Bytestid

Av Klara_a
26 aug. 2016 12:09
Visningar: 287
Hej!
Ska resa till Hawaii. Har inte flygit själv någon gång förut och är därför lite orolig och nervös... Undrar: Tror ni att 2 h 46 min bytestid räcker i Seattle (SEA), eller ska jag välja ett flyg med 4 h bytestid i Los Angeles (LAX)? Detta gäller ditväg.

På hemvägen undrar jag om ni tror att 1 h 45 min kan räcka på LAX, (tidigr på morgonen, från kl 6 ung)? Efter det har jag 2h 3 min på Minneapolis (MSP) och 1h 40 min på Amsterdam.

Med dessa flyg blir det att jag har 89 dagar i USA. Tycker ni att det är för riskigt när man reser på ESTA?

Tacksam för svar!
Klara
Av Birgere
26 aug. 2016 12:39
Bytestiderna är OK men jag skulle aldrig riskera att resa hem efter 89 dagar med en sådan hemresa. Är ett plan försenat eller du stukar en fot så är risken att du bränner dina framtida ESTA rättigheter.
Av Klara_a
26 aug. 2016 13:05
Kan jag komma in i USA, bara utan ESTA (alltså med visum) eller blir jag portad helt från USA? Inte för att jag överväger att göra det utan vill bara veta. Tack för svar!!
Av Birgere
26 aug. 2016 13:17
omöjligt att svara på hur först ambassaden och sedan tjänstemannen vid passkontrollen hanterar en ev overstay i framtiden.
26 aug. 2016 13:32
Vad ska du göra där i 89 dagar?
Hur kan du vara ledig så länge?
Hur har du råd med detta?
Hur kan ett barn resa iväg själv så länge?

Inget vi har med att göra men tveklöst frågor som dyker upp när man hör detta.
Räkna med att samma tankar dyker upp i gränskontrollantens huvud.
Här behöver du inte förklara men vid gränsen är det bäst att du kan ;-)

I övrigt låter vissa bytestider lite knappa på en resa med flera byten men viktigast som sagts att du inte blir försenad i USA till ens en minut över 90 dagar från klockslaget du anlände.
Av Cattta
26 aug. 2016 13:41
Hej det finns en stor risk att du inte ens kommer in i landet. Har du ett fett konto med pengar med dej? Jobba får du ju absolut inte göra på ett esta, inte ens vara barnvakt eller klippa en gräsmatta.
Skulle aldrig åka med en sådan liten marginal, nästan hälften av norwiegans flyg är försenade från usa. Och som de säger här en minut över tiden och du kommer sannolikt aldrig mer in i usa med omnejd. Ta detta på allvar.
Du är ju ju inte vuxen en, du kommer att bli ordentligt grillad, vill jag lova.
mvh
Av Klara_a
26 aug. 2016 13:53
Tack. På vägen till USA har jag förresten med ett alternativ 2h 20 min bytestid i Amsterdam. Kan det funka tro?

Ny alternativ hemväg: endast ett byte i USA och det är på 5 h 40 min, Seattle. Flyg därifrån avg 13.30. Tänker att det borde gå att lösa ev trubbel innan den dagen är slut, men det kanske är naivt?
Av Klara_a
26 aug. 2016 14:05
Oj, såg era andra svar först nu.. Jag ska jobba volontärt på en kristen skola för mat och husrum, ingen lön. Ett slags program på 89 dagar, därav denna situation. Har sökt såå mycket efter om detta "arbete" verkligen är ok på ESTA men skolan säger att det ska vara det??? Tog studenten i våras och är därmed ledig. Har jobbat mycket och har mycket pengar, men på ett sparkonto (men kan förstås föra över), det spelar väl ingen roll om det ligger på kortet eller ej, eller?

Det är alltså klockslaget jag landar i USA som räknas, inte att en påbörjad dag oavsett räknas som en dag liksom?

Det är Delta Air lines jag ev ska flyga med från USA.
Av Birgere
26 aug. 2016 14:37
Som jag förstått det ang volontärarbete i USA så är det OK om:
1. Man utför ett arbete som normalt sätt inte betalas och ofta utförs på fritiden, tex leka kurragömma med barnen efter skolan
2. Man utför ett arbete som inte ger ekonomiska fördelar för en vinstdrivande organisation, mao ideella organisationer och inte en privatskola.
Av Klara_a
26 aug. 2016 14:41
Detta har jag också hört. Arbetet kan varieras men lär vara att ta hand om barn, ev hålla vissa lektioner, ev hjälpa till i storköket. Känns lite på gränsen men skolan säger som sagt ESTA... Vet ej om det räknas som ekonomiska fördelar då de ger mig mat och husrum. Vet ej om det är en privat skola, det borde den vara, del av en stor kristen organisation dock.
Av Birgere
26 aug. 2016 14:56
Mat o husrum är nog OK men du ska utföra ett jobb som normalt sett utförs av betald personal samt att skolan ökar sin vinst tack vare att dom slipper betala lön. Låter som du är ute i en gråzon här då du utför ett jobb som normalt en Amerikan skulle få betalt för och ett företag sparar en massa pengar på detta.
Vad skolan tycker om ESTA är helt irrelevant.
Av Hawaii
26 aug. 2016 18:31
Kan inte uttala mig om ESTA och ev. problem. Ang. anslutningarna så hade jag faktiskt hellre tagit 2:46 i Seattle än 4:00 i Los Angeles. Immigration etc. i Seattle bör vara ganska snabb, relativt sett. På hemresan, om valet är mellan två mellanlandningar (LAX och MSP) och en mellanlandning (5 tim. SEA), definitivt välj SEA. Alltid bättre med färre mellanlandningar.
26 aug. 2016 23:09
Citerat från Klara_a:
Detta har jag också hört. Arbetet kan varieras men lär vara att ta hand om barn, ev hålla vissa lektioner, ev hjälpa till i storköket. Känns lite på gränsen men skolan säger som sagt ESTA... Vet ej om det räknas som ekonomiska fördelar då de ger mig mat och husrum. Vet ej om det är en privat skola, det borde den vara, del av en stor kristen organisation dock.
Hmmmm, ja om du får betalt har ingen som helst betydelse, du ska nog ta reda på detta ordentligt! Gränskontrollen bryr sig inte det minsta om vad din kontakt i USA tycker om reglerna. Skulle ju vara hemskt trist om du fick vända vid gränsen. http://www.ustraveldocs.com/se/se-niv-visatypeinfo.asp

Det är upp till 90 dagar som gäller, man kan inte stanna 90 och sen resa hem, man måste åka innom det 89e dygnet. Hur noga de är med timmar kan jag inte svara på men ta inte risken.