Första gången besök i Thailand

7 okt. 2015 15:22
Visningar: 209
Jag & min sambo ska för första gången besöka Thailand den 9 november och stanna 2 veckor. Vi har enbart bokat flyg till Bangkok .- tar tacksamt emot tips på hur man smartast använder dessa 2 veckor vart man reser i Thailand för att få bad /sol samt uppleva Thailand som förstagångsbesökare

Med vänlig hälsning
Cathrine
18 okt. 2015 21:59
Hej, ca 3h med buss från Bangkok kan man ta sig till Samet, en mysig liten ö som jag rekomenderar att besöka. Från samet kan man ta sig till Phuket ett par timmars resa, mycket turister och mycket nattliv men endå fint, finns många öar runt phuket som det är mindre turister på samt lugnare (För dem som föredrar lugn före fest). Hua hin är fint och mycket shopping och nattmarknader, även en perfekt plats för den som älskar golf! (Prachap khirri khan) är en jätte fin fiskeby i närheten av hua hin, jätte mysigt och perfekt att bara hyra en vespa och åka runt för att upptäcka nytt :)
Av Daquiri
18 okt. 2015 22:07
Glöm inte att uppleva Bangkok! Cykla med Arne - Bangkok by bike.
Av Limone2
19 okt. 2015 18:36
Precis som beskrivit tidigare..

En tripp till Koh Samet är aldrig fel...Underbar liten ö...Där kan man stanna några dagar.
Sen har man nära till flygplatsen U-Tapao... Därifrån kan ni flyga till bla Phuket , men jag rekommenderar er att flyga till Koh Samui istället.. En lite större ö som är riktigt kul att utforska. Det finns vattenfall och en massa annat skoj att besöka.. Är man hyfsad bekväm på moppe så är det skönaste sättet att ta sig runt på ön.

Lycka till...
20 okt. 2015 10:48
Hej, jag säger som folk här innan, skall man till bangkok och är iväg ca 2 veckor så har man inte så jätte mycket tid att resa runt i Thailand så man får vara ganska begränsad.
Jag tycker ni skall ta taxi eller något ifrån flyget i Bkk till Koh Samet. Det tar ca 3 timmar, då åker man till en by som heter Ban Phe där färjan går över till Koh Samet på 20-30 min.

För jag antar att ni vill ha sol och stränder och inte stanna 2 veckor i avgaserna i Bangkok.
Även på fastlandet finns en del schyssta hotell , resorts och trevligt. Rayong heter stället vid fastlandet vid Koh Samet.

Alternativt är att ni skippar Koh Samet och åker till HuaHin söder om bangkok några timmar som är en stad. Där finns även bad och allting. Men inte lika vackert kanske som Samet.
20 okt. 2015 14:43
Koh Chang skulle jag satsa på. Går att ta buss eller taxi dit. Går även att flyga mellan BKK och Trat och sedan ta taxi, men betydligt dyrare.

http://www.kohchangportalen.se/farja_till_koh_chang.html

Går ju givetvis att kombinera Koh Chang med annan ort på vägen dit för att slippa ta sig hela "långa vägen" på en gång. Vi har körde en kombo med Pattaya och Koh Chang förra hösten och det var perfekt, kommer göra likadant i februari eftersom barnen gillar Hard Rock hotel i Pattaya. Vill man inte besöka Pattaya så finns andra orter som BanPhe, Samet, Mae Phim. Finns även lugna delar av/utanför Pattaya.