KLCC vs Bukit Bintang

Av Allic
19 okt. 2011 10:50
Visningar: 683
Men åhhh, var ska man bo i denna stad?
KLCC eller BB ?
Vi vill ha bra boende (5 stjärnor), bra shopping, några trevliga barhäng och lite liv och rörelse.
Hur långt är det mellan de båda distrikten?
Av Theelf
19 okt. 2011 14:55
Hej Allic,

Jag gillar KLCC parken. Det är verkligen en grön oas och ett lufthål. Bl.a. finns en 1200 meter lång löpslinga med gummiasfalt som jag använder på morgonen. Därför har jag valt att bo precis intill parken vid de tillfällen jag har besökt KL (nu senast i somras). Jag rekommenderar Hotel Impiana KLCC. De erbjuder ofta priser som ger väldigt mycket för pengarna. Har man lite mer pengar bor man på Traders. Vill man bo bäst väljer man oslagbara Mandarin Oriental (har bott där vid ett tillfälle - fantastiskt!)

Precis som Sierra säger så är det ju inte långt om man vill upp till Bukit Bintang. Vi gick hem från BB till Impiana på 15 minuter nattetid (dagtid är det nog FÖR trafikerat). BB är bra för shopping och nattliv - men jag tycker det är för stökigt att bo där (så gammal är jag).

Hälsar,

TheElf
Av Allic
22 okt. 2011 13:32
Tack tack! Vi ska bara vara i KL 3 dygn så vi ska verkligen försöka få ut det mesta av vad staden har att erbjuda. Något vi inte bör missa?
Av Sierra
22 okt. 2011 13:46
Ett billigt sätt att ta sig runt och se Kuala Lumpur är att hoppa på en Hop-on Hop-off buss. De går dagligen runt stan och stannar på 22 olika ställen. Vill ni stanna så gör ni det och hoppar på en buss som kommer senare. Det är engelsktalande guide ombord (inspelad) så ni får info om platser som kommer. Jag har för mig att det kostade 35 MYR/pers och ni åker hela dagen om ni vill. Kolla med ert hotell var närmaste hållplats ligger.

Ni kan kliva av t ex vid China Town, Central Market, National Museum, Lake Garden, Bird Park, Petronas Twin Towers mm mm. Tag med vatten!
Av Theelf
22 okt. 2011 19:31
Då passar jag på att snacka mat - som vanligt:

Jalan Alor - matgatan framför alla i KL. Här finns allt: malay, olika kinesiska kök, thai, vietnamesiskt, nepalesiskt, indiskt och vad du vill. Billigt, trevligt och fantastiskt gott. Gå hit på kvällen - det är fullsatt och stället att vara på! Testa min favorit: Stingray Sambal.

Ett annat tips är att tillbringa tiden 18:00-19:00 (tiden kring solnedgång) i KLCC parken framför Petronas Towers. I parken, på kaféerna och kring fontänerna framför ingången till KLCC Suria Centret samlas folk från hela världen och många olika religioner. Alla trivs och är vänliga mot varandra. Sällan har jag känt mig i en så internationell atmosfär vilket fick mig att tänka: - Hur svårt kan det vara egentligen?

Hälsar,

TheElf
Av Allic
23 okt. 2011 11:20
Återigen stort tack!
Vi älskar matgator och kommer definitivt att besöka den du skrev om.
Bussturen får det nog också bli skulle jag tro, det verkar vara ett smidigt sätt att ta sig runt och hinna med att se en hel del godbitar.
// Allic