Hur är resmålet?

Av Make
2 okt. 2013 09:03
Visningar: 25768
Är inbiten Thailandsresenär men nu vill jag pröva nåt annat. Har någon varit på Kap Verde under december-januari och kan berätta om vädret, maten mm
7 okt. 2013 23:05
Jag var på Santa Maria på ön Sal en vecka i januari i år, vi åkte dit den 23:e januari och vi hade då ca 25 grader på dagarna, svalt på kvällarna.

Det jag hade läst på forum innan var att det inte fanns några sevärdheter eller mycket aktiviteter på ön (Sal) och att det alltid blåser från fastlandet.
Jag valde mellan Kap Verde och Gambia för denna 8 dagars långa resa och anledningen att det blev Kap Verde var att jag läste att det var väldigt lugnt och skönt på Kap Verde och jag "skrämdes" lite av att det skulle vara mycket försäljare i Gambia.

Vill man ha en lugn och skön semestervecka (jag skulle nog tycka det blev för länge med två veckor) utan några större krav att åka på utflykter, som man kanske ofta gör i Thailand, så rekommenderar jag varmt KapVerde som ett resmål i december-januari.

Det blåser alltid från fastlandet så solens strålar är inte alltid så varma, var försiktig med solen!! Jag brände mig rejält trots att jag (trodde jag) är van med detta om solcreme i solen ;)
Badstranden är enorm!!! Du kan få 20 meter till närmaste granne på stranden utan problem!
Gillar man surfning och Kite-surfning har man verkligen kommit rätt! Kul aktivitet att testa om inte annat ;)
Det finns beach-buggy att hyra för att köra runt på ön med.
Vi promenerade otroligt mycket!! Stranden är 8 km lång!! Sedan bodde vi 10 minuters promenad från piren i Santa Maria som är centrala punkten.
Jag var väldigt nöjd med maten. Gillar man fisk har man kommit rätt, den enda restaurangen jag blev missnöjd på var den jag läst skulle vara bäst(?)

Det finns inte några intressanta butiker, några enstaka små buitker med lite turist-krafs. det enda jag köpte var solcreme SPF50 då jag brände mina knän något fruktansvärt.

Jag kan absolut rekommendera det för en lugn vecka om det man vill få ut av semesterresan är sol, bad, god mat och en lugn semester. Deras motto är "No Stress" och det går inte att jäkta på ön ;)
Av Make
17 okt. 2013 16:42
Tack för tipset, verkar vara rätt ställe för en stressad själ
27 okt. 2013 14:23
Hej!
Har själv inte varit i Thailand, så jag kan inte jämföra. Har dock rest till lite olika ställen.
Det var lite av en slump att vi åkte till Kap Verde i januari i år.
Vi hade det rätt körigt omkring oss och kände att vi bara behövde komma bort och koppla av. Vi hittade en resa till Kap Verde och slog till på den. Några kompisar till oss hade varit där innan och hade rekommenderat det. Min man har tidigare varit utbränd och jag kände att vi var på väg åt det hållet igen, så det här fick bli ett sätt att bryta vardagen och ta det lugnt.
Första dagen så var det lite mulet och det blåste mycket. Jag funderade faktiskt på vad vi hade gjort. Jag kände mig besviken.

Resten av veckan hade vi kanonväder. Vi solade och badade i poolen eller havet. Vilket härligt hav och härliga stränder! Eftersom det blåste ganska mycket, så gick det även rätt stora vågor i havet, vilket både jag barnen tyckte var jätteskoj.

Vi bodde på all inclusive hotell och maten var bra. Tyvärr fick maken en släng av matförgiftning, men vi vet inte vad det berodde på, för vi hade ätit samma mat.
Semestern var otroligt skön och vi kopplade verkligen av och njöt.

På kvällarna blir det ganska svalt, så ta med några koftor!

Du kan läsa lite mer om mina tips på vår blogg om livskvalité: http://wila.nu/2013/february/resmal-kap-verde-2.html
Anna
Diskussionen är stängd för nya svar