Speedboat olycka

Av Evho
31 dec. 2015 13:32
Visningar: 1012
Hej!
Jag vill bara passa på att varna för turerna som går till Phil Phil och öarna runt omkring. För 4 dagar sedan åkte jag och min sambo samt barn på en sådan tur.sjön var grov och det skakade bra i båten . Vi satt längstfram i båten och vi lyftes högt i luften vid flertalet tillfällen när vi for fram i sjön. Vid en riktigt kraftig smäll brakade jag i ordentlig och vrålade till då det small till i ryggen och det kändes som någon kört in knivar i ryggen på mig. Inga värktabletter fanns på båten utan en annan passagerare kastade sig fram med piller. Jag fick åka med hela turen då smärtan var konstant men ändå hanterbar. Väl i land efter en heldag på sjön kördes jag i taxi till ett sjukhus. Där konstaterades att jag brutit ryggen Och tryckt i hop kotor. Sjukhuset sa att det skulle bli operation och sängläge i 2 veckor minst på sjukhus. På sjukhuset talade de enormt dålig engelska och det var bara kaos inombords. Vi ringde SOS international och de sa direkt att det sjukhuset som de kört oss till skall vi absolut inte vara på utan Phuket Bangkok hospital var det som gällde. Vi åkte dit och träffade en svensk koordinator som var länk mellan SOS international och sjukhuset. En spe kalits tittade på mina röntgenplåtarna och talade om vilken otrolig tur jag haft för kotan är inte helt av i ländryggen men en fraktur finns operation behövs inte utan jag ska ha stödskena runt hela ryggen och sidorna i minst 2 månader. SOS international letar nu biljetter hem då jag inte kan sitta långa stunder utan behöver ligga ner. Vad som stör mig mest i det här är att ingen gjorde en ansats till att låta mig stanna på Phil Phil och ta sakta båten tillbaka, farten reducerades inte nämnvärt, inga. Värktabletteroch ingen som erbjudit sig kompensation för resan som blev skit. Nu sitter jag här med trasig rygg pga en speedboat trip, vill bara varna er andra och tänka en extra gång innan ni ger er ut. På tur.
1 jan. 2016 12:23
Dessa speedboat-olyckor verkar dessvärre hända lite då och då.
Har läst flera artiklar om människor som brutit ryggen.
Fruktansvärt!
Hoppas att det ordnar sig ok för dig.

Apropå ersättning för förstörd resa, detta kan du ju få via din hemförsäkring. "Sveda och värk"-ersättning mm via olycksfallsförsäkringen.
Efter att jag själv råkade ut för en olycka i Malaysia i höstas skrev jag ner alla mina lärdomar om att råka ut för en olycka utomlands, försäkringar mm:
http://4000mil.se/index.php/att-bli-sjuk-eller-raka-ut-for-en-olycka-pa-resan/