Familj på egen hand i Costa Rica

Av Lewwe
19 maj 2016 08:51
Visningar: 3046
Hej!

Vi är en familj med två barn (12&14år) som har rest väldigt mycket och till vintern är det vår tur att besöka Costa Rica. Vår plan är att ha hyrbil och boka självhushåll. Den planerade rutten är att börja på Karibiensidan för att ta oss över till andra sidan med stopp via Arenal och Monteverde.
Eftersom vi bl.a. är där över jul och nyår tänkte vi förboka boenden. Någon som har liknande erfarenhet och kan ge lite råd och tips på lämpliga orter och boenden. Vi bor med fördel enkelt och stannar 5-6 nätter innan vi tar oss till nytt ställe.

Tack på förhand.
Av Masker
20 juli 2016 17:57
Hej! Jag har just kommit hem från en liknande resa - vi tog buss från San Jose till Puerto Vejio (karibienkusten) där vi stannade en vecka. Sedan hyrde vi bil i 10 dagar och körde över bergen till Puerto Jiemenez (stillahavskusten) och sedan efter kusten upp till Monteverde. Vi lämnade tillbaka bilen i San Jose. Vi bokade boende i Puerto Veijo innan vi åkte men resten av tiden tog vi in på ställen allt eftersom. Vi bodde på några riktigt billiga ställen, ett par lyxiga och resten mittemellanpris. Men vi hade inte kravet självhushåll så det vet jag inte mycket om. De billiga ställena hette Cabinas och var enkla men rena, med varmt vatten i duschen och AC som tillval. De kostade under 200 kr natten för oss båda. Ett ställe jag skulle ha kunnat stanna längre på var under resan över bergen. Vi stannade en natt i Orosi som låg i en dal mycket vackert. Det är bara liksom en "vanlig" stad. Esterillos Este som ligger efter stillahavskusten var otroligt vackert med en kilometerlång strand kantad av palmer, härliga vågor och inte en solstol så långt man kunde se. Men där bodde vi ganska lyxigt på ett hotell nära stranden. Bilkörningen överhuvudtaget tog tid eftersom vägarna ofta var branta, smala och krokiga men bra väg för det mesta. Man vill inte köra när det blivit mörkt. De sista två milen till Monteverde som ju ligger mycket högt var kurvig gropig ganska svårkörd grusväg men värd besväret. Våra spanskkunskaper har mycket som saknas och det hade verkligen varit bra att kunna. Ha det bra och njut av Costa Rica, Lena
Av Lewwe
9 aug. 2016 12:02
Hej

Tack för att du dela med dig. Verkar som ni haft en härlig vistelse i landet. Vi hoppas på detsamma. Vi har bestämt att ha bil hela perioden och börjar med att åka till Karibien sidan för att sedan växla över till andra med stopp i Monteverde och La fortunda. Hoppas det är "enkelt" och säkert att köra på plats.
Av Lewwe
27 jan. 2017 16:57
Nu har vi också gjort CR. Hade bil hela tiden och det var inga problem alls att köra. Fick beräkna längre körtider (dubbelt) men enkelt att hitta. Åkte från kust till kust och upp via Arenal och Monteverde..
Bodde på enkla boende och var egentligen inte missnöjda en ända gång.
Enda nackdelen är att man fått mersmak och vill tillbaka.
Citerat från Masker:
Hej! Jag har just kommit hem från en liknande resa - vi tog buss från San Jose till Puerto Vejio (karibienkusten) där vi stannade en vecka. Sedan hyrde vi bil i 10 dagar och körde över bergen till Puerto Jiemenez (stillahavskusten) och sedan efter kusten upp till Monteverde. Vi lämnade tillbaka bilen i San Jose. Vi bokade boende i Puerto Veijo innan vi åkte men resten av tiden tog vi in på ställen allt eftersom. Vi bodde på några riktigt billiga ställen, ett par lyxiga och resten mittemellanpris. Men vi hade inte kravet självhushåll så det vet jag inte mycket om. De billiga ställena hette Cabinas och var enkla men rena, med varmt vatten i duschen och AC som tillval. De kostade under 200 kr natten för oss båda. Ett ställe jag skulle ha kunnat stanna längre på var under resan över bergen. Vi stannade en natt i Orosi som låg i en dal mycket vackert. Det är bara liksom en "vanlig" stad. Esterillos Este som ligger efter stillahavskusten var otroligt vackert med en kilometerlång strand kantad av palmer, härliga vågor och inte en solstol så långt man kunde se. Men där bodde vi ganska lyxigt på ett hotell nära stranden. Bilkörningen överhuvudtaget tog tid eftersom vägarna ofta var branta, smala och krokiga men bra väg för det mesta. Man vill inte köra när det blivit mörkt. De sista två milen till Monteverde som ju ligger mycket högt var kurvig gropig ganska svårkörd grusväg men värd besväret. Våra spanskkunskaper har mycket som saknas och det hade verkligen varit bra att kunna. Ha det bra och njut av Costa Rica, Lena
Av Masker
12 mars 2017 16:35
Hej och välkommen hem! Jag förstår att ni längtar tillbaka, det är samma här. Det skulle vara kul om ni ville dela med er av några pärlor från resan! Har ni snorklat?

Ha det!
19 apr. 2017 09:48
Hej
Hoppas jag inte kapar tråden! Sjukt nyfiken på att få veta mer. Hur flög ni? Vilka bokade ni bil med? Priser? Är det lätt att få rum osv osv osv? Planerar resa med 3 tonåringar under två veckor i vinter. Skulle uppskatta om någon ville berätta mer!! MVH Hasse
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Lewwe
19 apr. 2017 15:04
Citerat från Hasse001:
Hej
Hoppas jag inte kapar tråden! Sjukt nyfiken på att få veta mer. Hur flög ni? Vilka bokade ni bil med? Priser? Är det lätt att få rum osv osv osv? Planerar resa med 3 tonåringar under två veckor i vinter. Skulle uppskatta om någon ville berätta mer!! MVH Hasse
Hej

Vi flög via London och Madrid samt Dallas och London med BA. Vi bokade allt själva förutom bilen och ett par aktiviteter på plats där vi tog hjälp av en lokal arrangör.
Eftersom vi var där över jul och nyår hade vi förbokat men jag fick känslan av att det fanns gott om boenden.
Vi är supernöjda över resan och allt som man fick se och uppleva. Är ett fantastiskt land med stora variationer. Våra barn 14 & 12 var också mycket nöjda. Vi vill mer än gärna åka tillbaka.
Av Lewwe
19 apr. 2017 15:11
Citerat från Masker:
Hej och välkommen hem! Jag förstår att ni längtar tillbaka, det är samma här. Det skulle vara kul om ni ville dela med er av några pärlor från resan! Har ni snorklat?

Ha det!
Hej
Där var så många "pärlor" men framförallt helheten och den stora variationen. Att ena dagen vara på karibiska sidan till nästa uppe vid vulkanen Arenal och vandra till regnskogen till Zip line i Monteverde till pacific sidan med härligt sol och bad.
Djurlivet är hur bra som helst liksom naturen. Klart att åka ZIP line var sjukt kul men även hästridning på stranden längst karibiska havet var härligt. Vi gjorde nog dom flesta tursittypiska grejorna och det var bara bra.