Sandloppor i Thailand; erfarenheter och tips?

Av Anpe69
8 mars 2013 11:18
Visningar: 19232
Är det ngn som har dålig erfarenhet kring dessa insekter?
Vad kan man göra för att undvika?
Hur/och med vilken salva/medicin hjälper?

Tacksam för alla tips!
mvh
Anders
Av Trea
10 mars 2013 22:42
Att sitta flera timmar i sanden och prata på kvällen utan långbyxor var en dum idé. Bonussonen räknade mina sandloppebett på benen efteråt, men tappade bort sig nånstans efter 300... De hade salva på Apoteket där som hjälpte.
Av Holl
12 mars 2013 07:46
Undvik att vistas i "the inter-tidal zone" på stranden. Citat från The Travel Doctor:

Sand Flies

These include any insect of the family Phlebotomidae of the order Diptera. The aquatic larvae live in the inter-tidal zone of coastal beaches, in mud, or in wet organic debris. The adults are often called biting midges and are only 2 to 3 mm in length making them difficult to see.

Sand flies are found in almost any aquatic or semiaquatic habitat throughout the world. Many of the blood-sucking species are pests in beach or mountain habitats. They may also be vectors of disease-causing viruses, protozoa, and filarial worms.

The bite is not painful but often causes an allergic response which becomes very itchy. Some people get a red weal 1-2 inches wide! Avoid scratching the weals; it makes them itch longer and can lead to infection.

Sand flies are of considerable medical importance: around the Mediterranean and in southern Asia, Phlebotomus transmits the pappataci fever virus; and in parts of South America, Africa, and Asia it carries the protozoan parasites causing kala azar, Oriental sore, espundia, and bartonellosis.

The name sand fly is also used for certain species of the black fly and the biting midge. They are often referred to as No-See-Ums because you rarely see them.

Hasse
12 mars 2013 08:46
Är rätt säker på att det bara finns sandloppor vissa delar av Thailand. Själv drabbades jag första gången förra året i regionen kom Chang/ Koh maak, inga trevliga bett. Fick sår som varade över hela ryggen, finns nog inget som hjälper annat än att vänta tills de läker.
Jag har varit runt på de flesta populära öar, och aldrig drabbats tidigare
Av Hille2
12 mars 2013 09:03
Håller med. Jag har varit på alla möjliga stränder och öar i Thailand i över 20 års tid och det enda ställe jag upplevde sandloppor som väldigt besvärande var på Koh Maak. Det slutade med en penicillinkur när jag kom hem pga infekterade bett. Visst finns det sandloppor på andra håll också, men inte i så stora mängder. På Koh Maak kändes det även som om de täckte hela stranden och inte som de brukar, höll sig i tidvattenlinjen, den bit av stranden som alltid är lite fuktig.
Av Sos08
16 mars 2013 22:32
Hej!

Ett enkelt sätt att klara sig från betten är att köpa ren cocosolja och smörja in sig med utanpå solkrämen.
De kan inte bita igenom den feta cocosoljan.

Mvh SoS
5 apr. 2013 11:26
Har samma erfarenhet av sandloppor/flugor på Koh Mak. Äldsta dottern och jag blev ""uppäten av flugor... Kliade nåt fruktansvärt och fick fula sår som fanns kvar länge efter hemkomst. Vi tog antihistamin för att lindra klådan. Smörjde med cocosolja och det hjälpte lite men det blir ju väldigt kladdigt. Min man och yngsta klarade sig bra och fick bara enstaka bett trots att vi vistades på samma ställe(stranden) Det förstörde våran vecka där och jag åker inte dit igen, vilket är synd för det är en vacker ö. Var där nåt år tidigare och bodde inte vid stranden och det var inga problem. Har rest mycket runt i Thailand och andra länder och aldrig råkat ut för detta.
Av Luddebo
26 dec. 2013 08:46
KohMak 27 Dec 2013
Har precis läst era inlägg om sandloppor på KohMak. Jag trodde först att mina utslag var orsakade av myggor, har nu konstaterat att det är sandloppor som orsakat mina kliande sår som vätskar. Mina grabbar som varit på dykutbildning har inga utslag alls men jag som har solat på stranden har fått mängder med sår kliar. Det är väl något man får acceptera, KohMak är en fantastiskt fin ö för övrigt som jag rekommenderar! Man kan ju alltid smörja in sig med myggmedel redan innan man går till stranden! Vi ska fortsätta till KohChang där det också är vanligt med sandloppor. Man får väl gilla läget och undvika blöt sand! Hälsningar Bo Ejdesö
Av Hille2
26 dec. 2013 09:42
Tror inte att du kommer att besväras speciellt mycket av sandloppor på Koh Chang. Jag har bott på de flesta stränderna där och aldrig upplevt det som ett problem.