Ersättning vid flygförsening?

30 okt. 2014 12:06
Visningar: 22021
Jag blir inte riktigt klok på hur det fungerar med ersättning vid flygförsening, verkar stå olika överallt. Kanske någon som har varit med om samma sak och som vet hur man ska gå tillväga?

Vi hade bokat flyg Stockholm-Los Angeles med Norwegian. Planlagd avgång 15 sept kl 14:00. På morgonen, runt 9-tiden, fick vi ett sms att planet har tekniska problem och att det kommer avgå 16 sept kl 04:45, alltså 15 timmar senare. Då vi satt på en buss på väg till flygplatsen så fick vi snällt åka upp ändå, som tur var fick vi hotell och frukostkuponger av Norwegian. Av någon anledning hade dom problem med tankningen på morgonen så vi blev sittande i planet till kl 05:30 tills det till slut avgick... Den timmen körde dom dock in.

Nu till frågan: har vi rätt att få mer ersättning än bara hotell? Förseningen gjorde att första natten/dagen med inbokat hotell och hyrbil plötsligt fick ombokas, men det sa Norwegians kundtjänst att det inte är deras ansvar...
30 okt. 2014 12:28
Citerat från Canonsteph:
Jag blir inte riktigt klok på hur det fungerar med ersättning vid flygförsening, verkar stå olika överallt. Kanske någon som har varit med om samma sak och som vet hur man ska gå tillväga?

Vi hade bokat flyg Stockholm-Los Angeles med Norwegian. Planlagd avgång 15 sept kl 14:00. På morgonen, runt 9-tiden, fick vi ett sms att planet har tekniska problem och att det kommer avgå 16 sept kl 04:45, alltså 15 timmar senare. Då vi satt på en buss på väg till flygplatsen så fick vi snällt åka upp ändå, som tur var fick vi hotell och frukostkuponger av Norwegian. Av någon anledning hade dom problem med tankningen på morgonen så vi blev sittande i planet till kl 05:30 tills det till slut avgick... Den timmen körde dom dock in.

Nu till frågan: har vi rätt att få mer ersättning än bara hotell? Förseningen gjorde att första natten/dagen med inbokat hotell och hyrbil plötsligt fick ombokas, men det sa Norwegians kundtjänst att det inte är deras ansvar...
Ni har antagligen rätt till ersättning enligt EU reglerna. Jag har samlat länkar om detta här http://www.floridasidan.se/Links_allm.php

Norwegian är tillsamman med andra oseriösa företag som t.ex. Primera Air (Apollo Solresor) Thomas Cook (Ving) ett flygbolag som struntar i lagar, regler och konsumentorganisationer, just nu pågår omfattande rättsprocesser mot dem, det rör sig om massor av kunder som fått rätt i Allmänna Reklamationsnämnden som strider via advokat så även om ni har rätt så var inställda på att Norwegian inte ger er ersättning utan strid.
Av Birgere
30 okt. 2014 12:31
Visst har du rätt till annan ersättning.
http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Resor-och-turism/Resa-med-flyg/Efter-flygresan/Forsenat-flyg/Ersattning-vid-forsenat-flyg/

Men att ha rätt o få rätt är helt skilda saker.
Tyvärr har du valt att flyga med Norwegian som struntar i dessa regler så räkna med att inte få någon ersättning.

Flyger man Norwegian så måste man ta i beräkningen att man kan bli försenad några dagar och att alla merkostnader för detta få man bära själv.

Sök gärna på Norwegian på forumet eller googla Norwegian förseningar så ser du snabbt att du är bara en av tusentals resenärer som sitter i samma situation som du gör och Norwegian bara hånler åt alla dessa resenärer.
30 okt. 2014 12:46
Tack för svar. När jag skrev in uppgifter på två hemsidor som kollar upp detta med ersättning så fick jag till svar från båda att jag har rätt till 600 Euro i ersättning. Och det är ju samma summa som tex Aftonbladet och andra resenärer uppger.
När jag sedan går in på Norwegians hemsida så står följande:

"Försenade flygningar
Om din flygning är försenad och förseningen överstiger två timmar för flygningar som är 1500 km eller kortare, eller tre timmar för flygningar mellan 1500 km-3500 km, har du rätt till måltider och förfriskningar i direkt relation till längden av förseningen. Om flygningen försenas till nästkommande dag har du rätt till hotellövernattning inklusive transport från flygplatsen till och från hotellet, två gratis telefonsamtal, fax eller e-post.

För förseningar över fem timmar har du möjlighet att boka om din flygning och alla anknytande flygningar med Norwegian samt returresor, utan kostnad. Du har även rätt att boka om din flygning till ett senare datum förutsatt att det finns lediga platser på denna flygning. Den nya resan måste företas med Norwegian. Om du inte längre vill resa har du rätt till full återbetalning av din biljett inklusive vidaresträckor och återresor med Norwegian."

Om man ska fylla i ansökan till Norwegian för ersättning så har man två formulär att välja på.
1) Återbetalning av ej utnyttjad biljett - mer än 5 timmars försening
Om förseningen är längre än fem timmar, och du inte vill utnyttja din biljett, kan du avboka resan och söka om återbetalning av den berörda sträckningen, och eventuell returresa.
eller
2) Ersättning för kostnader
Om du har rätt att kräva ersättning för kostnader i enlighet med EU:s passagerarrättigheter, vänligen fyll i vårt formulär för kostnadsersättning.

Inget på Norwegians pekar alltså på att dom är ersättningsskyldiga vid försening, endast att dom ska betala hotell osv. Det är väl som ni säger, dom vill inte ha med dessa ersättningar att göra. Jag vill bara vara säker på vad jag har rätt till, om man nu orkar dra det vidare sedan är en annan sak.
30 okt. 2014 13:05
Canonsteph.

Du ska strunta i vad Norwegian skriver, fyller Du i formuläret så får Du kanske om Du har tur svar om några månader, och svaret blir antagligen nej!

Du ska fylla i detta:

http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/complain_form/eu_complaint_form_sv.pdf

Skicka det med mejl (begär mottagningskvitto och skicka om igen tills Du får ett) eller post, helst rekommenderat. (Begär ersättning för hela familjen så klart)

När Du inte får svar inom en tre fyra veckor så gör Du en ARN-anmälan, bifoga så mycket fakta och stöd Du kan för din sak. Skulle Du få svar och det är nej så gör Du likadant, får Du ja så är Du en av få lyckliga och kan ta emot ersättningen ;-)

När (om) ARN ger dig sitt bifall och Du inte får ersättning ändå, skickar Du efter en eller två veckor en påminnelse till Norwegian, får Du mot förmodan ersättning, återigen tacka din lyckliga stjärna!
Nu återstår stämning, det kostar 1000:- att lämna in själv men att anlita ett juridiskt ombud kan vara en bra idé. Det finns alltid en risk att förlora hur rätt man än har.
Det finns ju även sidor som de Du varit inne på, de tar ungefär en tredjedel av pengarna om Du vinner annars inget så risken är obefintlig men det är ju dyrt.

Själv tyckte jag det kändes sådär halvseriöst när jag tittade på det, man gick in på en svensk sida, plötsligt hamnade man sen på en engelskspråkig och till sist visade det sig att de höll till i Tyskland och dit skulle man skicka fullmakt. Troligen inga problem men inte helt solklart när man börjar göra en anmälan.

En bra början är att Du ringer kommunens konsumentrådgivare om det finns där ni bor.
Av Birgere
30 okt. 2014 13:38
Är det inte så att det finns 3 typer av kompensation.

1. On site på flygplatsen, flygbolaget fixar mat o kanske hotell. Man ska klara sig utan några egna utlägg. Undantag finns beroende om det är avresan eller hemresan.

2. Skadestånd, man kan yrka om ersättning för skadestånd för faktiska utgifter som förorsakats av förseningen, även förlorad arbetsinkomst.

3. Schablon ersättning, typ 600€ för långflyg.

Om 2:an ovan är "avdragsgill" från 3:an vet jag inte men 1:an ska vara helt fristående.
30 okt. 2014 13:46
Citerat från Birgere:
Är det inte så att det finns 3 typer av kompensation.

1. On site på flygplatsen, flygbolaget fixar mat o kanske hotell. Man ska klara sig utan några egna utlägg. Undantag finns beroende om det är avresan eller hemresan.

2. Skadestånd, man kan yrka om ersättning för skadestånd för faktiska utgifter som förorsakats av förseningen, även förlorad arbetsinkomst.

3. Schablon ersättning, typ 600€ för långflyg.

Om 2:an ovan är "avdragsgill" från 3:an vet jag inte men 1:an ska vara helt fristående.
Så har jag också uppfattat det. Att de skulle vara relaterade är jag ganska säker på inte är fallet, den ena blir inte mindre för att man får det andra.

1 är ju som Du säger för att man ska vara skadeslös innan resan, få mat och dryck en säng och möjlighet att meddela sig med omvärlden..

2. för att kompensera resenären för ekonomisk förlust som uppkommit till följd av flygbolagets underlåtenhet att uppfylla sin del av avtalet.

3. är egentligen en straffavgift för att få flygbolagen att göra allt som går för att undvika förseningar, överbokningar och inställda flyg.

TS. Du bör kanske kolla med ev. reseförsäkringsbolag (kanske genom kreditkort om resan betalats så) om de ger något, det brukar de göra vid försening, detta är också helt utanför ersättningen från flygbolaget.
Av Birgere
30 okt. 2014 13:47
en annan vinkling på frågeställningen är VEM som har rätt till schablonsumman, den som köpt biljetten eller resenären.... bara en tanke.. troligtvis resenären men när upprättas detta avtal?
30 okt. 2014 14:03
Citerat från Birgere:
en annan vinkling på frågeställningen är VEM som har rätt till schablonsumman, den som köpt biljetten eller resenären.... bara en tanke.. troligtvis resenären men när upprättas detta avtal?
Vet inte riktigt vad Du menar?

Resenären har väl rätt till ersättningen.... avtal? Det är väl inget speciellt avtal, det är väl en bestämmelse som gäller generellt, behövs inte avtalas och går förmodligen inte heller att avtala bort (t.ex. genom någon finstilt text i resevillkoren som man då godkände i.o.m. man bokade en resa).

Menar Du ett avtal mellan den som betalar biljetten och den som reser om det inte är samma? Tror nog inte det är aktuellt heller, den vars namn står på biljetten är ju resenär och ska ha ersättningen.....
Av Birgere
30 okt. 2014 14:26
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Birgere:
en annan vinkling på frågeställningen är VEM som har rätt till schablonsumman, den som köpt biljetten eller resenären.... bara en tanke.. troligtvis resenären men när upprättas detta avtal?
Vet inte riktigt vad Du menar?

Resenären har väl rätt till ersättningen.... avtal? Det är väl inget speciellt avtal, det är väl en bestämmelse som gäller generellt, behövs inte avtalas och går förmodligen inte heller att avtala bort (t.ex. genom någon finstilt text i resevillkoren som man då godkände i.o.m. man bokade en resa).

Menar Du ett avtal mellan den som betalar biljetten och den som reser om det inte är samma? Tror nog inte det är aktuellt heller, den vars namn står på biljetten är ju resenär och ska ha ersättningen.....
Var bara en tanke, kopplat till hur och när en enskild resenär som inte köpt resan blir kopplad till avtalet och på vilket sett.
2 exempel.

a. Arbetsgivaren har köpt en biljett till en anställd men flyget blir inställt. Ersättning för detta går ju till arbetsgivaren och inte resenären, iaf för biljetten.

b. An arbetsgivare skickar iväg en anställd på ett viktigt uppdrag. En flygförsening gör att den anställde inte kan göra det han ska och arbetsgivaren drabbas av stora kostnader för detta. Vem har rätt att kräva skadestånd?
30 okt. 2014 14:32
Det är lite otydligt, alla gör som dom vill haha...
Floridasidan, menar du att man både ska söka ersättning från flygbolaget och tex visa som jag betalade allt med? Det känns ju som att det ligger hos bolaget som orsakade förseningen?
30 okt. 2014 14:36
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Birgere:
en annan vinkling på frågeställningen är VEM som har rätt till schablonsumman, den som köpt biljetten eller resenären.... bara en tanke.. troligtvis resenären men när upprättas detta avtal?
Vet inte riktigt vad Du menar?

Resenären har väl rätt till ersättningen.... avtal? Det är väl inget speciellt avtal, det är väl en bestämmelse som gäller generellt, behövs inte avtalas och går förmodligen inte heller att avtala bort (t.ex. genom någon finstilt text i resevillkoren som man då godkände i.o.m. man bokade en resa).

Menar Du ett avtal mellan den som betalar biljetten och den som reser om det inte är samma? Tror nog inte det är aktuellt heller, den vars namn står på biljetten är ju resenär och ska ha ersättningen.....
Var bara en tanke, kopplat till hur och när en enskild resenär som inte köpt resan blir kopplad till avtalet och på vilket sett.
2 exempel.

a. Arbetsgivaren har köpt en biljett till en anställd men flyget blir inställt. Ersättning för detta går ju till arbetsgivaren och inte resenären, iaf för biljetten.

b. An arbetsgivare skickar iväg en anställd på ett viktigt uppdrag. En flygförsening gör att den anställde inte kan göra det han ska och arbetsgivaren drabbas av stora kostnader för detta. Vem har rätt att kräva skadestånd?
Ja returnerade pengar för en biljett bör ju den som betalade få.

Drabbas en arbetsgivare av flygbolagets försumlighet kan de förmodligen begära skadestånd, ingen aning om något sådan rättsfall förekommit.
30 okt. 2014 14:41
Citerat från Canonsteph:
Det är lite otydligt, alla gör som dom vill haha...
Floridasidan, menar du att man både ska söka ersättning från flygbolaget och tex visa som jag betalade allt med? Det känns ju som att det ligger hos bolaget som orsakade förseningen?
Har Du en reseförsäkring genom Visa eller kanske också genom din hemförsäkring så kan Du begära ersättning av dem, det har ingenting med ersättningen som flygbolaget ska ge att göra.
Villkoren för hur mycket man ska vara försenad o.s.v. varierar mellan olika försäkringar så kolla vad som gäller den Du har.
Gör det i.s.f. direkt så får ni iallafall någonting ;-)
30 okt. 2014 14:45
Det kan bli spännande det här! Känns nästan som Triss, antingen får man storvinst eller också ingenting... ;)
Av Birgere
30 okt. 2014 17:07
Citerat från Canonsteph:
Det kan bli spännande det här! Känns nästan som Triss, antingen får man storvinst eller också ingenting... ;)
exakt... sannolikheten för storvinst på Triss är nog lika liten som att får rättmätig ersättning av Norwegian :D

Men du kan ju alltid testa, annars får du väl se det som läropengar för att du valde Norwegian ;-)
30 okt. 2014 18:10
Citerat från Canonsteph:
Det kan bli spännande det här! Känns nästan som Triss, antingen får man storvinst eller också ingenting... ;)
Nu är det ju som sagt många som fightas och står i kö för att fightas med Norwegian, vinner dessa så kommer det bli vägledande och chanserna ökar för alla andra inkl. dig, detta kan bli så dyrt att det blir en rejäl knävk för bolaget, vilket de faktiskt förtjänar efter hur de behandlat sina kunder.

Lycka till!
30 okt. 2014 18:21
Tack för all hjälp Birgere och Floridasidan, får se vart detta tar mej :)
Av Birgere
30 okt. 2014 18:32
Någon med insikt i Norwegian balansräkning.... skulle inte detta kunna smyga in på skuldsidan?
Av Callew
15 sep. 2015 11:59
Hej,

Sist jag blev försenad gjorde jag lite research och hittade då appen Airhelp och www.forsenad.se. Efter jag hade slagit in mina uppgifter på deras formulär tog det ungefär två veckor tills jag fick svar och min ersättning från forsenad.se som var mycket snabba.

Tänkte att dem kanske kan hjälpa dig också.

http://www.forsenad.se

Vänligen

/Calle
12 nov. 2015 11:44
Halloj!

Jag har också blivit försenad med Norwegian och de verkar ha satt i system att aldrig betala ut till privatpersoner. Himla slit för att få ett "nej" tillbaka nån månad senare. Även bolag som hjälper passagerare har begränsad framgång och båda av de som Calle nämner ovan driver inte ärendena vidare till domstol vilket verkar krävas för att vinna mot Norwegian.

Att "Calle" fått ersättning redan efter två veckor låter otroligt då bara korrespondensen med flygbolaget när man begär ersättning tar längre tid än så. Se därför ovanstående som trolig reklam från någon som jobbar för eller med dessa bolag. Ska man ha nån som helst chans mot flygbolagen måste man få hjälp av juridisk expertis som kan flygrätt och som har resurser att processa. ARN är bara rådgivande och Norwegian struntar i om de hamnar på svarta listan.

Här finns mer objektiv info om flygförseningar för den som är intresserad av att slåss mot Norwegian:

http://www.svtplay.se/video/4354599/plus/plus-avsnitt-7-2
http://www.vagabond.se/artiklar/nyheter/20150324/vagabond-hjalper-dig-med-ersattning-for-forsenade-flyg

/Per