Guldkorn i Vietnam?

Av Heol
5 jan. 2012 12:47
Visningar: 3569
Hej
Vi är en familj med två vuxna och två pojkar 8 och 10 år som ska resa till Vietnam i 3 veckor i mitten av februari i år. Vi reser in och ut på Ho Chi Minh City. Har några frågor som vi skulle uppskatta om någon kunde besvara:

1. I och med att vi ska vara i borta i 3 veckor så krävs turistvisum för vistelse i Vietnam i och med att resan överstiger 15 dagar. Funderar om vi skulle kunna vara i Vietnam i ett antal dagar och sedan åka till Kambodja och se Ankor Wat och sen återvända och då bara vara där i 15 dagar (vilket är tillåtet utan turistvisum), funkerar det? Har tänkt boka flyg Ho Chi Minh City - Kambodja tor hemifrån.

2. Vad är bra, roliga saker att göra när man är i Ho Chi Minh City?

3 Vi tänkte avsluta med att resa med flyg till ett ställe för bad . Var finner man bra bad, fin strand, som ligger utanför turistråken och som har sevärdeheter för en familj inom lagomt räckhåll?

Mvh Henrik med familj
9 jan. 2012 23:15
1. Det borde inte vara några problem. Notera bara att era pass måste vara giltiga minst 90 dagar efter inresa i Vietnam plus att ni måste ha flygbiljetter för vidare resa till annat land. Ett råd skulle vara att ni antingen kontaktar vietnamesiska ambassaden i Stockholm eller svenska ambassaden i Hanoi om ni är osäkra.

2. Vattendockteatern vid Thao Dien är ett måste. Även om man inte fattar vietnamesiska så är det ändå värt ett besök. Ett annat tips är att gå upp i skyskrapan Bitexco Financial Tower. Visserligen ingenting mot typ Petronas Tower eller liknande dito i Kina, men det är iallafall Vietnams näst högsta byggnad. Cu Chi-tunnlarna är också ett måste om man besöker Ho Chi Minh-staden liksom Notre Dame-katedralen. Något som jag tror skulle passa era killar är temaparken Suoi Tien - med vietnamesiska mått mätt är det en rätt modern och stor nöjespark. Det skulle nog vara en passande endags- eller förmiddagsutflykt. En dagsutlfykt ut på Mekongdeltat är också nästintill ett måste. Vietnam är liksom Thailand känt för sina massage- och spainstitut, så ett besök på det fransk-vietnamesiska Indochine Spa skulle också kunna klämmas in.

3. Om ni vill stanna kvar i Vietnam, så är ön Phu Quoc förstahandsvalet för sol och bad. Det går direktflyg mellan HCMC och Phu Quoc. Ett annat alternativ är Nha Trang, men vädret är mer osäkert där under januari - april. När det gäller Kambodja är det mer knapert med barnvänliga och fräscha badorter, ett alternativ skulle kunna vara ön Koh Rong, som ligger två timmar med båt från Sihanoukville. Kan länka till det enda bungalow-hotell som ligger på den ön:
http://lazybeachcambodia.com/Home.html
Av Heol
12 jan. 2012 22:31
Tack så mycket för alla svaren himmelochhav.

Gällande visum så ska man ha en utresebiljett inom 15 dagar för att slippa visum i Vietnam, kollade med ambasaden. Har också förstått att vi helst ska hålla till söderut i Vietnam för att få tropisk värme, vilket vi suktar efter.

Alla pratar om att Mekongdeltat, och även du, att det är ett måste. Vad innebär en resa ut dit? Hur långt är det dit från HCMC? Hur länge ska man vara där, ex. nu när vi har barn med?

Vi blev också rejält sugna på lazy beach efter att ha besökt din länk.
Har du varit där?

Vår rutt kan bli:
HCMC-Siem reap (Angor Wat)-Sihanoukville (ut till koh Rong och lazy beach). Transfern mellan Siem Reap är också en fråga. Hur görs den på enklaste sätt? verkar vara svårt att finna flyg.

Väl ute på koh Rong har vi ca 12-14 dagar innan hemfärd från HCMC. Här behöver vi mer hjälp av dig eller någon annan.

Anting så fastnar vi för koh Rong och blir kvar där resten av tiden, eller så vill vi till ytterligare något badställe innan hemfärd. Vad kan vara ett annat bra badställe i Vietnam på tillbakavägen mot HCMC? Är det endast Phu Qouc som gäller? Vet du något bra ställe där? I så fall hur tar vi oss dit på enklaste sätt från koh Rong/Sihanoukville? Från Puh Qouc går det ju sen flyg tillbaka till HCMC.

Om vi väljer att resa direkt från koh Rong till HCMC, hur görs det på bästa sätt?

Det var många frågor detta;-)

Det kan ju lätt bli en hel del resande så man måste välja med omsorg för att inte slita ut hela familjen, framförallt barnen.
15 jan. 2012 19:01
När det gäller utflykter till Mekong så kan man göra både dagsutlyfkter eller hela veckoutflykter. Jag skulle vilja tipsa om ”Mekong Luxury Travel” som erbjuder flera olika kompletta alternativ/paketlösningar: http://www.mekongluxurytravel.com/
De använde jag mig av när jag senast var i HCMC; i priserna ingår både hotellboende längs med Mekong och transfer. Guiderna var också rätt så bra på engelska som man får ut något av att konversera med dem. Jag tycket nog att det räcker med en natt vid Mekong om man har barn. Alternativt kanske två nätter. Men det beror helt på hur äventyrslystna ni är.

Min syster har varit i Koh Rong-arkipelagen och hon var helt lyrisk över regnskogen, de kritvita stränderna och maten som erbjöds. Men jag frågade henne nu om det är en öar som passar barnfamiljer och då blev hon lite tveksam. Det beror helt på vilken boendestandard man vill ha. Dels så är bungalowerna väldigt basic med mycket enkla badrum. Dels så har ägarna av hotellet (Lazy Beach) två fullvuxna hundar; så det gäller att ingen av er har hundrädsla/fobi. Men maten ska vara ”dundergod” som hon uttryckte det.

Så man får verkligen ha med i beräkningen att man kommer att leva Robinson-liv och det för ju med sig sina för- och nackdelar.
Så man får lämna allt som har med västerländsk bekvämlighet att göra när man stiger på båten ut till ön.
Man kan dels ta sig med buss från Sihanoukville till HCMC och flyget – alltså rutten Sihanoukville – Siem Reap – HCMC. Kolla då på Cambodia Angkor Air som flyger direkt mellan Siem Reap och Sihanoukville.

Om ni också väljer att få in Phu Quoc så skulle jag tipsa om boende på Mango Bay. http://www.mangobayphuquoc.com/

Givetvis finns det flera badorter i Vietnam men jag personligen tycker att Phu Quoc är den lämpligaste mellan december – mars/april. Under sommarmånaderna maj – augusti är centrala Vietnam att rekommendera. Charterorten Mui Ne finns också, men jag tycker den mest är ett turistghetto för ryssar + alltför höga vågor = något negativt.

Självfallet ska ni inte slita ut er av alla flygresor så antingen tänker jag mig att ni stannar kvar på Koh Rong tills det är dags att flyga tillbaks till HCMC eller så skippar ni Koh Rong helt och åker vidare till Phu Quoc efter Siem Reap.
Av Smb
6 okt. 2013 18:31
Hej!

Fick tag på er tråd. Hur blev resan? Verkar vara en grymt bra kombo av Vietnam och Kambodja!

Hls,
Micke