Tips inför min resa till Thailand

6 okt. 2016 11:52
Visningar: 601
Hejsan! Vi är 4 tjejer som åker till Thailand 3 veckor i februari/mars. Vi kommer att bo i en familjeväns hus i Hua Hin. Senast jag var i Hua Hin var jag väldigt liten, vilket gör att jag inte kommer ihåg något därifrån.

Tipsa mig allt som 4 20 åringar kan hitta på där. Vi vill både sola och bada, så vilka är det bästa och finaste stränderna att vara på?

Vilka restauranger är bäst? Både thai mat och även italienskt och franskt. Själv är jag vegetarian, så om det finns bra vegetariska/ vegansk resturanger skulle det vara bra.

Finns det bra klubbar där? Barer?

Hur mycket kostar det att ta taxi i Hua hin? TukTuk?

Hur mycket kostar massage?

Ungefär vad ligger maten på i pris under 1 dag? Med lunch, middag och flaskor vatten och dricka? Eftersom att vi bor i hus så köper vi frukost från matäffär.

Finns det något bra spa ni skulle rekommendera?

Vi ska även ta några turer utanför Hua HIn. Vi funderar på Koh Tao i typ 2 dygn. Finns det något vi inte får missa där?

Koh Samui funderar vi också på. Vad kan vi göra där?

Finns det några andra öar i närheten som vi inte får missa? Tell me!

Vi ska även in till Bangkok i något dygn. Vad får vi inte missa där? Vi ska shoppa, har hört om MBK, finns det något annat bra?
Vi vill ha bra fina resturanger? Klubbar etc?

Vet ni bra hotell/ bungalow till bra priser i både koh tao, koh samui, bangkok?

Har jag missat något? Berätta allt ni vet!!

Tack på förhand! :D
11 okt. 2016 11:16
Oj så mycket frågor. Jag har aldrig bott i HuaHin så jag vet ej. Men koh Tao är ett måste. Stanna gärna där tre nätter . Skippa Koh Samui. Det är inte alls lika fint anser jag. Billigaste hotellet med pool på Tao är Asia Hotel. upp mot 200 kr natten för ett dubbelrum för två pers. Det ni inte får missa på Koh Tao är att åka till Nang Yuan. Googla det så förstår du ;)
Annars ta en utflykt till Shark Bay.

I Bangkok, så är MBK bra . Där kan man spendera flera timmar. Det är gångavstånd till de andra stora köpcentrumen där också. Vissa har märkeskläder mm. Det kostar ungefär som i Sverige, men det finns även billigt för de som vill ha kopior. Platinum Fashion Mall är billigast. En våning för skor, en för väskor, en för kläder osv. Perfekt för tjejer.

Lycka till !
11 okt. 2016 14:45
Hej

Jag tycker ni ska ta er ut till 17knots, ett kitesurfställe med bar/restaurang och solsängar som ligger på Tassanee beach norr om Hua Hin. Där är väldigt fint och mysigt och ni kan be Wes (holländsk kille som äger stället) om tips på partyställen och roliga grejer att göra inne i Hua Hin. Har ni tur så är hans svenska flickvän där och då kan ni få ännu mera tips.
https://www.facebook.com/17Knots/
Annars är Hua Hin lite lurigt. Tuk tuk är ovanligt dyrt! Var ligger ert hus? Om det ligger ocentralt så kan det löna sig att ta kontakt med någon taxiföretag och höra hur mycket de tar för att köra. Betala inte mer än 250 bath vart ni än ska. Om en tuk-tuk förare säger 400 bath så bara gå därifrån. Taxi är oftast billigare.
Mat finns i alla prislägen. Generellt är det ganska dyrt på stranden och billigt runt nattmarknaden. Dyrare om ni vill äta västerländsk mat. Det finns hyfsat med vegetariska alternativ på de flesta ställen. Om du kan ha överseende med en liten splash fisksås så kan du äta hur mycket god mat som helst till en billig peng.
Shoppingen kan ni med fördel ta i Bangkok. Billigast och störst utbud.
Ko Tao är en trevlig ö som absolut är värt ett besök. Tänk bara på att det tar en dag att ta sig dit och en att ta sig tillbaka till Hua Hin, så kanske lika bra att ta tre nätter när ni väl är där :D
Av Hille2
11 okt. 2016 15:43
Det finns även bussar som går reguljärt runt om i Hua Hin-området. Kostar några bath men det kan vara lite krångligt innan man fått klart för sig hur turerna går.
På turistnattmarknaden som är inne i centrala Hua Hin tycker jag att både mat och dryck är generellt dyrt. Däremot, om man söker sig till marknaden som ligger en liten bit väster om järnvägen (följ gatan som går "upp" vid nattmarknaden och sväng höger, passera sedan järnvägsövergången längre fram, sväng sedan höger i den stora korsningen) så kan man hitta hur mycket billig och supergod mat som helst. Enda problemet är att det inte finns så många ställen där man kan sitta ner och äta och att den inte har öppet alla dagar. Vi brukar stanna till i Hua Hin några dagar på väg norrut eller söderut och köper alltid med oss mat därifrån som vi sedan äter i hotellets trädgård. Om man inte vill promenera så går det bussar även dit.

Hittade en karta men tyvärr finns inte den nattmarknaden med, men du kan se turistnattmarknaden och gatan som går mot järnvägen därifrån.

http://www.huahinafterdark.com/hua-hin-map.htm