Hjälp! Hyra bil med Sixt (Palma, Mallorca)

16 juli 2015 18:54
Visningar: 1049
Hej!

Det här är första gången jag någonsin hyr bil så skulle verkligen behöva hjälp. Vi kommer hyra bil av Sixt då de är det enda företaget så vitt jag vet som hyr ut till någon under 25 utan några extra kostnader.

Min fråga är vad jag bör tänka på när jag hyr bil hos Sixt (via holidayautos). Bör jag förvänta mig extraavgifter för till exempel full tank eller är det inkluderat i priset? Borde jag nöja mig med deras självriskförsäkring för några hundra kronor?

Vill inte punga ut mer pengar än vad jag hade förväntat mig när jag väl är på plats (är trots allt student, haha) så uppskattar ifall ni kan dela med er av era erfarenheter.
16 juli 2015 18:57
För 6 dagar 3/9-9/9 har jag fått priset 1978 kronor + självriskförsäkring för 472 kronor (för en VW Polo). Låter detta rimligt? Bör jag förvänta mig ytterligare kostnader på plats sen?
Av Birgere
16 juli 2015 21:27
Är du säker på att du inte får betala ung 10€/dag i ung förar avgift? Det brukar Sist ha i Europa.
Det är en avgift som betalas lokalt.
Det var en väldigt billig självriskeliminering för att vara i Europa, men det kanske är svårt att sno en hyrbil på en liten ö :D

Gå in på SIxt.se och gör en provbokning så får du se deras pris.
16 juli 2015 22:28
Hej Birgere! Schysst bild! :-D

Jag har kollat upp ung föraravgift-villkoren och det gäller folk under 23. Min pojkvän som ska köra är 24 (puhh!) så vi slipper den avgiften verkar det som.

Ja jag tyckte också att det kändes billigt, det var därför jag la upp den här tråden... för att se ifall det är något jag har missat, haha.
17 juli 2015 10:02
Citerat från H11resgh:
Hej Birgere! Schysst bild! :-D

Jag har kollat upp ung föraravgift-villkoren och det gäller folk under 23. Min pojkvän som ska köra är 24 (puhh!) så vi slipper den avgiften verkar det som.

Ja jag tyckte också att det kändes billigt, det var därför jag la upp den här tråden... för att se ifall det är något jag har missat, haha.
Du hyr ju då inte av Sixt uten H.A.

Hyr du av Sixt ingår 0:- självrisk och ung förar avgift är som du skriver upp till 23år.
Priset direkt hos Sixt är 2245,23.
Blir du medlem hos Sixt får du ännu bättre service, snabbare hämtning och lämning.
Är du dessutom med i t.ex. SAS Eurobonus (kan du annars bli gratis) och meddelar Sixt detta så får du rabatt. Då blir totalpriset 2133,23 eller egentligen € 227.99 (Har du något bonuskort med högre status (t.ex guldkort på SAS) så får du ännu bättre priser).

Så hyr istället direkt av Sixt så slipper du en mellanhand som inte är något positivt att ha, bara problem om man skulle ha några problem med hyran.

Så här ser bokningen ut hos Sixt, (vill ni betala på plats så kostar det ca. 200:- mer)

1. Your rate
Rate information:
Pay upon arrival
You can reserve this vehicle without paying anything in advance, payment will only be required upon collection of the vehicle. Enjoy maximum mobility and flexibility. Change or cancel your current reservation at any point prior to the rental.
There are no charges incurred for rebooking and cancellations.
Pay now online (Prepaid):
Pay for your rental now and take advantage of our best prices. By securing your booking now you will be given our discounted rates!
Fees may apply to changes and cancellations as described on our rental information.
Pay upon arrival
Rebooking and cancellation (free)
Pay now online per day SEK 355.54
Rebooking and cancellation (subject to a fee)
Unlimited miles
Third Party Insurance
minimum excess LDW
Premium location fee
Invoice by email
2. Recommended Additional Services
Third Party Insurance per day included
Loss Damage Waiver per day
Excess: € 0 per day included
Personal Accident Protection per day SEK 56.03
Tire- and Glass Coverage per day SEK 77.94
3. Recommended Extras (Subject to availability)
Navigation System guaranteed per day SEK 71.94
Invoicing by mail one-time SEK 27.88
0 one Additional Driver per day & unit SEK 65.43
Click here for additional extras (0 extra(s) chosen)
Your total price:
Rental period: 6 days
SEK 2,133.23 *
Actual amount payable € 227.99