Norra Kalifornien/Redwood

1 aug. 2015 16:56
Visningar: 331
Hej!

Söker lite tips och idéer här.
Utgår från Coos Bay, Oregon tisdag 15/9 och rör mig neråt mot San Francisco där jag har boende bokat lördag 19/9.
Har alltså 3 dagar att förverka på vägen neråt. Var tycker ni att man ska lägga nätterna? Jag har funderat på Crescent City eller Eureka.
Några tips på vad man kan göra längs vägen? Tänkte stanna till i Redwood national park. Drive-through tree i Leggett har jag läst om också.
Alla tips är välkomna :)
Av Marulk
1 aug. 2015 23:51
Eureka är ett lämpligt stopp. Tänk på att boka boende innan. Vi missade detta o fick ta ett dyrt sista rum.
Strax söder om Eureka kör du via 'Avenue of Giants' dvs en fantastisk väg via Redwoods. Bilder här på RG i våra Album. Där kan du kanske få fler tips. Återkom gärna om du har fler frågor. Vi reste förra sommaren
2 aug. 2015 10:18
Citerat från Marulk:
Eureka är ett lämpligt stopp. Tänk på att boka boende innan. Vi missade detta o fick ta ett dyrt sista rum.
Strax söder om Eureka kör du via 'Avenue of Giants' dvs en fantastisk väg via Redwoods. Bilder här på RG i våra Album. Där kan du kanske få fler tips. Återkom gärna om du har fler frågor. Vi reste förra sommaren
Eureka får det bli då, verkar vara en bra utgångspunkt. Tycker du man ska lägga samtliga nätter där, eller blir det för mycket av samma att stanna där i 3-4 nätter? Såg i ditt album att ni inte åkte längre norrut, vi kommer ju från norr dock. Kanske lägga 1 natt i Crescent City.

Behöver man en övernattning mellan Eureka och SF? Vi kör kustvägen hela sträckan, enligt google maps ligger körtiden på 7-8 timmar.
Av Marulk
2 aug. 2015 16:09
Ett mellanstopp i Crescent city kan nog vara bra. 3-4nätter i Eureka känns mycket. Staden är inte stor. Vi hade en övernattning, det räckte för oss. Varför inte ta ngr nätter i Sonoma längre söderut? Efter Eureka tog vi österut eftersom vi hade sikte på Lassen Volcanic NP. Därför kom vi inte längre norrut på den resan. Ngt vi tänkt åtgärda på nästkommande 😉
2 aug. 2015 18:50
Citerat från Marulk:
Ett mellanstopp i Crescent city kan nog vara bra. 3-4nätter i Eureka känns mycket. Staden är inte stor. Vi hade en övernattning, det räckte för oss. Varför inte ta ngr nätter i Sonoma längre söderut? Efter Eureka tog vi österut eftersom vi hade sikte på Lassen Volcanic NP. Därför kom vi inte längre norrut på den resan. Ngt vi tänkt åtgärda på nästkommande 😉
Tack för tipsen! Hoppas ni kommer iväg på det snart då. :-)
Vad finns att se i Sonoma? Det jag förknippar det med är vinprovning, som vi inte har något egentligt intresse av, men det kanske finns annat att se där? Annars har jag övervägt att stanna någonstans runt Bodega Bay eller något mer söderut. Muir Woods är väl värt ett besök?

Alltså något i stil med:

16/9 - Crescent City
17/9 - Eureka
18/9 - Bodega Bay/Muir Woods
19/9 - Ankomst SF
Av Marulk
2 aug. 2015 20:20
det finns mycket att se i Sonoma förutom vackra vingårdar. I Calistoga finns en geijser som har utbrott om jag inte minns fel varje kvart. Muir Woods är mycket trevlig park. Kom gärna tidigt om ni är där en helg, populärt utflyktsmål. Sousalito är en trevlig stad att spankulera i .........sen gör det ju inget om ni har lite extra tid över i SF :)
Bodega Bay är också fantastiskt vackert. Håll utkik efter Fort Bragg, där finns en strand med havssandpolerade glasbitar som blivit helt runda och blänker i alla tänkbara färger (vackert för att vara en soptipp). Vi har detta kvar på vår lista då vi dessvärre inte hade tiden. Sök på 'glass beach, fort bragg'

Catarina m familj