vill ha en utgångspunkt och sedan kunna åka runt på olika ställen.
28 aug. 2013 08:07
Citerat från Helene63:
Planeringen fortgår och en fundering dök upp.

När man tittar på boende finns både Miami och Miami Beach, skillnaden mellan områdena ser jag men spelar det någon roll vart man bor om man ändå tänker bila runt och inte ligga på beachen hela dagarna?

Vi vill ha en utgångspunkt och sedan kunna åka runt på olika ställen.
Miami och Miami Beach är inte områden, det är två olika städer. Miami Beach är stort, Miami mycket stort och räknar man in hela Miami Ft. Lauderdale-området som ju är sammanväxt (massor med större och mindre städer, Från Homestead i söder är det nästan 20 mil med oavbruten bebyggelse norrut) så är det enormt. Jag gjorde en jämförelse genom att lägga två kartor i samma skala bredvid varandra, Stockholm på den ena och Miami-området på den andra, ganska talande faktiskt, Du kan se här http://www.floridasidan.se/FlTra.php.

Ska man bara bila runt, aldrig bada och inte spendera ens kvällarna i närheten av hotellet så kan man bo var som helst bara det är säkert.

Ska man gå ut på kvällarna där man bor eller bada några gånger så skulle jag inte välja något annat än Miami Beach och då helst South Beach. Det blir en väldigt stor skillnad på upplevelsen beroende på var man bor ner till nästan vilket kvarter, vilken sida gatan man väljer. Själv skulle jag säga att allra bästa läget är på strandsidan av Collins Avenue mellan ungefär 17e och 23e gatan, ju längre norrut (högre nummer) ju lungnare (generellt). Sen får man så klart i regel väga saker som priser, om det finns hotell som passar ens önskemål just där o.s.v.

Vill man komma billigare undan finns även sådana alternativ eller så tittar man utanför South Beach, längre norrut sjunker priserna men man går miste om South Beach känslan (det är ju en unik stadsdel). Man ska akta sig för att välja boende för långt ifrån restauranger och affärer, som sagt Miami Beach är stort och man kan lätt bo utan att ha någonting inom gångavstånd vilket jag tycker förtar hela grejen om man ska behöva ta bilen, bussen eller taxi vad man än ska göra. Kommer man ända upp till runt 69-73e gatan finns där också en ansamling med affärer och restauranger, helt okej men det är inte som South Beach, vad man gillar bäst är som alltid helt personligt.

Själva Miami har så många helt olika stadsdelar, vill man bo i stadsmiljö och inte bryr sig om badet så kan man bo där men man ska kolla upp hur området är, det finns allt från lyxiga områden med fina butiker och lyxvillor till nästan ren slum där man knappast ens vill sätta foten mitt på dagen än mindre på kvällen. Downtown är tämligen dött före och efter affärstid, undantaget Bayside marketplace, där skulle jag aldrig själv välja att bo om det inte gällde an övernattning i väntan på en kryssning.
28 aug. 2013 11:10
Tack Floridasidan för all information! Den kommer vara till stor hjälp. Jag läser din websida ibland när jag behöver lite tips och har även tittat på
dina fotografier.

Det lutar åt att vi kommer flyga till Ft Lauderdale och bokar nog ganska snart. Har hittat flygpriser tur och retur för ca 4500 kr/pers med en mellanlandning. Jag tror nog inte att priset blir så mycket blilligare än så. Vart vi sedan kommer att bo hinner vi ju fundera på ett tag till.
28 aug. 2013 11:38
Citerat från Helene63:
Tack Floridasidan för all information! Den kommer vara till stor hjälp. Jag läser din websida ibland när jag behöver lite tips och har även tittat på
dina fotografier.

Det lutar åt att vi kommer flyga till Ft Lauderdale och bokar nog ganska snart. Har hittat flygpriser tur och retur för ca 4500 kr/pers med en mellanlandning. Jag tror nog inte att priset blir så mycket blilligare än så. Vart vi sedan kommer att bo hinner vi ju fundera på ett tag till.
Billigare än 4500:- ska man inte räkna med, är det en bra rutt och tider så är det ett bra pris.
Alternativet är ju direktflyg med Norwegian, de har inte släppt sommarresorna än (de ska släppas "snart" som det verkar) och de kommer nog inte slå 4500:-. Själv tycker jag dock att direktflyg är värt att betala en hel del extra för, om ni nu har möjlighet att åka från Stockholm Köpenhamn eller Oslo förstås annars blir det ändå ett byte där.

Kul om hemsidan är till någon nytta!
28 aug. 2013 12:41
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Helene63:
Tack Floridasidan för all information! Den kommer vara till stor hjälp. Jag läser din websida ibland när jag behöver lite tips och har även tittat på
dina fotografier.

Det lutar åt att vi kommer flyga till Ft Lauderdale och bokar nog ganska snart. Har hittat flygpriser tur och retur för ca 4500 kr/pers med en mellanlandning. Jag tror nog inte att priset blir så mycket blilligare än så. Vart vi sedan kommer att bo hinner vi ju fundera på ett tag till.
Billigare än 4500:- ska man inte räkna med, är det en bra rutt och tider så är det ett bra pris.
Alternativet är ju direktflyg med Norwegian, de har inte släppt sommarresorna än (de ska släppas "snart" som det verkar) och de kommer nog inte slå 4500:-. Själv tycker jag dock att direktflyg är värt att betala en hel del extra för, om ni nu har möjlighet att åka från Stockholm Köpenhamn eller Oslo förstås annars blir det ändå ett byte där.

Kul om hemsidan är till någon nytta!
Ja jag har väntat på Norweigans resor, men tror nog inte heller att de slår de priser jag hittat. Väntar några dagar sen får vi se, de släppte ju en del sommaresor igår så Usa kanske är på gång.
1 sep. 2013 16:49
Bokade biljetterna idag : ) blev 4700 kr per person, inte de bästa flygtiderna på ditresan men vi är hänvisade till vissa datum och tider så vi slog till.

Nu har vi massor av rolig planering framför oss!