Österrike i sommar - vart?

21 feb. 2018 18:08
Visningar: 3297
Vi är en famil bestående av två vuxna och två barn på sex och nio år som planerar att bila till Österrike i sommar, men har inte riktigt koll på var man ska åka.

Vi har valt Österrike för naturens skull, så den skulle det vara trevligt att se något av :-) (t.ex vandra lite). Shopping och god mat är ju inte heller helt fel. Kanske har ni något ställe att rekommendera? Kanske till och med ett boende?

Tack på förhand!
21 feb. 2018 19:21
Tack för svar! Har du varit där själv?
21 feb. 2018 19:34
Ja jag var där 2001. Massor av fina vandringar i området. Tex. Sportgastein-området. Riktigt fina hotell finns det där också.
Sedan finns ju Salzburg som en dagsutflykt också.
21 feb. 2018 19:37
Citerat från Gunillad:
Ja jag var där 2001. Massor av fina vandringar i området. Tex. Sportgastein-området. Riktigt fina hotell finns det där också.
Sedan finns ju Salzburg som en dagsutflykt också.
Ja, vi var lite inne på Salzburg först, men tycker det är svårt att hitta boende. Mycket som är väldigt dyrt. Vet inte om det alltid är dyrt eller om det är dyrare för att det är nån musikfestival från mitten på juli och framåt...
21 feb. 2018 22:20
Det är Salzburger Festspiele fr.o.m. 20 juli.

Hela alpområdet är ju vackert. Trakterna kring Innsbruck och Tyrolen också.
22 feb. 2018 12:33 (redigerad)
Schladming/Ramsau, där har du ju Daschstein, lite vandringar Gutenberghaus, Silberkarklamm, murmeldjur i bachlalm, Planai. Det finns sommar rodel i Rittisberg.
ca 1timme till Salzburg
24 mars 2018 19:29
Hur har det gått för er, bestämt ngt?
Vi ska bila i sommar med våra barn 5 och 8 år. Vi ska till Kroatien men vill gärna stanna till i Österrike. Bilade 2015 men körde bara igenom Österrike förutom en natt med en mindre promenad. Vill gärna stanna till några dagar. Väldigt vackert landskap.
24 mars 2018 20:00
Citerat från Anneliea81:
Hur har det gått för er, bestämt ngt?
Vi ska bila i sommar med våra barn 5 och 8 år. Vi ska till Kroatien men vill gärna stanna till i Österrike. Bilade 2015 men körde bara igenom Österrike förutom en natt med en mindre promenad. Vill gärna stanna till några dagar. Väldigt vackert landskap.
Ja, det blir nog några mil söder om Innsbruck, närmare bestämt norra Italien. Inte fullt lika grönt men ändå vackert och inte fullt lika mycket regn 😊
Av Kattax
25 mars 2018 06:25
Citerat från Robban72:
Schladming/Ramsau, där har du ju Daschstein, lite vandringar Gutenberghaus, Silberkarklamm, murmeldjur i bachlalm, Planai. Det finns sommar rodel i Rittisberg.
ca 1timme till Salzburg
Hej,
Har du lust att berätta lite mer om murmeldjuren? Har hör talas om murmeldjur i Österrike men inte hittat någon info när jag googlat. Var "hittar" jag dem/utgår jag ifrån? Vandrar jag på egen hand eller går man med guide? mm
26 mars 2018 09:56 (redigerad)
Citerat från Kattax:
Citerat från Robban72:
Schladming/Ramsau, där har du ju Daschstein, lite vandringar Gutenberghaus, Silberkarklamm, murmeldjur i bachlalm, Planai. Det finns sommar rodel i Rittisberg.
ca 1timme till Salzburg
Hej,
Har du lust att berätta lite mer om murmeldjuren? Har hör talas om murmeldjur i Österrike men inte hittat någon info när jag googlat. Var "hittar" jag dem/utgår jag ifrån? Vandrar jag på egen hand eller går man med guide? mm
Med utgång från Ramsau så kan man vandra alt ta bil till Bachlalm, sista biten tar man en buss då vägen är för smal för mötande trafik. Murmeldjuren är mest aktiva på förmiddagen, kommer fram ur sina hålor och tycker om att bli matade. m morötter.
https://www.wanderdoerfer.at/salzburg/ausflugsziel/bachlalm-und-die-zahmen-murmeltiere/
Av Kattax
30 mars 2018 04:20
Citerat från Robban72:
Citerat från Kattax:
Citerat från Robban72:
Schladming/Ramsau, där har du ju Daschstein, lite vandringar Gutenberghaus, Silberkarklamm, murmeldjur i bachlalm, Planai. Det finns sommar rodel i Rittisberg.
ca 1timme till Salzburg
Hej,
Har du lust att berätta lite mer om murmeldjuren? Har hör talas om murmeldjur i Österrike men inte hittat någon info när jag googlat. Var "hittar" jag dem/utgår jag ifrån? Vandrar jag på egen hand eller går man med guide? mm
Med utgång från Ramsau så kan man vandra alt ta bil till Bachlalm, sista biten tar man en buss då vägen är för smal för mötande trafik. Murmeldjuren är mest aktiva på förmiddagen, kommer fram ur sina hålor och tycker om att bli matade. m morötter.
https://www.wanderdoerfer.at/salzburg/ausflugsziel/bachlalm-und-die-zahmen-murmeltiere/
Tack för svar!