Resa Lanta - Sukorn

Av Beppis
18 sep. 2011 22:29
Visningar: 466
Hej,
Vi är en grupp på 7 personer som ska åka från Kho Lanta till Koh Sukorn i feb-11. Vi vill inte åka landvägen, har någon av er något förslag hur man sjövägen kan resa denna sträcka på ett bra sätt. (kanske via Had Yai)?
/Lasse
Av Sierra
18 sep. 2011 23:47
Det finns ingen reguljär båttrafik mellan Lanta och Sukorn så den enda möjligheten att komma till Sukorn är från Ta-Sae Pier eller från Makham Pier utanför Palian i Trang Province. Det innebär att ni får åka landvägen till någon av dessa pirer. Det är ca 180 km och tar ca 3,5 tim lite beroende på de två färjorna från Lanta.

Under high season är det daglig förbindelse från Makham Pier 12.00 med ankomst Sukorn 13.00.
Från Ta-Sae Pier kör longtails när det dyker upp passagerare. Den överfarten tar 15 min.

Ett annat osäkrare alternativ är att åka med Tigerline Travels ferry från Lanta 10.00 till Koh Laoliang med ankomst 14.15. Problemet är att för att komma därifrån måste ni försöka hitta någon när ni är där som tar er därifrån till Sukorn. Det är ca 15 km raka spåret mellan öarna.
Av Sierra
3 okt. 2011 13:21
Jag skrev i mitt inlägg ovan att det fanns ett alternativ att åka med Tigerline till Laoliang.
Enl Tigerlines nu publicerade nya website gör de inget stopp utanför Laoliang kommande säsong varför det förslaget faller.....
5 okt. 2011 16:32
Vi gjorde precis samma resa förra året. vi ville också åka båt, men efter mycket sökande blev de tyvärr landvägen. Hör gärna av dig om du hittar någon bra båtväg som funkar. :D
Av Brjn
5 okt. 2011 19:18
Hej!
Jag har varit flera gånger på närliggande öar och träffat på folk som brukar åka till Sukorn.
De jag har träffat blir hämtade av den resorten på Sukorn som de skall bo på. Nu i februari träffade vi ett par på Bulon som blev hämtade där. Ni behöver säkerligen boka boende innan ni åker dit så hör med dom ang hämtning.
Britt-Inger
Av Beppis
22 dec. 2011 14:38
Vi har bokat boende och resorten ska hämta oss med longtail utanför Koh Laoliang. Men, som sagt enligt Tiger Lines hemsida gör de inte stopp där. Dock visas stoppet på kartbilden!!! Har mailat till Tiger Line, dock utan svar. Hoppas verkligen att de kan hämta/lämna utanför Koh Laoliang då vi ska vidare till Koh Lipe.
Av Sierra
31 dec. 2011 22:07
Tigerline stannar inte utanför Laoliang denna säsong. Det är verifierat av min vän som jobbar på Tigerline´s huvudkontor. Ni kan hyra en privat longtail med max 12 säten från Hat Yao Pier till Laoliang som kostar 2400 THB.
Av Beppis
7 jan. 2012 22:22
Tack för ditt svar. Ska försöka samordna det med resorten på Sukorn.