Kubmaneter

9 nov. 2008 21:38
Visningar: 30232
Det skrivs mycket um Kubmaneter i andra forum. (Den manet som dödade en svensk flicka på Kho Lanta i april).Har den typen av maneter blivit vanligare läng kusterna? På en del forum är det nästan hysteri. Alla verkar jätterädda. Är det någon som vet något?
Av Veiken
9 nov. 2008 22:41
Jag hörde talas om dom först igår! Alltså att dom heter kubmaneter. Jag vet inte om det är vissa årstider, men tydligen har dom drivit mot Phuket kust! Googla på det så kanske du hittar nåt!
Av Begesk
2 feb. 2010 13:46 (redigerad)
Citat: "Nu slår marinbiologer i Thailand LARM - kubmaneter har hittats i vattnen Utanför Phuket."

Tyvärr Nu har det hänt igen. En människa har åter blivit dödad av kubmaneten. Giftet är det starkaste som ett djur kan ge ifrån sig. (Citat ifrån dagens radionyheter. Källan har inte kontrollerats)

Maneten är Relativt transparant och kan uppträda i smått som stort, Vilket kan Vara Svårt att upptäcka, i synnerhet invid strandkanten Där vattnet kan Vara grumligt.
Av Begesk
2 feb. 2010 13:51
Enligt uppgift:

"Ett bra råd är att undvika att bada när högvattnet är på väg in. Annars gäller det vara uppmärksam på hur vattnet ser ut. Att bada med cyklop kan vara ett bra sätt att få syn på maneter i vattnet, säger Hans G Hansson.

Om man blir bränd av en kubmanet rekommenderar Phukets marinbiologiska centrum att omgående skölja området med vinäger"

Vidare:

"Giftet kan orsaka brännskador
Det finns ett 40-tal arter av kubmaneter, som tillhör klassen Cubozoa. De har fått sitt namn av att kroppen, eller klockan, är mer eller mindre fyrkantig. Giftet sitter i små nässelceller i tentaklerna, och kan orsaka brännskador på huden och svår smärta. I svåra fall kan giftet även orsaka andnings- och hjärtstillestånd.

Den giftigaste arten, Chironex fleckeri, kallas sea wasp eller havsgeting och finns i de flesta tropiska vatten. Vanligast förekommande är den i Australien, Filippinerna, Vietnam och Hawaii."

Att fundera över. "Är det inte det ena så är det andra." Exempelvis Box JellyFish

Så här ser den ut http://johnnysgodbitar.blogspot.com/2008/11/s-ser-den-ut.html
Av Legusta
2 feb. 2010 14:50
Giftet är inte det starkaste som en manet kan ge ifrån sig.....det finns farligare och dödligare som Irukandji världens minsta (som en liten lillfingernagel) och dödligaste.
Det mest skrämmande är att forskare nu får in rapporter om Irukandjisymtomer över hela jorden, Usa, Bali, Japan, England, Indonesien, Madagaskar, Hawaii mm
http://www.youtube.com/watch?v=Ws5hImeonEA&feature=related

Även vissa kon-snäckor är dödliga....
Tänk er en mycket liten harpun. Tänk er den bestruken med en blandning av pilgiftet curare, tetrodotoxin från den giftiga japanska blåsfisken, bakteriegiftet botulin och ett hundratal andra nervgifter. Där har ni den lilla konsnäckans jaktvapen som den spetsar och dödar sina bytesdjur med. För att sedan svälja dem hela.

Denna raffinerade giftblandning har gett den havslevande konsnäckan en favoritposition bland biologer, medicinare och kemister. Samtidigt har de en gemensam egenskap: utan vitamin K kan de inte verka. I konsnäckan, arten Conus textile, har de hittat samma enzym och aminosyra, som i människans system för blodkoagulering: karboxylas och karboxiglutaminsyra.

Konsnäckan finns främst i de tropiska haven. Av alla de cirka 500 arter inom denna familj är ett 70-tal riktigt giftiga jägare och Conus textile tillhör dem. Till MBL-forskarna kommer den i paket på posten. Arbetet har en del spännande moment: att plocka ut de små rovdjuren, att föda upp dem, dissekera dem och ta hand om giftet, kräver gott handlag. Ett sting av giftharpunen kan bli fatalt även för en stor människa. Och sticker gör snäckan; vissa arter har samma ilskna läggning som retade getingar
- Nära 70 procent av alla som blir stuckna dör, om de inte behandlas, berättar Gail Begley. Det gäller att se till att de drabbade kan fortsätta att andas, så att kroppen får tid på sig att bryta ner gifterna.

PLOCKVARNING FÖR SNÄCKSAMLARE

Konsnäckan förför både människor och djur. Vi faller för det utsökta skalet. Fiskarna lockas med den långa snabeln, som de uppfattar som ett läckert bete. Men för dem som turistar vid tropiska vatten måste plockvarning utfärdas. Alla arter är inte giftiga. Men för säkerhets skull bör man lämna alla i fred. Gifterna går på det centrala nervsystemet. Själva sticket kanske inte känns så mycket, men effekterna efteråt kan vara allt från en övergående andnöd till allmän förlamning och död. Den som får ett stick ska alltid söka läkare. Går inte det måste omgivningen hjälpa till med konstgjord andning. Snäckorna kan vara mycket aggressiva och gå till attack helt oprovocerade.
Av Begesk
2 feb. 2010 15:18
Jag har också varit på Google och funnit samma källa. Spännande läsning.
Av Legusta
2 feb. 2010 15:44 (redigerad)
Jag har inte sett någon farlig mante ännu, men stötte på en nästan osynlig manet (genomskinlig) med 4 ultrablåa prickar på Similianöarna uterfter östra kusten i Thailand. Dessa brände till i skinnet flera ggr fast man knappt såg dom, det hände inget mer som tur var.

Sedan såg dessa kon-snäckor och stenfisken på bara 1/2 meters djupt vatten utefter Mauritius stränder där vuxna och barn badade.
Därför har jag alltid badskor numera.
- Och ja det är sant snäckan var helt vild den tittade på mej med 2 st tentakelögon och ville sticka mej flera gånger med sin harpunliknande tagg, fast jag hade förberett mej med neoprenhandskarna på mej.
Av Begesk
2 feb. 2010 20:54
Havsgetingen – som är en kubmanet – är värst. Giftet är starkt nog att döda 60 vuxna människor på tre minuter.
Av Bengtar
2 feb. 2010 21:23
I Australien tar man detta på stort allvar.
Man informerar, varnar, skyltar, och resorter etc. har vinägern framme.
En icke ovanlig dödsorsak bland fiskarbefolkningen i Thailand lär vara sting av kubmaneter. Då heter det att "havet tog honom".
Av och till har under många år Thailändska myndigheter varnat för förekomst av boxmaneter vid kända badorter och satt upp varningsskyltar.
De skyltarna försvinner raskt, dom stör ju turismen.
Det finns skyltar vid stränder i Indonesien med varningar, (jag har sett dom) som säger att det finns jellyfish och att man badar med egen risk.
Där har badvakter, etc en laddning vinäger i beredskap.
I Sverige får vi bara ta del av de tragiska händelserna när någon svensk varit utsatt.
Dödsfall med orsak kubmaneter händer hela tiden, det är bara så att svensk media inte skriver om det.
Inget land i sydostasien och ingen havsstrand syns vara förskonad från kräken.
Det gäller inte bara Thailand, utan alla länderna i området.
Det är ju bara så att det är Thailand som gäller i avseende på massturism.
Jag hämtade detta från nätet.
Skrämmande;
http://www.abc.net.au/news/stories/2009/01/31/2479110.htm?section=australia
Det handlar iofs inte om Australien enbart, utan om Thailand,som är ett stort resmål för Australiska semesterfirare.
Att läsa in sig en smula om vad det handlar om kan aldrig skada, tvärtom, det är bra att veta vad man gör.
Av Begesk
2 feb. 2010 21:59
Problemet är att våra vänliga thailändare plockar bort informationen:

Läs följande citat:

"Han säger att hans största hindret för att öka medvetenheten om kubmaneten har varit ett massivt motstånd från turismens operatörer, som är orolig för dålig publicitet."

Informationen finns också längre upp i inläggen, men den kan aldrig bli för mycket av info i denna fråga.
Av Begesk
2 feb. 2010 22:11
Legusta säger:
"Jag har inte sett någon farlig manet ännu, men stötte på en nästan osynlig manet (genomskinlig) med 4 ultrablåa prickar på Similianöarna uterfter östra kusten i Thailand. Dessa brände till i skinnet flera ggr fast man knappt såg dom, det hände inget mer som tur var."

Du skojar? Min vän, det var kubmaneten. Kolla själv tidigare bifogade länkar.


Legusta säger: "skorpionsfisken "

Är inte dödlig enligt uppgift. Ungefär som våran huggorm. Många tål den.
Av Walle
2 feb. 2010 22:36
Har jag förstått rätt... hjälper vinäger om man har stött på en manet? Då ska det isåfall alltid finnas en flaska vinäger i väskan ner till stranden.

nån som vet... man blir ju riktigt skraj.... känns som att alltid när man ska åka nånstans kommer olika farligheter upp.... eller det kanske är så att man läser om olika farligeter mer när man själv ska åka.

/Walle
2 feb. 2010 22:54
Det stämmer att vinäger är det bästa man kan ha på huden om man blivit bränd av en manet. Det lindrar svedan bra. Sen om det skulle vara ett skydd mot de livsfarliga maneterna det har jag ingen aning om!!
Av Bengtar
2 feb. 2010 23:34
Angående vinäger som hjälp om man blivit manetbränd så är det inte något som är undersökt eller testat av "modern vetenskap" utan nåt folkmedicinen känner till.
Och det lär fungera.
Själva "brännandet" är i själva verket ett slags sting.
Jämför brännässlor.
Stinget som sådant är det snabbaste man känner till. Hastigheten lär ha uppmätts till 40G.
Kräket skjuter in hullingförsedda nålar som inte är större än 6 nanometer. 1 nanometer =1/1000 mm.
Man kan inte se dem utan mikroskop.
Vad gör då vinägern?
Man vet inte.
Men det lär fungera som den enda hjälpen.
Irukandji som symptomen kallades för innan det hela avslöjades av en australisk läkare på 60-talet var en gåta.
Irukandji är det slaget av lokalbefolkningen som har befolkat nordöstra delen av Australien.
The box jellyfish=irukandji jellyfish.
Av Energi
3 feb. 2010 00:12
En Svensk kvinna från småland dog nu i januari av en manet
Av Legusta
3 feb. 2010 01:26
Förlåt menade stenfisk som inte heller är att förakta fast skorpionfisk är snarlik men inte lika giftig.

* Stenfisk (Synancceia horrida)
Giftigast är Stenfisken (Synanceidae) vars taggar vållar ytterst plågsamma sår som ofta kan orsaka dödsfall. Smärtan är så ohygglig att offren ofta grips av yrsel eller blir vansinniga och slår och biter alla som försöker hjälpa dem. De flesta skador orsakas av att människor av misstag trampar på fisken som stelnar till och reser sina taggar när fara hotar. Till råga på allt är den så väl kamouflerad att den nästan är omöjlig att upptäcka.

Om man råkar trampa på en stenfisk kan det orsaka mycket svåra förgiftningar. En våldsam smärta som sprider sig från foten till underlivet. Orsakar svullnad, domningar, feber, och chock. Benet svullnar upp till elefant storlek och blir svart, vilket ofta leder till amputering på grund av kallbrand. Över hälften av alla drabbade dör, hos övriga kan det dröja flera veckor innan dom åter är friska. Stenfiskens gift är tillräckligt kraftfullt för att döda en vuxen människa inom 2 timmar. Inte för inte är stenfiskar vid många kuster betydligt mer fruktade än hajar.

Giftighet:
Skorpionfiskar har ett varierande antal ryggfenor med giftiga körtlar. Giftet är visserligen svagare än hos ex "Stenfisken", eller "Drakfisken", men vissa arter av skorpionfiskar har gift starkt nog att orsaka våldsamma smärtor, men några dödsfall finns inte rapporterade.

Konsnäcka eller Kägelsnäckorna, har förmåga att utsöndra mycket sura lösningar innehållande ca 3 % svavelsyra och andra giftiga komponenter. Man tror att snäckan på detta sätt löser upp kalkpansaret hos sjöstärnor, sjöborrar och mindre kräftdjur, vilka är bytesdjuren.

Vätskan används även i försvarssyfte. Kägelsnäckor (Conidae) representerar de mest fantastiska och sinnrika kemiska krigsmakiner som naturen kanske skapat. De är rovdjur och har en köttig, lång sugsnabel med ihåliga tänder i änden som de anfaller sitt byte (fiskar, blötdjur, havsmaskar) med. Tänderna står i förbindelse med en giftkörtel, och bytet förlamas mycket snabbt efter det att det träffats. Den farligaste av dessa snäckor, Conus geographicus från Indiska oceanen, har orsakat 20 - 30 rapporterade dödsfall.

Egenskaper:
Kägelsnäckan har en konisk skalform som påminner en del om en glasstruts. Ofta är arterna färgade i mycket vackra mönster, och är därför högt eftertraktade för samlare. Men den som samlar kägelsnäckor i tropiska vatten måste vara mycket försiktig. Djurens tänder är omvandlade till ihåliga pilar, försedda med nervgift.

Giftighet:
Kägelsnäckans giftpilar skjuts genom en krafig muskelsammandragning in i bytesdjuret som dödas och sen sväljs. Pilarna används också som försvarsvapen och kan allvarligt skada en angripare. Olycksfall är som tur är ovanliga, men man känner till runt 60 fall, där människor har förgiftats av kägelsnäckor, och hälften har lett till döden. Eftersom snäckan rör sig väldigt långsamt behöver den ett starkt gift som snabbt dödar dom snabba fiskarna som är snäckans huvudsakliga byten.
Av Begesk
3 feb. 2010 09:09
Enligt uppgift och med tanke på åtgärd:

"Box JellyFish eller kubmaneten som den heter på svenska är riktigt farlig för människan. Manetens tentakler som kan bli ca 3 meter långa är laddade med gift som kan döda dig på bara ett par minuter. Smärtan beskrivs som väldigt plågsam, de som överlever får sår som ser ut som om de blivit piskade."

Åtgärden måste komma snabbt. Hjärtstillestånd inträffar inom några minuter ...... men det finns de som överlever.

Som tur är så finns inte maneter i statistiken över det mest vanliga, ........ utan sjukdom är vanligast orsak till skada/ olyckor /incident på en svensk turist. (20.000 skador)
Statistiken, som är framtagen i samarbete med SOS International, visar att det som flest svenska turister drabbas av på resan är sjukdom.

Sedan följer:

Att man fallit, snubblat eller ramlat.

Att bagaget försvunnit eller stulits.

Att bagaget försenats.

Övriga olycksfall.

De länder där flest turister utsätts för överfall är Thailand, tätt följt av Spanien. Det land där flest svenska turister råkar ut för bilolyckor är Tyskland och mc och mopedolyckor är Thailand.

Förebyggg: Bada med förstånd. Kolla strandkanten där det är grumligt vatten, där har jag sett flest maneter. Simma med cyklop, men det är inte alltid lätt.

Uppvärmningen av jorden är orsaken till att maneterna ökar i antal, säger expertisen. Japan, Kina och inte minst i Medelhavet ökar problemet..
Av Similan
9 feb. 2010 10:53
Reser till Thailand ett par gånger per år. Ibland långa vistelser. För mig är Thailand som att komma hem. Varje gång jag återvänder känns det som jag är född där. Reinkarnation ?? Thailändarna själva tycker att jag MÅSTE ha någon Thai i min släkt eftersom mitt yttre har drag av detta och även min karaktär. Jaa, vad säger man om det intrycket.....
Älskar mitt Similan över allt annat. Här hör man verkligen änglarna sjunga...... Thailands paradisöar - har hypnotiserat mig och många andra för alltid. Man förblir i ett tillstånd att hela tiden återvända dit.
MEN--- nu har detta paradis fått oönskade inkräktare och dessutom dödliga. Tsunamin är inte längre det som utlöser ångest , utan det är Box Jellyfish ! En till synes harmlös manet .....inte bara i EN storlek utan även i storlek som kan vara lätt att missa . Vid allför många tillfällen under dyk/snorkelutflykter har jag upplevt hur lite
besättningarna bryr sig om problemet i fråga. Man låter turisterna hoppa i var som helst utan att titta efter ev maneter alls. Det enda de ber dem att uppmärksamma är strömmarna. Även om man hoppar i på egen risk, så anser jag att besättningarna måste ta detta på allvar!
Vid Similan förra året upptäckte jag en manet ca 5 m från båten. Tentaklarna var ungefär 1,5 m. Ingen större notis togs av detta alls, utan det var bara att simma runt på behörigt avstånd enl honom. När flera människor hoppar i samtidigt blir det en störning hos maneten som mkt väl kan utlösa en avlossning av tentaklar.
Han visste inte vad det var för manet vid förfrågan och ändå var det en av de mest erfarna av dit ut.
Man måste anser jag informera ALLA utflykts/dykbåtar om att ta allvarligare på detta. Jag tror att de flesta vill att Thailand ska förbli det Paradis som vi alla älskar.
Det går inte att köra på i samma form längre utan vi måste kräva mer säkerhet av arrangörerna !
Det räcker inte med en flaska vinäger mina vänner !
21 nov. 2010 19:55
Många rader är skrivna om denna manet. En del säger att den inte är farlig eller inte förekommer. På TV-nyheterna i kväll varnade man för den och att den ökar i alla tropiska hav ifrån att bara har förekommit runt Australiens kuster.
Av Joakimn
22 nov. 2010 07:59
Kubmaneterna = nässeldjur
"Cubomedusae", från Ernst Haeckels Kunstformen der Natur, 1904
Systematik
Rike: Animalia
Stam: Cnidaria
Klass: Cubozoa
Werner, 1975
Ordning: Cubomedusae

Kubmaneter (Cubomedusae) är en klass av nässeldjur som liknar maneter.

Manetsorten har 24 gropögon. Vissa arter har även två mer avancerade ögon med optik. Vissa arter i gruppen (havsgeting, Chironex fleckeri) kan placeras bland världens mest giftiga djur. Hjärtstillestånd är den vanligaste orsaken till att man dör när man blir stungen. Blir man bränd av en gifttråd så dör man efter 1 minut till 2 minuter eftersom nervgiftet ger ett hjärtstillestånd och man dör plågad av den brännande smärtan.

.......................................Ovan sitat hämtat från Winipeg/*.................................................
länkad artikel säger: man kan ta upp den med händerna ,ta den ovanfrån och undvik undersidan..sen kan man kasta bort den..Samma artikel säger att dom har ökat och att dom kommer in med högvattnet..?
Att skydda sig.. Bär speciell baddräckt ,heltäckande o färggrann så att maneten inte anfaller??
Vet inte vad som är riktigt bara saxade saker från...""pålitliga källor på nätet""/ men att myndigheter i Thailand o resbolag mörkar är säkert som Amen i kyrkan../ eller att påven har hatt/pensionärer tycker om småkakor/ect.. Får se vad som händer vidare i denna brist av info från myndigheter ect.
Förövrigt kolla Bengtar`s länk samt läs hans inlägg../bra Bengtar
Av Stoffer
22 nov. 2010 19:48
Kommer att åka till Langkawi på tisdag och jag kommer att bada,va fan tre döda på två år,,men hallå!! vad gör trafiken här d??, har varit i Thailand ett antal gånger om man tror att månen ramlar ner,, va då hemma.
simma lungt //Stoffer
22 nov. 2010 21:21
Citerat från stoffer:
Kommer att åka till Langkawi på tisdag och jag kommer att bada,va fan tre döda på två år,,men hallå!! vad gör trafiken här d??, har varit i Thailand ett antal gånger om man tror att månen ramlar ner,, va då hemma.
simma lungt //Stoffer
Ja vad vill du säga med det? Bada på, vem bryr sig!
Av Begesk
23 nov. 2010 07:52
Citerat från skeppohoj:
You did!
Ok! Vad menar du? Kanske borde du avstå från att leka men en tråd som bör vara informativ och kan gälla viktig information till RG medlemmar. Kolla med RG om de kan öppna en egen rubrik för "sandlådan"
25 mars 2014 07:52
Den är farlig om du är sjuk eller har problem med hjärtat eller hälsoproblem annars så kan man bara bli riktigt sjuk av den
25 mars 2014 07:56
Citerat från Carina71:
Det skrivs mycket um Kubmaneter i andra forum. (Den manet som dödade en svensk flicka på Kho Lanta i april).Har den typen av maneter blivit vanligare läng kusterna? På en del forum är det nästan hysteri. Alla verkar jätterädda. Är det någon som vet något?
Ja den är bara farlig om du har hälso problem, är sjuk och har problem med hjärtat annars så blir du bara sjuk men om du har otur så är det flera maneter på samma gång och det kommer att döda dig om det är 1-2 är det lugnt men dom små är farligast
8 feb. 2016 10:09
Jag har själv letat på många sidor efter information om kubmaneter och box jellyfish i framför allt Thailand och har sammanställt en massa länkar och info på den här sidan: http://www.jellybox.se/box-jellyfish-30309964 Något jag har upptäckt när jag har letat information är att det är vanligare än man tror med box jellyfish runt Thailands kuster.