Söker allmänna tips för rundresa i Madagaskar

Av Hawaii
23 sep. 2015 02:08
Visningar: 3041
Jag är intresserad av att höra av någon som har varit i Madagaskar de senaste åren ang. allmänna tips. Ska resa dit om drygt 2 veckor med min flickvän och vi ska resa runt i 17 dagar (Antananarivo, Ile Sainte Marie, Maroantsetra, Masoala National Park, Morondava med Avenue of the Baobabs, Andasibe med Mantadia National Park och Analamazaotra Special Reserve) och hela resan är alltså redan spikad och klar.
Vad jag är intresserad av är vad det kan vara bra att tänka på rent allmänt. T.ex. hur försiktig måste man vara med mat & dryck? Det verkar som de accepterar både den lokala valutan och US Dollar och Euro, men gäller detta rent allmänt eller kanske bara i Antananarivo ("Tana")? Har man möjlighet att hitta en ATM maskin utanför Tana? Är också intresserad av rent allmänna observationer hur det är att resa runt där.
Av Annans
23 sep. 2015 07:51
Nu är det ett tag sen jag var på Madagaskar, men din rundresa är ungefär samma som jag gjorde.
Det jag kan saga är att vägnätet är rätt dåligt, alltså dåliga vägar osv. Vad det gäller mat och dryck, jag skulle vara försiktig, bor du på bättre boende kanske hygienen är skapligare. I Antananarivo måste du ha tvärkoll på dina ägodelar, hade själv ett par främmande händer i min väska...
Madagaskar är fantastiskt, ett djurliv som du bara sett på tv förrut och du kommer nära.
Jag antar att du ska val-skåda också, båtarna kör inte närmre än 15 meter för att skydda djuren, men det är en fantastisk upplevelse att se dessa enorma varelse. En annorlunda kanottur kan du göra till piratön, och kliva omkring bland piratgravar.
Madagaskar åker jag gärna tillbaks till, det är en höjdare.
Av Hawaii
23 sep. 2015 17:56
Tusen tack för tips och information! Bra att veta att vi måste ha bra koll på våra grejor i Antananarivo (och givetvis på andra platser också). Valar är fantastiska djur och fantastiskt att se dem på nära håll, men vi har dem här i Hawaii varje vinter så i Madagaskar kommer vi säkert att koncentrera oss på det vi kan se på land. Och boendet kommer att variera enormt i kvalitet fråm plats till plats, så vi får tydligen vara lite flexibla med hur noga vi är med mat och dryck!
27 sep. 2015 02:07
Det är den lokala valutan som gäller om du ska betala nått annat än ditt boende.

Du kan ta ut pengar i Morondava också. Finns ATM där.

Mat och dryck är generellt inga problem om du hoppar över street-food.
Det är helt okey mat och din guide kommer garanterat ta dig till bra ställen där de vet att det är "turistkvalité" på hygienen.

Bara att luta sig tillbaka alltså och uppleva jordens mest underliga ö.
27 sep. 2015 04:35
Citerat från Annans:
Madagaskar är fantastiskt, ett djurliv som du bara sett på tv förrut och du kommer nära.
Hej, nu blir jag nyfiken, kan du inte berätta mer?
Hur står sig Madagaskar motför övriga Afrika, en klassisk safari etc.?
Vilka djur kan man se?
Av Hawaii
27 sep. 2015 04:49
Citerat från Around_the_globe:
Det är den lokala valutan som gäller om du ska betala nått annat än ditt boende.

Du kan ta ut pengar i Morondava också. Finns ATM där.

Mat och dryck är generellt inga problem om du hoppar över street-food.
Det är helt okey mat och din guide kommer garanterat ta dig till bra ställen där de vet att det är "turistkvalité" på hygienen.

Bara att luta sig tillbaka alltså och uppleva jordens mest underliga ö.
Tusen tack för ytterligare informationer! Och jo, street food har vi redan insett att vi bör skippa!
27 sep. 2015 16:54
Citerat från Gunillad:
Citerat från Annans:
Madagaskar är fantastiskt, ett djurliv som du bara sett på tv förrut och du kommer nära.
Hej, nu blir jag nyfiken, kan du inte berätta mer?
Hur står sig Madagaskar motför övriga Afrika, en klassisk safari etc.?
Vilka djur kan man se?
Det finns ingen likhet alls mellan Madagaskar och en Safari på "fastlandet" i Afrika.

Naturen är helt olik övriga Afrika.
80% av växterna och träden finns bara här och ingen annanstans.
För djuren är siffran 95%

Du ser många olika arter av Lemurer (Finns ett 100 tal på ön) , många märkliga kräldjur såsom ormar, ödlor och Geckos.
Mycket grodor i alla former och färger.

Kameleonter, Manguster, den märkliga hoppande råttan, öns största rovdjur Fossan, Tenrecs och otroligt märkliga insekter är andra saker du kan se. Plus alla fåglar.
Av Hawaii
27 sep. 2015 18:31
Ja, djurlivet ska definitivt bli mycket intressant. Vi har också ett special intresse - ovanliga och exotiska palmer och Madagaskar har mer inhemska palmer än någon annanstans i världen. Som jämförelse: hela Afrika's kontinent har c:a 50 inhemska sorters palmer, medan ön Madagaskar har bortemot 200. Speciellt uppe i Masoala National Park finns det massor, inklusive en del som inte ens har fått korrekta botaniska namn än.
Av Basta
22 apr. 2016 09:57
Hej Hawaii!
Hur var er resa till Madagaskar? Skulle vara intressant att höra om ert upplägg, hur ni reste runt och ert intryck av landet. Har du lust att berätta?
Av Hawaii
22 apr. 2016 17:51
Jo, det gör jag gärna, men jag kom just till Hong Kong för 2 timmar sedan och det är midnatt just nu. Kommer att ha tid under veckoslutet, och återkommer då.
Av Hawaii
23 apr. 2016 22:49
OK, Madagaskar intryck och upplevelser: ett stort land och inrikes flyg ofta enda praktiska alternativet. Beklagligt nog är Air Madagascar ofta det enda alternativet, och de ser inte tidtabeller som speciellt viktiga! Det finns ett annat (nystartat) flygbolag: Madagasikara Airways, men de har bara 2 mindre flygplan och inte speciellt många destinationer. Med Air Madagascar blir det absolut kritiskt att planera in "extra dagar" som buffert. Vi upplevde att de vid 2 tillfällen helt enkelt slopade en viss flygning och vi blev ombokade till ett flyg 24 timmar tidigare! Detta blev vi informerade om i god tid (60-80 dagar innan tror jag det var) men de kan också göra ändringar på kort varsel (24 timmar innan t.ex.).
Rent generellt kan man bereda sig på en "annorlunda" upplevelse. El och vatten t.ex. funkar inte alltid på olika platser (=hotell), och det kan bli ganska primitivt ibland. Men folk är vänliga och hjälpsamma, och vi upplevde inte att någon försökte lura oss. Vi reste runt under 17 dagar: Ile Sainte Marie, Maroantsetra, Masoala National Park, Antananarivo, Morondava (med baobab träden), Andasibe med flera nationalparker/reservat. Vi hade 4 inrikesflyg, men med bil Antananarivo-Andasibe (c:a 4 timmar).
Mat & dryck: man måste vara försiktig. Aldrig t.ex. sallader utan endast kokt mat. Vi borstade t.ex. aldrig tänderna med det "lokala" vattnet. Men ett fantastiskt land och en otrolig upplevelse! Svarar gärna på frågor etc.
Av Basta
24 apr. 2016 11:49
Tack för input! OK, här kommer några följdfrågor. Det låter det nästan som östafrika för 20 år sedan, eller har jag fel? Gissar att ni förbokat alla transporter och boenden, använde ni en mellanhand? Bör man ha guide i nationalparker/reservat. På vilket sätt är det ett fantastiskt land?
Av Hawaii
24 apr. 2016 14:43
Helt enkelt otroligt annorlunda på många sätt. Lite primitivt jämfört med en hel del andra länder, och om man är lite flexibel och accepterar att allting kanske inte funkar till 100% så blir det en oförglömlig upplevelse. Hotellen är lite si och så (de flesta) och badrummen kanske inte är precis vad man normalt förväntar sig.
Vi hade allting bokat genom Transcontinents (Antananarivo) som kom starkt rekommenderat av en god vän (en engelsk botanist som har varit i Madagaskar c:a 20 ggr). Funkade perfekt och de svarade mycket snabbt på email t.ex. De arrangerade flyg, hotell och mark transporter. I de olika national parkerna har man inget val - man MÅSTE ha en guide. Och det är faktiskt en mycket god idé. Utan guide hade man missat 95% av vad som finns att se. De är enormt professionella med en makalös kunskap och erfarenhet.
Av Basta
24 apr. 2016 19:01
Nu åker Madagaskar högt upp på min bucket list. Vilken prisnivå ska man räkna med på en dylikt arrangerad resa?
Av Hawaii
25 apr. 2016 00:16
Snittet för våra 17 dagar ligger runt US$225 per dygn och per person (baserat på 2 personer som delade rum). Det inkluderar ganska exakt allting utom lunch/middagar. D.v.s. inrikes flyg, hotell (inget lyx - kostar definitivt extra!), mark transporter med guide/driver. Lokala guider i nationalparkerna INTE inkluderat.
Av Basta
25 apr. 2016 09:11
Hawaii, tusen tack för svaren!
Av Ahkrhi
20 juni 2016 16:50
hej gott folk, jag funderar starkt på att åka till Madagaskar,

uppskattar om ni kunde hjälpa till med vad ni vet. undrar vad en måltid skulle kosta i en vanlig restaurang i svenska kronor. vad skulle en taxi kosta på ett ungefär om resan är ca 15 minuter, ungefärlig pris på bussresa. och om man vill åka på valsafari och liknande vad det skulle kosta i svenska kronor, gärna om ni kan säga vad ni minns på ett ungefär vad priserna ligger på,

jag undrar också om man vill ta sig till St Marie och Nosy Be via Antananavario. om det finns någon typ av lokal flyg websida, eller annat sätt att at sig dit med tex färja, jag hittar inte biljetter dit. alltså till St Marie och Nosy Be, hur gör ni??
Av Minja
10 jan. 2019 06:00
När är bästa tid att resa?
Av Hawaii
10 jan. 2019 07:21
Vi var där som sagt oktober (2015) och det var en utmärkt tid och vi hade bra väder hela tiden. Ett par regnskurar här och där får man räkna med (och faktiskt hoppas på). Kan inte uttala mig om andra årstider.
1 maj 2019 15:52
Hej! Är det någon som varit på Madagaskar sensate året? Jag åker dit om två veckor och är lite nyfiken och har lite frågor. Exempelvis är det någon som har tips på ett enkelt hotel i huvudstaden som kan rekommenderas?
12 okt. 2019 10:25
@Misslundberg nyfiken på hur din resa var. funderar på att åka till Madagaskar över jul. har två barn 9 och 12 som ska med. Hur var prisbilden?
12 okt. 2019 10:26
Citerat från Misslundberg:
Hej! Är det någon som varit på Madagaskar sensate året? Jag åker dit om två veckor och är lite nyfiken och har lite frågor. Exempelvis är det någon som har tips på ett enkelt hotel i huvudstaden som kan rekommenderas?
hur var din resa? Hur ser prisbilden ut idag? Funderar på att åka dit under jul i år