Florida i januari

Av Ev3507
15 sep. 2014 11:47
Visningar: 1883
Hej!
Fyller 50 i januari, tänker ta min vuxna barn på en resa till Florida.
Har aldrig varit där.
Har förstått att vädret kan vara sisådär den årstiden men det är enda tiden som vi kan bli lediga tillsammans.
Men för att få ut det bästa av resan, var ska vi bo?? Vi blir 5 vuxna.
Önskar massa tips om boende, bra och prisvärda flygrutter, vi vill flyga från Köpenhamn runt den 5/1.
Tycker det är svårt inte så van att boka mina resor själv :)
Hoppas någon vill ge några tips!
// Snart 50
Av Totopez
15 sep. 2014 12:05
Hej, och grattis till den stundande högtiden.

Florida är en stor delstat, och klimatet skiljer sig rejält mellan norra och södra delarna.
För att kunna ge några riktiga tips på boende etc måste du definiera vart ni vill åka och vad ni vill göra.
Är det södra delarna, med Miami och kanske Key West som är intressant, eller har ni andra planer? Vill ni mest umgås, eller vill ni uppleva en massa saker? Och hur länge tänker ni vara borta?

Tänker ni er en vecka hade jag hållit mig i Miami, och gjort någon rejäl utflykt till Everglades. Har ni tänkt vara borta i två veckor kan jag tänka mig både en tripp till Key West och att kanske hyra ett trevligt hus på gulfsidan en vecka. Eller kanske en kryssning?

Vad gäller flyg så kan du hitta med British Airways och Virgin Atlantic via London för c:a 6000 kr per person, utresa 5/1 och hem 12/1. Går att boka på nätet utan problem. När jag letar på nämnda datum hittar du inte Norwegian billigare än så, och då ingår vare sig mat eller incheckat bagage. Inte för att jag någonsin rekommenderar Norwegian ens till mina värsta fiender, utan mer som en jämförelse.
15 sep. 2014 12:25
Citerat från Ev3507:
Hej!
Fyller 50 i januari, tänker ta min vuxna barn på en resa till Florida.
Har aldrig varit där.
Har förstått att vädret kan vara sisådär den årstiden men det är enda tiden som vi kan bli lediga tillsammans.
Men för att få ut det bästa av resan, var ska vi bo?? Vi blir 5 vuxna.
Önskar massa tips om boende, bra och prisvärda flygrutter, vi vill flyga från Köpenhamn runt den 5/1.
Tycker det är svårt inte så van att boka mina resor själv :)
Hoppas någon vill ge några tips!
// Snart 50
Ska ni sola och bada i havet så satsa på sydligaste delen av den östra kusten, Miami Beach, Key West. Annars beror allt på hur ni vill semestra så jag säger som föregående, berätta så mycket som möjligt om hur ni vill ha det och vad ni vill göra, hur länge ni stannar o.s.v.

British Airways brukar ha bra och prisvärt flyg från Kastrup.
Av Ev3507
15 sep. 2014 16:08
Hej!
Åh vad jag blir glad när ni svarar och kommer med lite tips!
Vi tänker oss att vara där i ca 14 dagar. Umgås, äta gott, uppleva, shoppa och gärna lite sol och bad är väl vad vi tänkt oss!
Förhoppningsvis är detta första resan till Florida, mång verkar få blodad tand efter vad jag förstår!

Evalotta
15 sep. 2014 17:21
Citerat från Ev3507:
Hej!
Åh vad jag blir glad när ni svarar och kommer med lite tips!
Vi tänker oss att vara där i ca 14 dagar. Umgås, äta gott, uppleva, shoppa och gärna lite sol och bad är väl vad vi tänkt oss!
Förhoppningsvis är detta första resan till Florida, mång verkar få blodad tand efter vad jag förstår!

Evalotta
Själv gillar jag Miami Beach, South Beach bäst, där finns lite av varje, bad, shopping restauranger och en del sevärdheter på promenadavstånd om man bor rätt. Sen har man Hela Miami, Ft. Lauderdale-området med massor att se och göra, inte minst Everglades ligger inom nära räckhåll.

Två veckor kan man lätt spendera i Miami Beach, mycket mer än så också om man inte är rastlös av sig ;-)

Det kan ju dock vara kul att ta en tur ner till Key West ett par nätter då det är väldigt annorlunda mot de flesta (alla) andra orter i Florida.

Hyr ni bil? Det går att ta sig runt utan, i Miami Beach ofta till fots, och in till Miami tar man lätt bussen, ju längre bort från Miami Centrum man ska ju mer saknar man dock bil.

Det finns arrangerade utfärder till många ställen om man hellre vill det, Key West, Everglades eller om man t.ex. vill hälsa på Musse i Orlando. Det går även att åka vanlig kollektivtrafik men utfärder kan passa bra speciellt för förstagångsbesökare då man får massor av information utöver transporten. Hyfsade engelskkunskaper är förstås en fördel då.

Boende är svårt att tipsa om, ange gärna krav även angående det. Vi har nu bott två gånger på ett lägenhetshotell som heter Tradewinds Apartment hotel. Vi gillar detta då man bor lite bortom stök och stoj samtidigt som man har rimligt nära till allt, inklusive stranden. Lägenhetshotell tycker vi är perfekt, lite service samtidigt som man kan fixa lite frukost och t.o.m. middag ibland (väldigt kul att handla i amerikanska livsmedelsaffärer och prova deras utbud av mat som är både enormt och delvis ganska olikt vårt här hemma) (dessutom lite billigare och som vi upplever det, av högre kvalité på mycket).
Av Birgere
15 sep. 2014 18:05
South Beach, definitivt. Kan dock bli ganska dyrt med boendet och svårt att hitta något riktigt bra för 5 vuxna om alla ska sova i egna sängar o ha eget rum.
Sedan kan ni ju inte åka till Florida utan att roa er ett antal dagar uppe i Orlando. Här kan ni hitta boende privat så att ni kan bo tillsammans allihopa. Vi hyr numera alltid en speciell lägenhet i Orlando men det blir Hotell i South Beach.

Bil måste ni bara ha, iaf om ni ska ta er ut ifrån South Beach.

Det finns nog tusentals inlägg om just Florida på forumet, bara att frossa o längta :-)
Av Ev3507
15 sep. 2014 23:01
Tack igen!
Ja boende är dyrt, svårt tycker jag! Vi behöver ingen lyx, 3 rum behövs, vi bor 2+2+1, inget lyxigt! Gärna lägenhet/hus, vill kunna laga lite egen mat;)
Bil har vi tänkt! Det hyr man väl hemifrån? Vad ska man tänka på? Hur mycket försäkring ska man ha? Är det för länge att va en vecka i Orlando & en i Miami beach? Eller hur ska man dela upp det?
Hoppas på mer svar! Tack 😊👍
15 sep. 2014 23:16
Citerat från Ev3507:
Tack igen!
Ja boende är dyrt, svårt tycker jag! Vi behöver ingen lyx, 3 rum behövs, vi bor 2+2+1, inget lyxigt! Gärna lägenhet/hus, vill kunna laga lite egen mat;)
Bil har vi tänkt! Det hyr man väl hemifrån? Vad ska man tänka på? Hur mycket försäkring ska man ha? Är det för länge att va en vecka i Orlando & en i Miami beach? Eller hur ska man dela upp det?
Hoppas på mer svar! Tack 😊👍
Kan ni dela, t.ex. en lägenhet med två sovrum för tre pers och en lägenhet med ett sovrum för två pers. så kommer ni billigare undan, enkelrum blir i regel relativt dyrt. Det finns lägenheter "condos" i South Beach men hus är svårare, det är dock inte det lättaste att hitta bra lägenheter till bra pris på bra läge och ska ni försöka så börja leta NU!

Hyrbil är bäst och i regel billigast att hyra hemifrån, föredrar själv att hyra direkt av uthyrare som Sixt och Avis men ibland kan man spara en slant på att hyra genom en firma som Rentalcars, MrJet och liknande. Det är en ganska omfattande sak att reda ut men jag har försökt samla lite information här om det kan vara till nytta http://www.floridasidan.se/FlTra.php

En vecka i Miami Beach är väldigt kort tid men samtidigt behöver inte en vecka i Orlando vara för länge, beror på vad man vill göra där ;-)
Av Birgere
16 sep. 2014 00:20
Riktvärde för förstagångsbesökare i Florida på vintern under 2-3v:

Miami Beach 4-10 nätter
Orlando
: 4-10 nätter
Key West
2-3 nätter.

Mixa efter intresse.

Strandhäng o uteserveringarna i Miami o KW, aktiviteter o shopping i Orlando.
16 sep. 2014 09:01
Hade satsat på en lägenhet eller ett hus på Miami Beach.
Där är det 24 grader i havet och några grader varmare i luften än i t.ex. Orlando.
Se det som en riktigt bra svensk sommar (24-25 grader i snitt i luften och knappt något regn).

Jag har ett hus på Miami Beach, men det är tyvärr uthyrt den tiden ni skall dit, men jag kan meddela att boende i hus/lägenhet är oftast betydligt billigare än hotell, speciellt när man är flera stycken. Men till och med par upplever det som billigare. Sedan får man ju fördelen att äta fruktost hemma och kanske några måltider ytterligare, vilket besparar en en del pengar.

Leta efter möjligheter att hyra på t.ex.
flipkey.com
homeaway.com
vrbo.com
Blocket har också alternativ där svenskar hyr ut sina ställen.
Du kan säkert få napp genom att efterlysa boende här i forumet också.

Jag kan garantera att ni kommer ha en underbar tid i Florida, var ni än åker!

PS missa inte att spendera någon dag nere på Key West.
Av Aennil
25 sep. 2014 09:18
Hej
Jag hänger på den här tråden också. Hoppas det är OK!
Det där huset du har i Miami Beach, Florida70 - är det ledigt i februari? *nyfiken*
Vi tänkte åka till Ft Lauderdale, Miami Beach och the Keys.

Tar gärna emot tips på vad man kan göra i Ft Lauderdale också. Vi har tre barn i åldrarna 3,7,9.
25 sep. 2014 11:30
Det är bokat 7-21 februari, men innan och efter det, är det ledigt. Jag skickar ett PM till dig.
Av Ev3507
28 sep. 2014 21:43
Citerat från Florida70:
Hade satsat på en lägenhet eller ett hus på Miami Beach.
Där är det 24 grader i havet och några grader varmare i luften än i t.ex. Orlando.
Se det som en riktigt bra svensk sommar (24-25 grader i snitt i luften och knappt något regn).

Jag har ett hus på Miami Beach, men det är tyvärr uthyrt den tiden ni skall dit, men jag kan meddela att boende i hus/lägenhet är oftast betydligt billigare än hotell, speciellt när man är flera stycken. Men till och med par upplever det som billigare. Sedan får man ju fördelen att äta fruktost hemma och kanske några måltider ytterligare, vilket besparar en en del pengar.

Leta efter möjligheter att hyra på t.ex.
flipkey.com
homeaway.com
vrbo.com
Blocket har också alternativ där svenskar hyr ut sina ställen.
Du kan säkert få napp genom att efterlysa boende här i forumet också.

Jag kan garantera att ni kommer ha en underbar tid i Florida, var ni än åker!

PS missa inte att spendera någon dag nere på Key West.
Hej igen!

Blev lite nyfiken på ditt hus i Miami när i januari februari är det ledigt?
MVH EvaLotta
29 sep. 2014 10:12
Citerat från Ev3507:
Citerat från Florida70:
Hade satsat på en lägenhet eller ett hus på Miami Beach.
Där är det 24 grader i havet och några grader varmare i luften än i t.ex. Orlando.
Se det som en riktigt bra svensk sommar (24-25 grader i snitt i luften och knappt något regn).

Jag har ett hus på Miami Beach, men det är tyvärr uthyrt den tiden ni skall dit, men jag kan meddela att boende i hus/lägenhet är oftast betydligt billigare än hotell, speciellt när man är flera stycken. Men till och med par upplever det som billigare. Sedan får man ju fördelen att äta fruktost hemma och kanske några måltider ytterligare, vilket besparar en en del pengar.

Leta efter möjligheter att hyra på t.ex.
flipkey.com
homeaway.com
vrbo.com
Blocket har också alternativ där svenskar hyr ut sina ställen.
Du kan säkert få napp genom att efterlysa boende här i forumet också.

Jag kan garantera att ni kommer ha en underbar tid i Florida, var ni än åker!

PS missa inte att spendera någon dag nere på Key West.
Hej igen!

Blev lite nyfiken på ditt hus i Miami när i januari februari är det ledigt?
MVH EvaLotta
Du kan kika lite på bilder på huset m.m. på denna sida: http://www.flipkey.com/miami-beach-vacation-rentals/p496499/
Vad det gäller januari och februari så är huset ledigt följande datum: 16/1 - 6/2, och 22-27/2.
Av Ev3507
29 sep. 2014 16:32
Fy nu är jag velig!! Är det dumt vädermässig att åka till Orlando i januari?!
Har fått tag i bra & billigt boende där!
Tänkte att man kunde ta några hotellnätter neråt Miami beach och Keywest!

Hjälp!!
Av Birgere
29 sep. 2014 17:50
Citerat från Ev3507:
Fy nu är jag velig!! Är det dumt vädermässig att åka till Orlando i januari?!

Hjälp!!
Inte alls, men räkna med att ha en jacka/långärmad tröja/kofta på dig när du är ute på kvällarna. Dagarna är som svensk sommar (20-25gr). Lite trängsel i parkerna och ska ni bada i pool så är det viktigt att den är uppvärmd, vilket eg gäller för hela Florida i Januari.