Felstavning på flygbiljett till usa

9 jan. 2015 16:30
Visningar: 265
Hej , bokade 2 flygbiljetter till usa nyligen . Råkade skriva fel på en bokstav i mitt efternamn. Heter sundkvist med k på passet men har alltid skrivit med q för min släkt stavar så . Kommer detta innebära problem . Måste man ändra de lilla misstaget ? . Jag flyger från Göteborg till New york sen till washington. Hemresan åker jag från New York.

Mvh freddy
Av Peter_o
9 jan. 2015 16:48
Nej, du behöver inte ändra.

Jag antar du vill ha en motivering. Den som kollar detta, alltså biljetten mot passet, är ingen dumskalle. Man inser ju enkelt att det handlar om samma person.

/PeterO
9 jan. 2015 16:54
tack för svar ! Helt säkert de ? har hört att de är mycket strängare .
Av Hawaii
9 jan. 2015 17:14
Helt riktigt - inga problem. Men en god idé på sikt kan vara att officiellt ändra ditt efternamn till den stavningen du vill ha, och är van vid. Hade själv samma "situation" fast omvänt. Hade "...qvist" i slutet av mitt efternamn i passet men hade alltid skrivit det som "...kvist". Ändrade det officiellt till "...kvist".
Av Peter_o
9 jan. 2015 17:39
Citerat från Freddysundqvist:
tack för svar ! Helt säkert de ? har hört att de är mycket strängare .
Nu talar vi ju inte om Ryan Air, för de ser ju till att sno åt sig alla pengar de kan.

Och eftersom du flyger från Göteborg så är det väl inte heller Norwegian.

/PeterO
9 jan. 2015 19:29
Citerat från Peter_o:
Citerat från Freddysundqvist:
tack för svar ! Helt säkert de ? har hört att de är mycket strängare .
Nu talar vi ju inte om Ryan Air, för de ser ju till att sno åt sig alla pengar de kan.

Och eftersom du flyger från Göteborg så är det väl inte heller Norwegian.

/PeterO
Norwegian har heller inga problem med detta, de följer det allmänna "Max tre bokstäver fel".