Klädsel - Dubai

Av Emh87
15 okt. 2013 19:06
Visningar: 10383
Hejsan!

Vad gäller i Dubai i klädselväg?

Man, kvinna, inomhus, utomhus, dag, kväll?

Finns det några regler liksom?

Tack!
Av Tesseli
15 okt. 2013 20:41
Har bara varit i Dubai under ett par dagar, men jag tyckte att klädkoden var mer avslappnad än vad jag hade väntat mig. I shoppingcentrena fanns det skyltar om att man bör täcka axlar och knän, men vad jag kunde se så struntade en stor del av turisterna i det, det fanns tjejer som gick runt i minikjolar och urringat. Man behöver inte täcka sig helt, men bör nog visa lite respekt. På stränderna kan man ha på sig vad man vill.
18 okt. 2013 07:27
Är själv på väg till Qatar, så jag har läst på lite i Lonely Planets guidebok:

Bikini: bara på de stora "västerlänska" hotellens privata stränder och poolområden.

Publika ständer: shorts och t-shirt

Ute bland folk: Täck knän, överarmar, axlar. Undvik urringning.

Män: egentligen helst långbyxor ute bland folk.
Köp absolut inte en sån arabisk särk som lokalbefolkningen har. Det upplevs som respektlöst och stötande.

Moskebesök: täck hela kroppen och dessutom håret om du är kvinna.
Av Marilcj
18 okt. 2013 07:31
Man har lättat på klädseln men på vissa ställen är man strikta....sen tycker väl jag att man tar seden dit man kommer o gör som man förväntas
27 okt. 2013 13:50
Hej!
Har varit på semester i Dubai två gånger och ska snart dit för tredje gången.
Klädseln är ganska fri.
I shoppingcenter och på vissa andra platser så står det att man ska ha RESPEKTABEL klädsel. Jag gjorde ofta så att om jag kanske hade kjol och linne eller top när man var och badade eller besökte olika platser, så drog jag på mig leggings under kjolen och en liten kofta när man gick på ställen där de uppmanade att man hade dolda knän och axlar.
Det är inget du MÅSTE göra, men jag kände att jag faktiskt vill visa lite respekt.
Vissa går med kortkort och väldigt urringat, men det kan ju vara lite väl överdrivet tycker jag.

På badstränder kan man gå i bikini. Jag var ute och sprang utmed havet och då hade jag shorts och linne. Det är inga problem.

Ha det så kul i Dubai!
Vill du ha lite tips så kan du kika in på min blogg där jag skrivit lite om mina Dubaitips: http://wila.nu/2013/february/resmal-dubai.html
29 okt. 2013 13:59
Som kvinna bör du täcka axlarna men det går bra att gå barbent.

På stränderna funkar det med bikini som var som helst.

En bra blogg om mer tips om Dubai, som jag själv använde mig av när jag skulle åka dit.

http://billiga-resor.bloggplatsen.se
Av Annl
2 nov. 2013 11:49
Min upplevelse är att man kunde se allt - från de som nästan var helt avklädda till de som var mera respektabelt klädda.

Jag hade shorts och pikétröja och det funkade fint.

Dubai är rejält häftigt så där kommer ni att få det bra.