Thailand (phuket) first time.

7 juli 2014 17:47
Visningar: 815
Hej.
Ska ta 2 flugor i en smäll.
Första gången flyga (flygplan), och första gången utomlands.

Har bokat resa via MrJet, flyg+hotel, och det blir thai-air hela vägen dock mellanlandning i Bangkok.

Är nervös för mellanlandningen hur jag ska göra, tar gärna emot tips.
Åker den 14e.

Vad kostar 60min i taxi från phuket airport till centrala patong?
Och går det att få en taxi på flygplatsen.

Tack i förhand !
Av Pakkhat
10 juli 2014 13:41
Är det första gången så är det lite spännande, antar att om du har en incheckat väska så går den direkt till phuket och det underlättar. Du kan kanske gå direkt till inrikes via transfer, annars är det väl utmärkt på suvan. På planet från Sverige får du ett kort som du ska fylla i och ha med passet, den vill tullen ha när du ska hem så slarva inte bort den. Taxi till Patong, ungefär 600-800 bath. Taxikö till vänster när du kommer ut i hallen. Trevlig resa, mycket nöje.
Av Sanmat
10 juli 2014 14:06
När du landar i Bangkok kommer du att få gå igenom visumkön och visa pass och pappret som du fyller i på planet. Den kön brukar vara ganska lång och ta en del tid. De kommer häfta fast det på passet, LÅT DET VARA där hela resan!!
Sedan kommer du behöva förflytta dig till inrikes terminalen men det står skyltat ganska tydligt vart du ska. Fråga annars, de är väldigt hjälpsamma! =)

På phukets flygplats är det lätt att få taxi men du kan även köpa in dig på en plats i en minibuss för MKT mindre peng!! Det tar dock längre tid men är enligt mig värt det (om du reser ensam?) Å andra sidan tar allt lång tid i thailand, det kommer du märka =)
Taxichaffisarna passar på att ta höga priser på den flygplatsen.
Av Hille2
10 juli 2014 15:05 (redigerad)
Citerat från Sanmat:
När du landar i Bangkok kommer du att få gå igenom visumkön och visa pass och pappret som du fyller i på planet. Den kön brukar vara ganska lång och ta en del tid. De kommer häfta fast det på passet, LÅT DET VARA där hela resan!!
Sedan kommer du behöva förflytta dig till inrikes terminalen men det står skyltat ganska tydligt vart du ska. Fråga annars, de är väldigt hjälpsamma! =)

På phukets flygplats är det lätt att få taxi men du kan även köpa in dig på en plats i en minibuss för MKT mindre peng!! Det tar dock längre tid men är enligt mig värt det (om du reser ensam?) Å andra sidan tar allt lång tid i thailand, det kommer du märka =)
Taxichaffisarna passar på att ta höga priser på den flygplatsen.
Stämmer det verkligen? Om man flyger hela vägen med Thai, ska man inte gå igenom passkontrollen i Phuket då? Är så gott som säker på att det är så att man inte behöver gå genom någon kontroll i Bangkok då.
Av Sierra
10 juli 2014 16:47
Hille2 har rätt.

När du checkar in i Sverige för flighten till Bangkok kommer du att få boarding card även för flighten till Phuket från Bangkok. Ditt bagage går hela vägen till Phuket och du skall inte passera immigration efter landning Bangkok. Du skall följa skyltarna till Domestic Departures och söka upp din gate då du redan är incheckad. När du kommer till Phuket skall du passera immigration vid International Arrival.
Av Sanmat
10 juli 2014 19:44
Såklart är det så!! My bad :)
10 juli 2014 21:35
Hej.
Får tacka för alla svar, känns något lugnare nu :)

Pratade med Hotellet via Skype (fan va billigt det var ringa så). Och fått en kille som kommer stå utanför flygplatsen med mitt namn skyltat. 800 bath ala 60min körning =)
15 juli 2014 16:07
om du tar en egen taxi kommer dom med 99% säkerhet stanna på en liten shop för att sälja turer till dig.. detta löner sig oftast aldrig.. man tar ju en egen taxi för man är trött och vill komma fram fort.. så ba tacka nej å säg ni kan åka vidare.. köp inget när du är trött och sliten, kolla igenom priser på olika shoppar för det kan variera mycket i pris.
lycka till.. du kommer få det riktigt kul där :) va stora delar av 2013 i batong..