Reserutt

23 mars 2015 15:22
Visningar: 206
Hej. Jag och en väninna skall åka till Thailand över jul/nyår ca 3 veckor. Jag har varit en del där men alltid med charter, Nu skulle jag vilja åka och luffa lite. Koh lipe var det senaste stället. Kommer nog försöka ta oss dit 1 vecka men vart skall vi börja tycker ni som är vana vid detta?? Vart flyger man för att lättast ta oss vidare? Tar hemskt gärna emot tips på billiga boenden för där sover man ju bara så det behöver inte var lyx. Vilka fler öar skulle ni tipsa oss. Flygstol med vilket bolag är bäst? Många frågor nu..ler..
Tacksam för tips...
Harriet
Av Mipec
23 mars 2015 15:49
Om ni skriver när ni ska åka och vad ni vill uppleva kommer det underlätta.

Tex
Sol och bad på komfortabel semesteranläggning?
Mycket shopping?
Dyka?
Snorkla?
Backpacking?
Åka på egen hand eller charter?

Sommar eller vinter?
Av Tomas - Utvecklare Reseguiden.se
24 mars 2015 09:32
En bugg hade smygit sig in som klippte texten men nu visas det korrekt.

Vänliga hälsningar
Tomas
Reseguiden
24 mars 2015 11:06
Hej.
Vi tänkte ta tre veckor i slutet på December och framöver.
Snorkling bad och sol..Billigt och enkelt boende på platserna. Då det bara används lite så gillar jag att lägga pengarna på andra roliga saker. Frukost är välkommet samt en dusch....ler Shopping är inte så intressant.
Kollar flygbolag för flygstol??
Vilken flygplats är det bästa att åka till?
Sedan vidare därifrån....ca 3 stopp hade jag tänkt mig. Planerar lite utan väninnans vetande nu :)
Men jag har varit där ett antal gånger så hon litar på mig säger hon.
Charter har jag rest förut men nu vill jag resa runt och se mer utanför turismen så
Alla förslag på reserutt och vilket flygbolag som är bäst tar tacksamt emot
Vänligen Harriet
24 mars 2015 11:07 (redigerad)
Ok Tomas.....Tackar o bockar :)
Av Sierra
24 mars 2015 12:32
Eftersom du vill besöka Lipe igen kan det vara lämpligt att börja i söder och öluffa norrut mot Lanta. På vägen upp mot Lanta har du öarna Bulon, Mook, Kradan och Ngai att besöka förutom Lanta.

Ang flyg:
Flyg till Bangkok
och vidare inrikes till Hat Yai Airport. Det finns många bolag att välja på till Bangkok. Kortaste restid är med Thai Airways som flyger direkt och Finnair som har ett kort stopp i Helsingfors.

Från Bangkok Suvarnabhumi International Airport trafikeras Hat Yai av Thai Airways samt Thai Smile och från Bangkoks gamla flygplats, Don Mueang, flyger lågprisbolagen AirAsia, Thai Lion Air och Nok Air.

När ni skall hemåt är det lämpligt att flyga till Bangkok från Krabi Airport. Samma flygbolag som ovan samt Bangkok Airways (till Suvarnabhumi) har ni att välja på.

Ang boende så är det förhållandevis dyrt över jul/nyår överallt då det är peak season. På Lipe kan Moonlight Resort som består av enkla bungalows på Pattaya Beach vara ett alternativ. Bokning för kommande säsong är dock inte släppt ännu så du får hålla en koll på websiten om du finner det intressant.
http://thaibeachtravellers.com/hotels/koh-lipe/moonlight-resort
24 mars 2015 12:53
Tack snälla Sierra för bra info...
Vad tycker du om mina tankar runt trippen???
Eftersom jag sett dina inlägg förr så vet jag att du kan det här och har ett gott öga för vad som verkar bra??
Är jag helt ute och cyklar då jag vill luffa runt?? Eller är det bara att köra på. Jag är ju inte lika van som alla som reser så...ler..
Är man för gammal att fixa det då det är första gången utan charter då man är som jag 60??
Om du har andra förslag så tar jag tacksamt emot. Koh Lipe är inte nödvändigt men jag gillade ön så
Tack ännu en gång för info...blir glad att få hjälp så resan blir bra
Harriet
Av Sierra
24 mars 2015 13:16
Det är inga problem att röra på sig i Andaman Sea. Bra transporter och fina öar. Eftersom du gillade Lipe tycker jag att det kan vara bra att börja där. Gör du det slipper du även att åka fram och tillbaka mellan öarna.

Du är väl inte gammal, kör på! No worries!
24 mars 2015 13:34
Ok..ler...
Tackar o bockar för ditt svar. Då skall jag kolla upp Koh lipe och boende samt andra öar på väg tillbaks som vi kan stanna upp på. Hör nog av mig igen...skrattar.. Om jag nu inte år till det med resan.
Tack Harriet