Högklassig restaurant i Dar es Salaam

Av Mr_b
28 jan. 2015 23:58
Visningar: 292
Någon som har tips angående riktigt bra restaurant i Dar es Salaam - helst lokalt kök?

Ska bara övernatta två dagar där inför safari, men vill kunna hitta någon trevlig restaurang innan det blir dags att åka in i busken.
29 jan. 2015 11:02
Jag antar att några plaststolar bredvid en kokgropp och en iskista inte räknas som högklassig restaurang? :)
2 SEK för en tallrik med mad och ytterligare 2 SEK för en dricka. :)

Jag vill minnas att det ganska nära piren som båtarna till Zanzibar går ifrån så ska det ligga en lite flottare inrättning men minnet sviker mig vad gäller namnet. :(
Av Basta
29 jan. 2015 19:02
"Addis in Dar" har supergod mat. Faller dock på kriteriet lokalt kök eftersom det är etiopiskt.
Om du med lokalt kök menar traditionellt tanzanianskt så tror jag du får leta…
Av Mr_b
29 jan. 2015 21:10
Ser riktigt bra ut - får goda omdömen på Tripadvisor och Fodor.
Av Mr_b
29 jan. 2015 21:12
Citerat från Ixploretheworldcom:
Jag antar att några plaststolar bredvid en kokgropp och en iskista inte räknas som högklassig restaurang? :)
2 SEK för en tallrik med mad och ytterligare 2 SEK för en dricka. :)

Jag vill minnas att det ganska nära piren som båtarna till Zanzibar går ifrån så ska det ligga en lite flottare inrättning men minnet sviker mig vad gäller namnet. :(
Vill inte gärna riskera något på vägen till Safarin. "Slösar" nog hellre 87 kr på en lyxrestaurang...
30 jan. 2015 07:28
Citerat från Mr_b:
Citerat från Ixploretheworldcom:
Jag antar att några plaststolar bredvid en kokgropp och en iskista inte räknas som högklassig restaurang? :)
2 SEK för en tallrik med mad och ytterligare 2 SEK för en dricka. :)

Jag vill minnas att det ganska nära piren som båtarna till Zanzibar går ifrån så ska det ligga en lite flottare inrättning men minnet sviker mig vad gäller namnet. :(
Vill inte gärna riskera något på vägen till Safarin. "Slösar" nog hellre 87 kr på en lyxrestaurang...
Hahaha.. Fegis! :P
Är man bara där i någon vecka eller två så är det bättre att köra på säkra kort. Jag reste runt i 4 månader så att dricka samma vatten och äta samma föda som "the locals" blev ju mer eller mindre självklart för mig. :)
Av Mr_b
30 jan. 2015 22:58
Fyra månader i Södra Afrika är för mig en utopi och samtidigt en dröm.

Skulle kunna bosätta mig där under längre perioder. I Botswana t ex slutar regnen i slutet av april. Klar himmel och inga moln till ca 15e november. Mer elefanter än myggor. Som sagt - en önskedröm.

Får i år "nöja mig" med tre veckor i Tanzania.
31 jan. 2015 10:02
Botswana är fint. Gillar själv området runt Maun. Annars är Kalahari rätt spektakulärt med.

Namibia är nog mitt favoritland bland de södra länderna dock. Naturen där är storslagen och så är det inte så mycket folk över allt. :)

Vart i Tanzania ska du/ni på safari?
Av Mr_b
1 feb. 2015 00:31
Citerat från Ixploretheworldcom:
Botswana är fint. Gillar själv området runt Maun. Annars är Kalahari rätt spektakulärt med.

Namibia är nog mitt favoritland bland de södra länderna dock. Naturen där är storslagen och så är det inte så mycket folk över allt. :)

Vart i Tanzania ska du/ni på safari?
Vi ska söderöver - Selous 4 nätter, Ruaha 3 och Katavi 3 nätter. Såg att ni körde åt det hållet, var ni i någon av dessa parker?

Målet är att se Wild Dog vilket är det viktigaste vi ännu inte har sett. Inser att det är svårt. I Kruger var vi väldigt nära en gång, men när vi kom fram till the kill var det bara gamarna kvar....

Dessutom ska vi bada på The Tides i Pangani. Därifrån hoppas jag kunna komma till Saadani.

Vad gäller Botswana har vi bara varit norröver i Chobe och Okavango - fantastiskt. Gillade särskilt Savutie som är väldigt avlägset. Kalahari finns kvar på listan över platser vi vill åka till. Öknar är mer levande än man kan tro.

Håller med om Namibia. Har sagt att där kunde man bo när man blir pensionär. Matafffären i Windhoek t ex är bättre än de flesta välsorterade ICA i Göteborg. Takbaren på Hilton har en stor Absolut Vodka skylt - nästan som hemma. (Vi har iofs ingen sån skylt hemma men känslan är "som hemma".)
Av Annl
1 feb. 2015 08:20
Håller med dig - Namibia är verkligen något alldeles särkilt och dit kommer man gärna tillbaka. Hur länge var du där?
Citerat från Ixploretheworldcom:
Botswana är fint. Gillar själv området runt Maun. Annars är Kalahari rätt spektakulärt med.

Namibia är nog mitt favoritland bland de södra länderna dock. Naturen där är storslagen och så är det inte så mycket folk över allt. :)

Vart i Tanzania ska du/ni på safari?
2 feb. 2015 21:14
Citerat från Mr_b:

Vi ska söderöver - Selous 4 nätter, Ruaha 3 och Katavi 3 nätter. Såg att ni körde åt det hållet, var ni i någon av dessa parker?

Målet är att se Wild Dog vilket är det viktigaste vi ännu inte har sett. Inser att det är svårt. I Kruger var vi väldigt nära en gång, men när vi kom fram till the kill var det bara gamarna kvar....

Dessutom ska vi bada på The Tides i Pangani. Därifrån hoppas jag kunna komma till Saadani.

Vad gäller Botswana har vi bara varit norröver i Chobe och Okavango - fantastiskt. Gillade särskilt Savutie som är väldigt avlägset. Kalahari finns kvar på listan över platser vi vill åka till. Öknar är mer levande än man kan tro.

Håller med om Namibia. Har sagt att där kunde man bo när man blir pensionär. Matafffären i Windhoek t ex är bättre än de flesta välsorterade ICA i Göteborg. Takbaren på Hilton har en stor Absolut Vodka skylt - nästan som hemma. (Vi har iofs ingen sån skylt hemma men känslan är "som hemma".)
Vi tog en tur i Mikumi som ligger i norra Selous om jag förstår det hela rätt. Ruaha var vi nog inte i, men vi var i Iringa, staden på ett berg. Ifrån Iringa åkte i vidare till Mbeye och det ligger ju söder om Katavi så den missade vi med. Hoppas det är fina parker! :)
Jag minns att dagen innan vi åkte in i Malawi så åkte vi in i djungeln för att kolla på en "crater lake" i en gammal vulkan.

Hehe.. Det där med att komma fram till "the kill" och bara se gamarna är ju rätt vanligt. Ska man få det på bild så får man vara uppe i ottan och helst ha mörkerkamera med sig. När jag åkte på gruppresa genom Rwanda, Uganda och Kenya så var det några ifrån min grupp som flög luftbalong över Maasai Maara och då hade de turen att se när en lejonflock precis hade tagit en zebra, de missade själva jakten dock.

Wild dog såg vi jättemånga i Krugerparken. Och ett gäng i en park i Uganda som jag glömt vad den hette. De är fräna, såg ett program om dem för något år sedan. De kan bli upp till 50 individer i en flock och de koordinerar sina jakter helt sjukt. :)

Pangani har jag inte varit i, men på Zanzibar har jag varit. Alltid något. :)

Chobe är en av de bästa parker jag varit i. Elefanterna där var gigantiska. De jag såg i Sydafrika var stora, de jag sett i Kenya och Tanzania var stora, men de i Chobe var verkligen stora. Savoutie tror jag att jag åkte igenom också. Okavango är grymt. :)

Kalahari upptäckte jag bestod av väldigt mycket gräs på sand och små träd och buskar över allt. Men det blev en jäkla kick när två lejoninnor sprang över vägen knappa 100 meter därifrån vi suttit och ätit frukost. Vi hade precis gått in i bilarna och börjat åka när vi såg dem. Helt sjukt. :)

Namibia är fantastiskt på många sätt och vis. Har inte varit i Windhoek men i Swakopmund har jag varit. Det går nog att få en dräglig tillvaro där. Kan också tänka mig att bo där när jag blir pensionär. Det är några år kvar till dess dock! :(

Göteborgare eller? :)
Citerat från Annl:

Håller med dig - Namibia är verkligen något alldeles särkilt och dit kommer man gärna tillbaka. Hur länge var du där?
Jag var nog där i cirka 3 veckor totalt tror jag. Vi körde in i Namibia ifrån Botswana uppe i norr. Blev en heldag i Etosha bland annat. Sen minns jag att det tog 9 dagar att köra igenom öknen och Skeleton Coast innan vi fick möjlighet att duscha i Swakopmund. Men då hann vi se Twyvelfontein (stavning?), någon meteorit, fantastiska berg osv. Det var ett mycket dammigt följe som tacksamt tog sig en omväxlande kokhet/iskall dusch på campingen i Swakopmund. Gasolvärmare till duschen är smart om man kunde få jämn värme men det gick inte. :(
Sen tog det nog ytterligare en vecka att köra söderut till Cape Cross, Sossuslvei och sedan Fish River Canyon innan vi slutligen korsade gränsen vid Noordover (NA), Orange River, Vioolsdrift (ZA). Ja, cirka 3 veckor var jag där. :)

Älskade verkligen öknen i Namibia. Har hur många bilder som helst därifrån. :)
Här är ett urval: http://www.ixploretheworld.com/?page_id=60 :)
16 feb. 2015 11:50
Citerat från Mr_b:
Fina bilder!
Tack! Önskar jag hade haft en bättre kamera med mig och att jag var en bättre fotograf dock! :D