Resa till Island

Av Bigmama
10 sep. 2015 11:15
Visningar: 2339
Har bokat resa till Island (3 heldagar) i slutet av oktober och skulle vilja veta hur många timmar man behöver för bad i "Blue Lagoon" - utan stress, detta vill man ju inte missa. Är det värt att betala extra för "badrock-kitet..."?Tyvärr anländer vi sent och åker hem vid 14... så tid finnes inte vid anslutning till flyget...
Förutom Blue Lagoon så skulle vi gärna vilja se någon Gejser och Gullfoss - finns det några förslag på bra ej allt för dyra utflyktsarrangörer?
Hur är vädret, är det regn- och varma vinterkläder som gäller?
Kan man se "Norrsken" och Lunefåglar i Reykjavik eller måste man boka in utflykt för detta?

/Längtar :)
Av Trea
12 sep. 2015 21:57
Det kan regna och blåsa rejält på Island så varma och vindtäta kläder kan vara bra. Det är kanske inte jättekallt mätt i grader (kan vara som Sverige ungefär), men eftersom det blåser och regnar mer känns det ofta kallt. Vi har samlat lite tips till reykjavik här:
http://www.freedomtravel.se/restips/island/
Av Fly
1 okt. 2015 14:59
Hej!

Var på Island i helgen - Långweekend, och givitvis besökte jag Lagunen. Vi hade 2 timmar på oss, och det tyckte jag räckte, men sen beror det ju på hur man är som person.
Kommer snart lägga upp ett resealbum med bilder mm, så titta gärna på det :-)
Av Bigmama
13 okt. 2015 07:45
Tack för svaren och alla bilder - nu närmar det sig...
Åter till Lagunen... är det "fritt fram att springa" och lägga kameran i ett låst skåp... vill ju gärna fotografera, men inte ha kameran med mig hela tiden ;). Är det lång procedur att komma in och fixa sig innan dopp, eller som ett vanligt badhusbesök? Känns lite jobbigt att även behöva boka in returresan när man inte vet hur länge man vill stanna!
Får inte heller glömma regnkläder och mössa...
Av Fly
18 okt. 2015 16:13
Vi var där redan kl. 10,00, så då var det inga poblem med köer eller att byta om, men misstänker att det kan bli lite rörigare senare på dagen.
När det gäller kameran så gjorde jag precis som du skriver, att jag gick fram och tillbaka till skåpet för att lämna in min kamera när jag tagit lite kort. Vakten blev inte riktigt glad då det blev blött på golvet i omklädningsrummet, men det kan man ta...
25 okt. 2015 10:16
Hej!
Vi var där i september. 2-3 timmar är rätt lagom på Lagunen kan jag tycka.
Man kan springa ut och in och hämta kameran, det är inga problem. Många använde plastpåse och fotade med mobilen i vattnet. Det är ju en chansning, men det var många som gjorde så.

Vi tog inte badrockskittet, men det hade kanske varit skönt. Det blåser rejält.

Vi hade redan innan bokat ett paket med Vulkanresor där Blå Lagunen och Gyllene cirkeln (med Gullfoss vattenfall, geysir mm ingick. Jag tyckte det var en häftig upplevelse. Den tog 8 timmar med buss.)

Angående kläder så räknamed full mundering!! Det svänger fort på Island. Vid Gullfoss så var det galet busväder, så jag hade vinterkläder, mössa, vantar + regnställ över!!

Jag har bloggat lite om vår resa, så ser ni tydligt på bilderna hur vädret varierade. =)
http://wilanu.blogg.se/2015/october/resmal-island-2.html

/anna
26 feb. 2016 13:46
HEJ!
Jag åker till Island i juni och undrar liteom vädret då. Är det fingervantar och mössa med i väskan även då ? (regnajacka förstå jag är ett måste). Finns det någon här som tagit sig runt på Island med bil? Iså fall hur bra stämmer googlemaps med tider osv om ni förstår vad jag menar? Jag ska åka run på Island själv med hyrbil i 4 heldagar, vad hinner jag med? ( Innan mina 4 heldagar som jag har själv ska jag besöka blå lagunen, gyllende cirkeln och sedan göra reyjavik med min kusin sedan har vi inget mer planerat) Vad finns det mer att se i närheten av Reyjavik? Närheten menar jag ca 4h körtid turoretur.
Tacksam för tips !
26 feb. 2016 15:27
Citerat från Emelie1991:
HEJ!
Jag åker till Island i juni och undrar liteom vädret då. Är det fingervantar och mössa med i väskan även då ? (regnajacka förstå jag är ett måste). Finns det någon här som tagit sig runt på Island med bil? Iså fall hur bra stämmer googlemaps med tider osv om ni förstår vad jag menar? Jag ska åka run på Island själv med hyrbil i 4 heldagar, vad hinner jag med? ( Innan mina 4 heldagar som jag har själv ska jag besöka blå lagunen, gyllende cirkeln och sedan göra reyjavik med min kusin sedan har vi inget mer planerat) Vad finns det mer att se i närheten av Reyjavik? Närheten menar jag ca 4h körtid turoretur.
Tacksam för tips !
Min bror bodde på Island under en 4-5 månaders period. Jag vill minnas att minsta rekommenderade tiden för att köra runt ön är minst en vecka. Och då hinner man inte stanna och se så mycket.
Vägarna där är inte som här...