Körkortsregler för större hyrbil

10 sep. 2014 17:50
Visningar: 4320
Vi är ett sällskap på 8 personer som har tänkt hyra en bil med 12-15 platser när vi åker till Florida i april. Är det någon som vet om det räcker med B-körkort om bilen väger max 3 500 kg så som det är här i Sverige?

Monica S
Av Peter_o
11 sep. 2014 23:35
På motormannen.se hittade jag följande:

Hyra husbil? Eller en tyngre personbil? Tänk på att svenska B-körkort utfärdade efter 1996-07-01 gäller fordon upp till 3,5 t totalvikt. Väger bilen mer krävs C-behörighet. Minibuss med plats för fler än nio personer kräver D-behörighet.

Se https://www.motormannen.se/resan/bila-i-usa-och-kanada/

Ska man tro detta så kan du inte köra en bil/buss med 12-15 platser även om ni bara är 8.

/PeterO
12 sep. 2014 08:48
Tack för svaret. Då blir det två bilar som vi får hyra istället.

Monica S
Av Marilcj
12 sep. 2014 10:12
Tänk bara på att ha internationellt körkort eftersom ni ska till Florida, men de fixar Motormännen på 1-2 v för nån hundralapp
12 sep. 2014 12:01
Citerat från Marilcj:
Tänk bara på att ha internationellt körkort eftersom ni ska till Florida, men de fixar Motormännen på 1-2 v för nån hundralapp
Det finns inget krav på internationellt körkort i Florida.
Av Birgere
12 sep. 2014 20:20
2 bilar är dessutom ofta billigare samt så mycket mer praktiskt när man gör småutflykter.

Bekräftar att det absolut INTE behövs internationellt körkort i Florida så länge ens körkort är skrivet med latinska bokstäver.
Av Marilcj
13 sep. 2014 02:32
Ändå rekommenderar Motormännen det generellt för USA pga polisens aviga inställning till bla svenska körkort
13 sep. 2014 10:22
Citerat från Marilcj:
Ändå rekommenderar Motormännen det generellt för USA pga polisens aviga inställning till bla svenska körkort
Nej, var läser Du denna formulering?
De har ingen avig inställning alls!

M är jag medlem i och det ger många fördelar rabatter o.s.v. men detta med körkorten är en sak de själv tjänar pengar på vilket inte känns helt okej i min värld. Det finns miljoner turister som kör hyrbil i Florida utan internationellt körkort. Poliserna där är extremt vana vid utländska körkort av alla de slag.
Man ska ha enorm otur om man först ska bli stoppad av polis, sen dessutom råka ut för någon som inte känner till ett vanligt körkort och gör de inte det känner de antagligen inte till vad det Internationella körkortet är heller.

Två bilar tycker jag för övrigt också är en bättre lösning, kanske billigare, smidigare att parkera, bättre om inte alla vill göra samma sak alltid.....
13 sep. 2014 13:06
Håller med de övriga, satsa på två bilar, då har ni mycket större möjligheter att dela på er om ni vill göra olika saker. Vi har provat båda sätten, nu har vi alltid två bilar…eller tre! Med tanke på bagage så underlättar det också, man kan fördela väskor bättre.

Vi är i Florida ca 3-4 ggr om året och vi har aldrig haft problem med våra svenska körkort när det gäller polisen, internationellt behövs ej.
7 okt. 2014 15:07
Kan jag boka bilarna i mitt namn eftersom jag står för betalningen eller måste de som skall köra boka i sina namn.
Av Birgere
7 okt. 2014 15:29
Citerat från Livsnjutandefarmor:
Kan jag boka bilarna i mitt namn eftersom jag står för betalningen eller måste de som skall köra boka i sina namn.
För att minimera risken för strul så boka i två namn, själva betalningen görs ju med kreditkort och där uppger man ett separat namn, iaf alla dom gånger vad jag kommer ihåg.
Men det ser du ju under själva bokningsprocessen.
7 okt. 2014 16:53
Citerat från Livsnjutandefarmor:
Kan jag boka bilarna i mitt namn eftersom jag står för betalningen eller måste de som skall köra boka i sina namn.
Jag håller med Birgere, gör bokningen i dens namn som ska köra bilen, betalningen kan Du göra ändå. Ska fler köra samma bil så registreras även de namnen på kontraktet hos uthyraren.
Betalar ni bilarna på plats så bör det fungera likadant, vem som helst ska nog kunna betala.
Är mer osäker på om de kanske kräver ett kort med samma namn som det på kontraktet för den säkerhet/deposition som man alltid får lämna, kan vara en ganska ansenlig summa som låses på kortet ibland, den beror på olika faktorer som bilmodell, ålder på den som hyr o.s.v.
Av Birgere
7 okt. 2014 17:02
Låter fullt troligt att den som står för kontraktet även åker på "reservationsbeloppet" som kan vara över $1000 utöver själva hyran. Självriskeliminering brukar reducera denna summa markant.
Använd helst kreditkort så slipper ni risken av att plötsligt inte autogiroräkningarna inte kan betalas hemma pga pengarna sitter gisslan hos hyrbilsföretaget.
8 okt. 2014 22:52
Tack för era tips! Nu har vi bokat två bilar som vi hämtar på flygplatsen i Orlando hos Avis och kör till Clearwater beach där vi har hyrt en lägenhet en vecka. Sedan åker vi till Orlando för att besöka några parker och har hyrt ett radhus i ett resort område "Regal Palms" i Davenport en vecka. Resan har vi också bokat och biljetterna tycker jag vi fick ett bra pris på 4 300, fast vi åker 1 -15 april när det är påskhelg. Det känns skönt när allt är fixat och klart.