när ska man boka flygbiljett för bästa pris?

Av Evaatos
10 sep. 2015 08:43
Visningar: 5928
Blir stressad....planerar resa till Thailand i december. Vi är tre personer som tänker åka från Göteborg.
Har kollat momondo dom senaste två veckorna och priserna har bara stigit!
Nån som vet om dom kommer bli dyrare och dyrare framöver eller om dom kan sjunka igen? / gillar inte att ha is i magen...
11 sep. 2015 10:02
December överlag är en dyr månad att resa och än dyrare om man åker över
jul lr nyår. har man möjlighet att resa med väldigt kort varsel,enbart flygstol
lr ett charterpaket
11 sep. 2015 10:47
Min erfarenhet är att det inte är lönt att vänta. Vi bokar alltid så fort vi kan (gärna ett år i förväg).
Sitter man och letar upp det perfekta flyget med bra pris, kort restid och avgångstider så är risken överhängande att detta helt enkelt säljs slut eller så går priset plötsligt upp så man inte vill boka det och så sitter man där och får försöka hitta något annat mycket sämre och antagligen dyrare . Skulle det mot förmodan bli billigare med tiden någon gång så får man ta den förtreten och vara nöjd för att man bokat en bra resa till ett pris man var nöjd med från början och trösta sig med allt man sparat på att vara tidigt ute andra gånger ;-)
Av Evaatos
12 sep. 2015 09:33
Tack...nu är jag inte stressed längre.
Bokat från Goteborg till Bangkok för 5200 med Ethiad . Känns helt ok :)
Dock en övernattning i Bryssel på vägen dit ,men men...vi har ju semester!
15 sep. 2015 11:20
Hej, jag bokade flygstol tur/retur 6499 kr Göteborg-Krabi med kort mellanlandning i Helsingfors.
Februari 2016. Jag bokade 8 månader innan. Jag kollade på exakt samma rutt nu på nätet och då kostade det nästan det dubbla. Men ibland går priserna ner och tar man en sista minuten kan man få lågt pris igen.
Så det beror på vart man flyger ifrån och vart man flyger till. Svårt att säga när det är bra pris att boka.
Ibland kan man få riktigt bra pris om man flyger på högsäsongen under jul/nyår och tar en sista minuten och åker tex på julafton mm.
Av Moltas
15 sep. 2015 12:48
Min erfarenhet är att du kan få just DIN resa till ett billigare pris om du bokar tidigare, t.ex kort flygtid.
Om du däremot väntar så kan du hitta fynd men då kan man inte hitta just den resa man kanske var intresserad av utan man kanske måste ta en extra övernattning t.ex.
Med andra ord så slår Floridasidan här ovan huvudet på spiken

//M
Av Hawaii
15 sep. 2015 16:31
Fascinerande ämne som kommer upp med jämna mellanrum. Har personligen typiskt bokat flyg (längre resor) 3-4 månader innan avresa efter att ha kollat priserna en längre tid. Men har även sett skapliga priser upp till 11 månader innan avresa. Beror helt på tillgång och efterfrågan och av den anledningen helt omöjligt att veta I förväg. Bästa rådet: att boka när man tycker att priset är acceptabelt eller bra. Kan vara 10 månader innan eller 2 månader innan. Men mycket sällan precis innan avresan. "Sista minuten" med reguljärbolag innebär typiskt dyrare pris, ofta mycket dyrare.
16 sep. 2015 21:29
Hej...blev nyfiken på din biljett som du hittat med ethiad..bra pris..varhittade du den? Deras hemsida eller?
Av Evaatos
17 sep. 2015 15:19
Så sant:)>Citerat från Floridasidan:
Min erfarenhet är att det inte är lönt att vänta. Vi bokar alltid så fort vi kan (gärna ett år i förväg).
Sitter man och letar upp det perfekta flyget med bra pris, kort restid och avgångstider så är risken överhängande att detta helt enkelt säljs slut eller så går priset plötsligt upp så man inte vill boka det och så sitter man där och får försöka hitta något annat mycket sämre och antagligen dyrare . Skulle det mot förmodan bli billigare med tiden någon gång så får man ta den förtreten och vara nöjd för att man bokat en bra resa till ett pris man var nöjd med från början och trösta sig med allt man sparat på att vara tidigt ute andra gånger ;-)
Av Evaatos
17 sep. 2015 15:28
Vi kollade Momondo några gånger per dag under två veckors tid innan vi slog till. Nu tror jag dom har stigit lite till. Vi bokade hos Resecentrumgruppen.Citerat från Jonken70:
Hej...blev nyfiken på din biljett som du hittat med ethiad..bra pris..varhittade du den? Deras hemsida eller?
Av Leggew
28 sep. 2015 17:34
För att summera det skulle jag säga:

* Charter, blir ofta billigare ju närmare avresa(beroende på åtgång, då arrangöreren redan bokat upp säg 100 platser, säljs dom inte står dom kvar med platser dom betalat för men inte fått en krona för, därav prisdumpningar nära avresa)

* Reguljärt, blir i regel dyrare ju närmare avresa du kommer , detta pga av att dom billigare bokningsklasserna blir uppbokade, kort innan avresa finns oftast bara Business o andra dyrare biljetter kvar.

Så ska man till thailand utan o boka boende skulle jag säga boka 9mån innan när biljetterna släpps för att få bästa pris/flygtider mm