Shopping usa

Av Faalk
1 apr. 2015 19:28
Visningar: 560
Hej, ska till miami i maj och har en liten fråga.
Är intresserad av klockor och har några stycken men vill köpa fler, sist i usa köpte jag 2-3 st. Min fråga är, hur många klockor kan jag köpa utan att få problem i tullen? (Prisklass 1-5 tusen kr st) vill ju inte betala extra tull osv för dom, då kan jag lika väl köpa hemma :)
Mvh fredrik
Av Birgere
1 apr. 2015 19:37
Du får föra med dig inköpta varor för max 4300SEK tull o momsfritt till EU från USA.
Av Faalk
1 apr. 2015 19:50
Åh herre! Det var inte mycket..
Hade väl tur sist då antar jag... Köpte hur mycket som helst. Dock tog jag ju bort prislappar, slängde kvitton och klockboxar osv.. får väl se om jag chansar igen (vad kan hända?) eller om jag inte köper nåt :) hur mycket är momsen osv? Visst antal % på varan eller?
Av Totopez
1 apr. 2015 22:33
Momsen är 25%. Sedan kan det vara utöver detta. Som tur för dig är tullen på klockor ungefär 10 kr per styck.
Av Birgere
1 apr. 2015 23:45
det blir väl en saftig straffavgift, eg böter, om man fastnar i tullen åxå.

Jag tror även att tullen ser mycket hårdare på något där det ser ut som man tar hem grejer för att sälja. Att dra in 5-10 klockor ser ju inte direkt ut som det är för personligt bruk på samma sätt som en resväska fylld med olika kläder i enhetliga storlekar.

Straffsatsen för smuggling är ju böter eller fängelse upp till 2 år. För att det ska bli fängelse krävs dock nog mer än klockor för 25k.
Av Faalk
2 apr. 2015 06:09
Okej :) får se hur det blir då.. Kanse kan ha en på mig, nån i handbagaget och nån i incheckade väskan. För det är faktiskt för personligt bruk. Ovärt att köpa så billiga klockor och sälja vidare annars ;)
Tack för alla svar och hjälpen :) trevlig påsk på er