Ixia-Rhodos - ta sig runt med moped/buss/båt/taxi?

13 aug. 2015 22:26
Visningar: 11416
Hej,

Den 9:e september åker jag och min sambo till Rhodos. Vi kommer att bo på västkusten (Ixia) och har ca. 10-15 minuter med bil till Rhodos stad.

Vi hade tänkt göra en del olika utflykter, bland annat en heldagsutflykt till Lindos. Ni som har varit på Rhodos förut, rekommenderar ni att hyra moped? Jag har hört att trafiken är livsfarlig, stämmer det? Vad kan det kosta att hyra moped en dag?

Går det bra med bussar från Ixia till Lindos? Vad kostar det?

Eller finns det andra sätt att ta sig runt på som är bättre och trevligare?

Tacksam för svar! :)
Av Alexxx
14 aug. 2015 10:55
Hej!

Har bott på Rhodos och varit där flera gånger. Skulle inte säga att trafiken är särskilt farlig, så länge man har koll på vägen och sina medtrafikanter. Jag rekommenderar att hyra moped, det är mycket smidigare att åka runt med jämfört med en bil. Det är enkelriktat på många ställen på Rhodos, vilket gör det extra jobbigt med en bil.

Det kostar alltifrån 15 euro per dag till 40 euro per dag, nu när lågsäsongen börjar dra igång i September, så kan man säkert få en moped för 10 euro per dag om man hyr flera dagar i rad. Priset beror på hur duktig du är på att förhandla och hur lång tid du orkar lägga ner på att hitta rätt mopeduthyrare. Ett tips är dock att försöka hitta någon uthyrare, som inte ligger mitt i smeten.

Vet inte ifall det går en buss från Ixia till Lindos, men annars går det fint att ta buss till Rhodos stad, som tar ungefär 10 -15 minuter från Ixia. Från Rhodos stad går där bussar överallt på ön.

Buss är billigt och kostar bara några euro per resa, men dem är inte alltid så punktliga och inte heller så bekväma. Bussarna är ofta fulla med både turister och lokalbefolkning = varmt.

Jag hade rekommenderat moppe eller bil beroende på hur mycket ni vill åka runt. Det finns massa ställen att upptäcka på Rhodos, många ställen som fortfarande är oupptäckta för den stora massan av turister. Tsambika Beach är en dold pärla, t.ex.

Moped är billigast och smidigast plus att ni bara behöver en ifall en sitter bakom. Bil är dyrare och lite jobbigare, men går så klart snabbare. Bussarna är billiga, men inte särskilt smidiga ifall man ska åka runt mycket eftersom man måste vänta på dem. Och framförallt är det inte särskilt skönt att åka buss hela vägen när det är varmt och fullt på bussen.

Har du fler frågor, så ere bara att fråga :) Jag kan Rhodos i stort sett innan och utantill!
14 aug. 2015 14:01
Tack så jättemycket för ett fantastiskt svar!

Har hyrt moped när jag har backpackat i Sydostasien tidigare och ingen trafik kan väl vara farligare än den - så det får nog bli moped! Det är väl som du säger - så länge man är uppmärksam så går det nog bra :) Det kanske kan finnas någon i eller utanför Ixia som hyr ut billigt.

Jag kanske återkommer om det är något mer jag kommer på! :) Tack igen!
Av Biker44
18 aug. 2015 20:39
Hej Isabelllee!

Jag var på Rhodos i maj. Åkte dit för att, i första hand, titta på den världsarvslistade "Gamla staden" men besökte även flera olika intressanta platser, som Lindos.

Besök min hemsida och läs hur jag lade upp min resa, samt titta på bilder jag tagit. Kanske kan hjälpa dig/er med planeringen?

http://stalvik.se/resor/grekland-rhodos-resa/
20 aug. 2015 22:35
Tack för tipsen!

Vilken strand skulle ni rekommendera om man vill ha en "riktig sandstrand"? Är ute efter mjuk, finkornig sand. Som jag har förstått så är de flesta (alla?) stränder på Rhodos grovkornig/klappersten..
Av Alexxx
20 aug. 2015 22:46
Skulle rekommendera Tsambika Beach, där har du en guldig sandstrand med finkornig sand, dessutom är det långgrunt, så temperaturen i vattnet är väldigt behaglig. En annan mindre strand är oasis beach, som är lite av en blandning med sand och klippor. Faliraki är en annan sandstrand som är ungefär 4 kilometer lång.

Sen har du ju stränderna i Lindos som också är superfina.. I Ixia och Rhodos stad däremot och runtomkring, så är stränderna precis som du säger grus eller klappersten.

Finns en bra reseguide om Rhodos här - http://www.destinavo.com/rhodos-reseguide