En månad i Thailand

Av Linn91
9 mars 2016 15:42
Visningar: 918
Hej igen!
Har börjar få lite mer klarhet i min Asienresa som går av stapeln i april närmare bestämt den 11 april)

Börjar i Vietnam i Hanoi, tar
Mig söderut och avslutar i ho chi min. (Tänker mig 2-3 veckor kanske?). Flyger till Kambodja och hänger där ett tag. Vidare till Thailand - Malaysia - Bali.

Nu till mina frågor om Thailand. Eftersom det är så stort och välberest är det svårt att veta var man ska börja någonstans. Vill gå fullmoon party, dyka, surfa, och se natur före fest. Tänker en månad i Thailand (maj och/eller juni ca).

Vad får jag ej missa i Thailand? Vad är era guldkorn? Hur ska jag resa? Etc.
Tack för alla svar jag kan få!!
10 mars 2016 15:25
Hej, surfa blir svårt i Thailand men det kan du göra i Bali tex.
Dyka kan du göra i Thailand, och det bästa och mest populära stället är Koh Tao på östra Thailands kust. Det är en liten mysig vacker ö
precis norr om ön Koh Phangan, där fullmoon party är varje månad, samt många andra fester samt mkt djungel och skog att besöka.
Så vill du se vattenfall, se elefanter och gå upp på View Point, se tempel mm så är det bra där.
*
Men en månad är bra i Thailand, då hinner du resa runt och se många ställen. Jag skulle nog börjat med Koh Chang ifall jag kommer ifrån
Kambodja hållet. Sedan kanske åkt till Bangkok landvägen och sedan söderut därifrån. Eller flyga ifrån området vid Koh Chang till Koh Samui, Phuket eller Krabi.
Var försiktig och använd sunt förnuft så kommer det gå bra på resan. Du lär dig snabbt hur allt funkar och man träffar nytt folk som gillar
att resa runt och som är i din sits. Skall du ner mot Malaysia så besök gärna Koh Lanta eller Koh Lipe, två härliga ställen =)
10 mars 2016 18:17
Citerat från Linn91:
Hej igen!
Har börjar få lite mer klarhet i min Asienresa som går av stapeln i april närmare bestämt den 11 april)

Börjar i Vietnam i Hanoi, tar
Mig söderut och avslutar i ho chi min. (Tänker mig 2-3 veckor kanske?). Flyger till Kambodja och hänger där ett tag. Vidare till Thailand - Malaysia - Bali.

Nu till mina frågor om Thailand. Eftersom det är så stort och välberest är det svårt att veta var man ska börja någonstans. Vill gå fullmoon party, dyka, surfa, och se natur före fest. Tänker en månad i Thailand (maj och/eller juni ca).

Vad får jag ej missa i Thailand? Vad är era guldkorn? Hur ska jag resa? Etc.
Tack för alla svar jag kan få!!
Kör bara östkusten och dess öar såväl i Thailand som i Malaysia. Mkt bättre än genomsnittet på västkusten

Bangkok, Koh Chang, Koh Tao, Koh Phangan, Samui, Perhentian, Redang, KL
11 mars 2016 07:44
Hej!

Lånar tråden lite då jag också ska till Thailand ca 1 månad med avresa i november. Blir även min första resa på egen hand, men har varit i Thailand ett par gånger innan. En utmaning jag varit sugen på att ta mig an länge, och då min livssituation tillåter detta nu så tänker jag göra slag i saken! Ska bli väldigt spännande och jag tror jag kommer växa något enormt som person efter detta.

Innan har jag varit i Krabiområdet, Phi Phi, Koh Lipe och Lanta, men är den här gången sugen på att prova öarna på den östra sidan. Koh Samui, Phangan, och Koh Tao. Skulle gärna vilja ta dykarcert när jag ändå är där, är Koh Tao det bästa stället att göra detta på? Vad är kvaliten på dessa öar om man jämför med de platser jag varit på innan?

Jag har även hört väldigt mycket gott om Koh Chang, men det är ju en bit ifrån de andra öarna, hur bökigt är det att ta sig mellan dessa platser, är det ens värt den tiden det tar?

//Sigge
11 mars 2016 07:55
Citerat från Wreck_sigge:
Hej!

Lånar tråden lite då jag också ska till Thailand ca 1 månad med avresa i november. Blir även min första resa på egen hand, men har varit i Thailand ett par gånger innan. En utmaning jag varit sugen på att ta mig an länge, och då min livssituation tillåter detta nu så tänker jag göra slag i saken! Ska bli väldigt spännande och jag tror jag kommer växa något enormt som person efter detta.

Innan har jag varit i Krabiområdet, Phi Phi, Koh Lipe och Lanta, men är den här gången sugen på att prova öarna på den östra sidan. Koh Samui, Phangan, och Koh Tao. Skulle gärna vilja ta dykarcert när jag ändå är där, är Koh Tao det bästa stället att göra detta på? Vad är kvaliten på dessa öar om man jämför med de platser jag varit på innan?

Jag har även hört väldigt mycket gott om Koh Chang, men det är ju en bit ifrån de andra öarna, hur bökigt är det att ta sig mellan dessa platser, är det ens värt den tiden det tar?

//Sigge
Hej Sigge. Du kan ta dig ifrån koh tao till fastlandet och staden Chumphon på ca 2h. Sedan buss eller tåg upp till bkk. Sedan från bkk vidare med buss till koh chang. Det tar ju nästan 20 timmar men den natten du tillbringar på tex bussen så slipper du betala för hotell. Går att boka färja plus buss. Vip-Bussarna är i gott skick och fräscha .
Men annars är nog koh tao bäst bär det gäller dykning . Testat där 2012 . Var på koh lanta , phiphi o krabi för 2 v sedan och där är sämre dykning o snorkling . På Tao finns massor av olika dykbolag.
Samui är större än phangan och tao så där är mer trafik vilket är negativt om du själv ska hyra moppe. Annars är det ok där med. Oftast bor man på samui vid staden Chaweng eller Lamai på östsidan.
På phangan kan du bo vart som. Många fina hotell o ställen beroende på vad du är ute efter . Men thongsala eller haad rin är mest att göra i . Och festerna är kring haad rin på sydöst sidan
11 mars 2016 09:26
Citerat från Backpackerabbe:
Hej Sigge. Du kan ta dig ifrån koh tao till fastlandet och staden Chumphon på ca 2h. Sedan buss eller tåg upp till bkk. Sedan från bkk vidare med buss till koh chang. Det tar ju nästan 20 timmar men den natten du tillbringar på tex bussen så slipper du betala för hotell. Går att boka färja plus buss. Vip-Bussarna är i gott skick och fräscha .
Men annars är nog koh tao bäst bär det gäller dykning . Testat där 2012 . Var på koh lanta , phiphi o krabi för 2 v sedan och där är sämre dykning o snorkling . På Tao finns massor av olika dykbolag.
Samui är större än phangan och tao så där är mer trafik vilket är negativt om du själv ska hyra moppe. Annars är det ok där med. Oftast bor man på samui vid staden Chaweng eller Lamai på östsidan.
På phangan kan du bo vart som. Många fina hotell o ställen beroende på vad du är ute efter . Men thongsala eller haad rin är mest att göra i . Och festerna är kring haad rin på sydöst sidan
Tackar ödmjukast för infon Abbe!

Går det att lägga 1 månad på dessa öar utan problem, eller har du några tips på andra ställen i området som kan vara värt att besöka också?

Är jäkligt sugen på att uppleva ett Full Moon party på Koh Phangan, men man har ju hört en del skräckhistorier kring detta. Är det något du har erfarenhet av? Något som är värt att gå på? Gillar ju att festa och det verkar ju vara rätt bra drag där!
11 mars 2016 09:40
Citerat från Wreck_sigge:
Citerat från Backpackerabbe:
Hej Sigge. Du kan ta dig ifrån koh tao till fastlandet och staden Chumphon på ca 2h. Sedan buss eller tåg upp till bkk. Sedan från bkk vidare med buss till koh chang. Det tar ju nästan 20 timmar men den natten du tillbringar på tex bussen så slipper du betala för hotell. Går att boka färja plus buss. Vip-Bussarna är i gott skick och fräscha .
Men annars är nog koh tao bäst bär det gäller dykning . Testat där 2012 . Var på koh lanta , phiphi o krabi för 2 v sedan och där är sämre dykning o snorkling . På Tao finns massor av olika dykbolag.
Samui är större än phangan och tao så där är mer trafik vilket är negativt om du själv ska hyra moppe. Annars är det ok där med. Oftast bor man på samui vid staden Chaweng eller Lamai på östsidan.
På phangan kan du bo vart som. Många fina hotell o ställen beroende på vad du är ute efter . Men thongsala eller haad rin är mest att göra i . Och festerna är kring haad rin på sydöst sidan
Tackar ödmjukast för infon Abbe!

Går det att lägga 1 månad på dessa öar utan problem, eller har du några tips på andra ställen i området som kan vara värt att besöka också?

Är jäkligt sugen på att uppleva ett Full Moon party på Koh Phangan, men man har ju hört en del skräckhistorier kring detta. Är det något du har erfarenhet av? Något som är värt att gå på? Gillar ju att festa och det verkar ju vara rätt bra drag där!
Hej, jag har varit på FMP flera gånger och det finns alltid orosmoment kring den festen. Dock får man använda sunt förnuft och vara försiktig.
Det är alltid en del av gästerna som brukar narkotika, så vill du inte bli drogad så var försiktig så ingen lägger något i din bucket/hink/drink.
Sedan är trafiken den natten väldigt intensiv och flera människor har dött genom åren. Man får se till att ta en taxi hem till hotellet och inte
gå och vingla längs med vägkanten där bilarna kör stressigt för att hinna köra så mycket folk som möjligt.
Annars ifall ni är flera så håll ihop. Det är lätt att tappa bort varann då det är ca 20000 pers där.
Annars är det en kul och bra fest. Det är olika sektioner med olika DJ och musikgenre.
Dock måste du boka boende där i förväg för det är alltid fullbokat på ön den dagen. Priserna är alltid högre i samband med FMP jämfört med
de andra veckorna.

Jag reste till Phuket, och åkte hem ifrån Bangkok, var borta 4 veckor år 2012. Då reste jag rutten:
Phuket, Coral Island, Phiphi Island, Krabi, Koh Phangan, Koh Tao, Bangkok, Pattaya, Koh Samet, bangkok.
Det blev en del ställen men en månad var lagom. TIden går fort och det finns alltid mycket att se och göra så 1 månad är lagom anser jag.
Försök att ha en person att dela hotell med så halveras kostnaden ifall du inte är rik.

Men annars finns väl massor av olika tips, allt från att gå med i gruppen på facebook som heter Svenskar i Thailand, där man kan få mycket tips och
träffa andra personer. Eller hashtagga tex Kohtao på instagram så ser du vad folk lägger upp för bilden och du kan ta kontakt med någon svensk
eller någon du anser är intressant så kanske ni kan mötas upp. FOlk säger sällan nej till sällskap =)
11 mars 2016 10:15
Citerat från Backpackerabbe:
Hej, jag har varit på FMP flera gånger och det finns alltid orosmoment kring den festen. Dock får man använda sunt förnuft och vara försiktig.
Det är alltid en del av gästerna som brukar narkotika, så vill du inte bli drogad så var försiktig så ingen lägger något i din bucket/hink/drink.
Sedan är trafiken den natten väldigt intensiv och flera människor har dött genom åren. Man får se till att ta en taxi hem till hotellet och inte
gå och vingla längs med vägkanten där bilarna kör stressigt för att hinna köra så mycket folk som möjligt.
Annars ifall ni är flera så håll ihop. Det är lätt att tappa bort varann då det är ca 20000 pers där.
Annars är det en kul och bra fest. Det är olika sektioner med olika DJ och musikgenre.
Dock måste du boka boende där i förväg för det är alltid fullbokat på ön den dagen. Priserna är alltid högre i samband med FMP jämfört med
de andra veckorna.

Jag reste till Phuket, och åkte hem ifrån Bangkok, var borta 4 veckor år 2012. Då reste jag rutten:
Phuket, Coral Island, Phiphi Island, Krabi, Koh Phangan, Koh Tao, Bangkok, Pattaya, Koh Samet, bangkok.
Det blev en del ställen men en månad var lagom. TIden går fort och det finns alltid mycket att se och göra så 1 månad är lagom anser jag.
Försök att ha en person att dela hotell med så halveras kostnaden ifall du inte är rik.

Men annars finns väl massor av olika tips, allt från att gå med i gruppen på facebook som heter Svenskar i Thailand, där man kan få mycket tips och
träffa andra personer. Eller hashtagga tex Kohtao på instagram så ser du vad folk lägger upp för bilden och du kan ta kontakt med någon svensk
eller någon du anser är intressant så kanske ni kan mötas upp. FOlk säger sällan nej till sällskap =)
Du är en klippa Abbe!

Den rutten lät väldigt intressant faktiskt! Blev det inte stressigt med så många stopp? Jag har faktiskt velat uppleva Phuket och Coral Island har jag inte hört talas om innan. Om man skippar Pattaya och Koh Samet skulle man kunna köra Phuket -> Coral Island -> Phi Phi -> Krabi -> Koh Tao -> Phangan -> Samui och avslutningsvis Bankok. Ja det finns ju egentligen inga gränser. Får anpassa till den tid man har helt enkelt.

Angående FMP så är det väl som du säger, sunt förnuft som gäller. Vara lite på sin vakt och se till att inte någon lägger något i sin dricka. Ska tänka på att boka boende i förväg!

Sen kanske det är läge att skaffa Facebook nu då. Har lyckats hålla mig borta länge, men det verkar bli svårare och svårare ;)
11 mars 2016 10:35
Citerat från Wreck_sigge:
Citerat från Backpackerabbe:
Hej, jag har varit på FMP flera gånger och det finns alltid orosmoment kring den festen. Dock får man använda sunt förnuft och vara försiktig.
Det är alltid en del av gästerna som brukar narkotika, så vill du inte bli drogad så var försiktig så ingen lägger något i din bucket/hink/drink.
Sedan är trafiken den natten väldigt intensiv och flera människor har dött genom åren. Man får se till att ta en taxi hem till hotellet och inte
gå och vingla längs med vägkanten där bilarna kör stressigt för att hinna köra så mycket folk som möjligt.
Annars ifall ni är flera så håll ihop. Det är lätt att tappa bort varann då det är ca 20000 pers där.
Annars är det en kul och bra fest. Det är olika sektioner med olika DJ och musikgenre.
Dock måste du boka boende där i förväg för det är alltid fullbokat på ön den dagen. Priserna är alltid högre i samband med FMP jämfört med
de andra veckorna.

Jag reste till Phuket, och åkte hem ifrån Bangkok, var borta 4 veckor år 2012. Då reste jag rutten:
Phuket, Coral Island, Phiphi Island, Krabi, Koh Phangan, Koh Tao, Bangkok, Pattaya, Koh Samet, bangkok.
Det blev en del ställen men en månad var lagom. TIden går fort och det finns alltid mycket att se och göra så 1 månad är lagom anser jag.
Försök att ha en person att dela hotell med så halveras kostnaden ifall du inte är rik.

Men annars finns väl massor av olika tips, allt från att gå med i gruppen på facebook som heter Svenskar i Thailand, där man kan få mycket tips och
träffa andra personer. Eller hashtagga tex Kohtao på instagram så ser du vad folk lägger upp för bilden och du kan ta kontakt med någon svensk
eller någon du anser är intressant så kanske ni kan mötas upp. FOlk säger sällan nej till sällskap =)
Du är en klippa Abbe!

Den rutten lät väldigt intressant faktiskt! Blev det inte stressigt med så många stopp? Jag har faktiskt velat uppleva Phuket och Coral Island har jag inte hört talas om innan. Om man skippar Pattaya och Koh Samet skulle man kunna köra Phuket -> Coral Island -> Phi Phi -> Krabi -> Koh Tao -> Phangan -> Samui och avslutningsvis Bankok. Ja det finns ju egentligen inga gränser. Får anpassa till den tid man har helt enkelt.

Angående FMP så är det väl som du säger, sunt förnuft som gäller. Vara lite på sin vakt och se till att inte någon lägger något i sin dricka. Ska tänka på att boka boende i förväg!

Sen kanske det är läge att skaffa Facebook nu då. Har lyckats hålla mig borta länge, men det verkar bli svårare och svårare ;)
Jag har inte facebook själv men haft det. Det var bara ett tips som sagt.
Men den rutten behöver ju inte du göra, men du kan ju göra om den lite och ta bort Pattaya och Koh Samet tex.
Sedan får du ju åka till Samui innan Phangan och Tao ifall du inte vill behöva zickzacka.

Phuket -> Coral Island -> Phi Phi -> Krabi -> Koh Samui -> Phangan -> Tao och avslutningsvis Bangkok är mitt tips !

Flyg till Phuket för det är relativt billigt att flyga dit och det är ett bra startläge.

2 nätter Phuket någonstans, tex Patong, Karon, Kata beach osv.
Sedan taxi till piren och båt 15 min till Coral Island där det räcker med 1 natt.
Sedan båt till phuket piren igen och sedan färjan över till Phiphi, där du kan stanna 3 nätter.
Sedan färja till Krabi. Där kan du ifall du vill stanna 2 nätter antingen inne i Krabi stad eller 30 min bort vid Ao Nang som har strand och mer turism.
Sedan bokar du buss upp till Surat Thani eller Don Sak och den bussen tar ett par timmar. Sedan tar du färjan därifrån fastlandet till
Koh Samui som tar ca 1.5 timma. Sedan stannar färjan på Samui västra sida och du tar taxi 30 min till Chaweng på andra sidan ön. Stanna där 3 nätter.
Sedan tar du färjan upp till Koh Phangan och går i land vid piren i Thongsala. Där bör du stanna kanske 6 nätter på ön. Gärna försöka få det då Fullmoonparty är.
Testa kanske två olika hotell på ön så du får lite variation och inte är på samma ställe hela tiden. Självklart bör du hyra moppe och ta dig runt på ön.
Det finns väldigt mycket kul på ön, allt ifrån 2 olika vattenäventyrställen, elefantridning, minigolf, wipeOut bana, fina stränder, fest , tempel, vattenfall mm.
Sedan ta färjan upp till Koh Tao. Där bör du stanna 7-10 dagar och dyka och snorkla. Finns flera underbara stränder och vikar där. Riktigt mysig ö.

Sedan tar du färjan över till Chumphon och sedan bussen upp till Bangkok. 3 nätter i bangkok är lagom om man vill hinna shoppa och se lite saker.
Sedan får man ju vara flexibel och lägga till eller dra ifrån nätter på de olika platserna man reser till.
11 mars 2016 10:55
Känns som att vi är något på spåren! :) Tur man har några månader på sig att fundera! Tack för din tid!

Du verkar ha koll på läget, kanske hör av mig om det dyker upp fler frågor :) !

Ha de gott så länge!

//Sigge
Av Linn91
12 mars 2016 21:35
vad bra att ni fyllt tråden med tips - uppskattas!

Om man har upplevt magaluf (=jobbat säsong i magaluf en halv sommar) och är OÄNDLIGT trött på "tjena tjena" folk och gratis shots och bargator - vilka ställen ska man undvika?
Trots frågan ovan så är jag sugen på FMP - det är ändå en bucketlist-grej. När är FMP? Jag kommer ju vara där i juni/juli kanske?
Vad med norra Thailand och alla omtalade risbyar? Nån som varit där? Nåt värt att spendera tid på?
14 mars 2016 07:22
FMP kommer vara den 19 Juni och 21 Juli om du tänkt vara där dom två månaderna.
14 mars 2016 07:46
Hej. Vill du inte ha fest med klubbar och håll i gång i Thailand så undvik Patong ( bangla road ) i Phuket samt Pattaya (walking street) söder om Bangkok.
Nu fick du svar ovan här men annars är det lätt att googla fram datum för FMP.
Mindre barer och mysiga restauranger finns överallt i Thailand nästan på de vanliga turistställena. Förekommer en del eldshower på kvällen och barbeque med grillspett o fisk mm. Njut på
30 mars 2016 14:04
Wreck_Sigge:Om du vill ta dykcert så kan du ju även fundera över Similan Island. Bo på dykbåt 2-5 nätter och upplev de magiska öarna innan dagsturerna kommer dit. Kan rekommendera MV Oktavia, svensk ägare och man får egen hytt. Utgår från Khao lak, dit tar du dig från Phuket flygplats eller Krabi (lite längre) eller om du kommer norrifrån.

Koh Tao är annars väldigt väldigt fint! Av mina resor så är det en av de platser jag kan tänka mig att återvända till.
30 mars 2016 14:17
Wreck_Sigge: Hoppas du är medveten om att vädret omkring Koh Samui kan vara dåligt under tänkt reseperiod. Behöver inte betyda dåligt hela tiden men statistiken bör beaktas. Har visserligen själv besökt Phuket under lågsäsong (juni-juli) två ggr och haft riktigt bra väder.
30 mars 2016 17:07
Citerat från Hille2:
Phuket och Samui m.o. har ju inte samma regnperioder. Vädret på östkusten brukar vara rätt bra under den tid du tänkt resa. http://www.samuiportalen.se/klimat_koh_samui.php
Mitt svar riktade sig Wreck_Sigge som avser resa i november. Samui passar helt OK under den svenska sommaren.
Av Hille2
30 mars 2016 17:39
Citerat från M_olsson:
Citerat från Hille2:
Phuket och Samui m.o. har ju inte samma regnperioder. Vädret på östkusten brukar vara rätt bra under den tid du tänkt resa. http://www.samuiportalen.se/klimat_koh_samui.php
Mitt svar riktade sig Wreck_Sigge som avser resa i november. Samui passar helt OK under den svenska sommaren.
Klantigt av mig att inte läsa ordentligt...ber om ursäkt :)
30 mars 2016 18:54
Citerat från Leendetslind:
Wreck_Sigge:Om du vill ta dykcert så kan du ju även fundera över Similan Island. Bo på dykbåt 2-5 nätter och upplev de magiska öarna innan dagsturerna kommer dit. Kan rekommendera MV Oktavia, svensk ägare och man får egen hytt. Utgår från Khao lak, dit tar du dig från Phuket flygplats eller Krabi (lite längre) eller om du kommer norrifrån.

Koh Tao är annars väldigt väldigt fint! Av mina resor så är det en av de platser jag kan tänka mig att återvända till.
Hej! Tack för tipset! Det skall jag absolut kolla upp. Hade varit en speciell upplevelse att få bo på båt :)
Citerat från M_olsson:
Wreck_Sigge: Hoppas du är medveten om att vädret omkring Koh Samui kan vara dåligt under tänkt reseperiod. Behöver inte betyda dåligt hela tiden men statistiken bör beaktas. Har visserligen själv besökt Phuket under lågsäsong (juni-juli) två ggr och haft riktigt bra väder.
Tack för varningen! Är det väldigt stor risk för dåligt väder eller kan man fortfarande få fina dagar? Tycker det är olika åsikter beroende på vem man frågar, eller vart man läser angående vädret. Just nu lutar det väl mer mot att jag kommer åka runt månadsskiftet nov- dec. Så det blir kanske 2v i november och 2-3 i december. Vart är det störst solchanser enligt dig?
30 mars 2016 19:26
Citerat från Wreck_sigge:

Tack för varningen! Är det väldigt stor risk för dåligt väder eller kan man fortfarande få fina dagar? Tycker det är olika åsikter beroende på vem man frågar, eller vart man läser angående vädret. Just nu lutar det väl mer mot att jag kommer åka runt månadsskiftet nov- dec. Så det blir kanske 2v i november och 2-3 i december. Vart är det störst solchanser enligt dig?
Kolla länk för väder i november 2015. Bra sida där du kan läsa månad för månad:

http://samui-weather.blogspot.se/2015/11/goodbye-to-november-2015.html

Bäst solchans på Koh Chang
31 mars 2016 07:47
Citerat från Wreck_sigge:
Citerat från M_olsson:
Kolla länk för väder i november 2015. Bra sida där du kan läsa månad för månad:

http://samui-weather.blogspot.se/2015/11/goodbye-to-november-2015.html

Bäst solchans på Koh Chang
Oj då. Var ju inget vidare väder förra året i alla fall. Man ska alltså hålla sig i norra delarna om man vill ha störst chanser till sol? Tack för länken!
Vädret är generellt bättre på västra sidan av Thailand under den tidpunkten, just okt-dec är väl sämsta perioden för området kring Koh Samui. Koh Chang och öarna runt är väl annars "säkrast" under denna period. Kanske en kombo med Kambodja?

Dykningen runt Koh Chang är dock inte alls i samma klass som på västra sidan av Thailand. Koh Tao har också betydligt bättre dykning.
31 mars 2016 14:28
Citerat från M_olsson:
Vädret är generellt bättre på västra sidan av Thailand under den tidpunkten, just okt-dec är väl sämsta perioden för området kring Koh Samui. Koh Chang och öarna runt är väl annars "säkrast" under denna period. Kanske en kombo med Kambodja?

Dykningen runt Koh Chang är dock inte alls i samma klass som på västra sidan av Thailand. Koh Tao har också betydligt bättre dykning.
Då kanske man skulle göra som föreslaget en bit ovan, att börja i Phuket området, Phi Phi, Lanta och sen arbeta sig uppåt och avsluta på östkusten när man kommit en bit in i december för att minimera riskerna för regn så mycket som möjligt.

Från det ena till det andra, när bör man boka flygbiljetter? Kan man tjäna något på att vänta eller är det så snart som möjligt som gäller?
31 mars 2016 14:44
Vädermässigt är det nog bättre. Koh Haa utanför Koh Lanta ska visst ha riktigt bra dykning enligt uppgift från en tjej som tidigare jobbat på Koh Lanta.

http://www.kontiki-lanta.com/index.php/sv/dykutfaerder/koh-haa-dykning-koh-lanta

Flyg kan du försöka boka så snart som möjligt eller inte, kan ju komma kampanjer under sommaren för resor i november dvs innan ruschen i december drar igång.

http://www.hopper.com/flights/feed/?origin=ARN&destination=BKK
31 mars 2016 14:51
http://scubafish.com/diving/dive-sites/koh-haa/
Koh Haa utanför koh Lanta västerut är bra snorkling ja. Även Koh Rok nedanför Koh Lanta är helt okej.
Men på själva Koh Lanta är det dock inget speciellt men ta en dagsutflykt med båt till Koh Haa.
Där är riktigt fint =) Dock är koh haa tre små öar och de är pyttesmå
31 mars 2016 14:56
Citerat från Wreck_sigge:

Från det ena till det andra, när bör man boka flygbiljetter? Kan man tjäna något på att vänta eller är det så snart som möjligt som gäller?
Finns biljetter med Qatar för drygt 4000:- om du vill resa 19/11 -19/12 eller närliggande datum.
1 apr. 2016 21:23
Tack för tipsen hörrni! Velar dock som fan. Vill gärna boka flygbiljetter snart då priserna känns vettiga. Men man vill ju gärna veta att man kommer få lite sol. Angående Koh Chang. Går det att slå ihjäl 4-5v i de områdena utan problem? Är dykningen verkligen så dålig där? Jag har ju aldrig dykt så har ju inte mycket att jämföra med :)
2 apr. 2016 06:44
Klart du ska åka. Vädret ska du inte oroa dig över för mkt, det kommer vara bra. Det funkar även runt Koh Samui, bara att risken för sämre väder är större där under den tidpunkten. Har du aldrig dykt tidigare så är det helt OK runt Koh Chang, det är bara det att det är bättre på andra ställen.

Sedan går det ju att flytta på sig om det skulle visa sig vara dåligt väder eller tråkigt, ett par timmar i minibuss och flyg så har du bytt sida. Kostar inte så mkt heller.
4 apr. 2016 20:51
Citerat från M_olsson:
Klart du ska åka. Vädret ska du inte oroa dig över för mkt, det kommer vara bra. Det funkar även runt Koh Samui, bara att risken för sämre väder är större där under den tidpunkten. Har du aldrig dykt tidigare så är det helt OK runt Koh Chang, det är bara det att det är bättre på andra ställen.

Sedan går det ju att flytta på sig om det skulle visa sig vara dåligt väder eller tråkigt, ett par timmar i minibuss och flyg så har du bytt sida. Kostar inte så mkt heller.
Då var flyget bokat! Fy fasen, satt länge innan jag vågade trycka på "betala" knappen. Det här är att gå så långt utanför min comfortzone som det bara går! Men det ska bli väldigt spännande. Kommer få totalt 26 heldagar i Thailand. Det borde man väl hinna med en del på hoppas jag? Fick tulla på någon dag då flygtiderna inte riktigt passade, och ville ha så kort restid som möjligt.
4 apr. 2016 23:57
Citerat från Wreck_sigge:
Citerat från M_olsson:
Klart du ska åka. Vädret ska du inte oroa dig över för mkt, det kommer vara bra. Det funkar även runt Koh Samui, bara att risken för sämre väder är större där under den tidpunkten. Har du aldrig dykt tidigare så är det helt OK runt Koh Chang, det är bara det att det är bättre på andra ställen.

Sedan går det ju att flytta på sig om det skulle visa sig vara dåligt väder eller tråkigt, ett par timmar i minibuss och flyg så har du bytt sida. Kostar inte så mkt heller.
Då var flyget bokat! Fy fasen, satt länge innan jag vågade trycka på "betala" knappen. Det här är att gå så långt utanför min comfortzone som det bara går! Men det ska bli väldigt spännande. Kommer få totalt 26 heldagar i Thailand. Det borde man väl hinna med en del på hoppas jag? Fick tulla på någon dag då flygtiderna inte riktigt passade, och ville ha så kort restid som möjligt.
Du hinner se en del a Thailand iallafall på 26 dagar! Härligt med folk som vågar lite i livet! Det är inte så farligt att resa själv, jävligt bekvämt. Drar nu 2 månader i sydostasien själv så det skall bli nice.
5 apr. 2016 07:32
Ja visst, man ska fan inte ångra något här i livet! 2 månader i Sydostasien låter inte fel! Trevlig resa!