Hur många liter är en stor resväska?

Av Missrjs
2 juni 2013 18:29
Visningar: 36298
Hej, jag ska åka utomlands en längre tid för att jobba, och letar nu efter en större resväska som passar min budget (under 1 300 SEK, helst under 1 000 SEK). Den gamla bökiga resväskan behövs uppdateras. Funderar på en travelite basics bag med hjul, 98 liter. Är dock osäker på hur stor 98 liter är.

Hur många liter är en stor väska, och vad rekommenderas för en längre resa?

Undrar även om det finns andra väskor i min prisklass som någon kan rekommendera?
2 juni 2013 23:02
Med 98L ska du klara dig ganska bra. Jag skulle nog vilja påstå att det är en ganska perfekt storlek för den som inte ska ta med sig allt den äger på semestern.

Kan tipsa som en Titan Xenon 360 som jag har och är riktigt nöjd med. Kostar lite mer än vad din budget går på men den har fått bäst i test hos testfakta och man får en lång garanti också. http://www.väskan.com/art/titan-xenon-74cm-4-hjul
Av Bettey
3 juni 2013 05:30
Jag har "flyttat" bade till London och Oz haft en resvaska pa 96 liter. Den ar stor! Problemet ar, beroende pa vart du ska resa, att du har mycket plats for prylarna men att flygbolagen inte tillater mer an 23 kg. Packar du en vaska pa 98L full sa ar den bra mycket tyngre an sa. Kan du boka en extra vaska skulle jag gora det istallet for att betala overvikt pa en stor vaska, vilket antagligen ar dyrare.
3 juni 2013 07:55
Citerat från Missrjs:
Hej, jag ska åka utomlands en längre tid för att jobba, och letar nu efter en större resväska som passar min budget (under 1 300 SEK, helst under 1 000 SEK). Den gamla bökiga resväskan behövs uppdateras. Funderar på en travelite basics bag med hjul, 98 liter. Är dock osäker på hur stor 98 liter är.

Hur många liter är en stor väska, och vad rekommenderas för en längre resa?

Undrar även om det finns andra väskor i min prisklass som någon kan rekommendera?
98 liter är inte en riktigt stor väska, en stor resväska ligger snarare på 110-150 liter (det finns ju ännu större).
Väskan Du nämner väger 4 Kg, ganska lätt men det finns lättare och större om man vill ha optimalt förhållande mellan vikt och volym.
Lättast i förhållande till vikt blir en bag utan hjul, men det blir ganska tungt att bära omkring 23 Kg i längden. Tyvärr blir ju resväskorna också oftast dyrare ju lättare de är så den Du tittat på verkar vara en bra kompromiss, kanske blir på gränsen att få ner 19 Kg kläder i den men gör ett test och samla ihop en hög som väger 19 Kg så ser Du ungefär hur mycket plats det tar :-)
Hade senast en Eagle Creek 133 liter som väger 1,16 Kg tom http://shop.eaglecreek.com/no-matter-what-duffel-xlarge/d/1026_c_114 , den var proppfull när den vägde in på exakt 23Kg men då var det lite annat än kläder i den också, det beror alltså på vad Du ska packa, tungt eller lätt i förhållande till volym.....
Av Asok
3 juni 2013 12:39
98 l är definitivt stort med tanke på att man bara får ta med 23 kilo på de flesta flyg. Jag har en resväska som är 65 l och den går lätt att komma upp i den vikten. Bättre att satsa på en lagom storlek som du vet fungerar och sedan en kabinväska på det.
3 juni 2013 12:48
Frugan hade för övrigt en sådan här http://www.samsonite.se/b-lite-spinner-expandable-77cm-28inch-blue/product-en.htm?or=5845844423&shs={1f5b911a-e257-4c4d-a914-d46eff83cbe8} 117.5 liter och den var också smockfull till bristningsgränsen när den vägdes in på 23,4 Kg. Så 98 liter är inte speciellt stort. Allt beror som sagt på vad man packar, med 20 kg bly i väskan är det gott om plats, med 20 Kg frigolit blir det väääääldigt trångt ;-)

På utresan delade vi denna väska och den vägde då ca. 16Kg inkl. min väska som vi hade med för hemresan.