Bulgarien/Golden Sands. TIps??

Av Emmsan
26 dec. 2006 11:03
Visningar: 7811
Funderar på en resa till Bulgarien och Golden Sands i maj eller augusti.
Vet inte så mkt om landet så är det ngon som har några tips?
Hur är folket där? Maten? Vad ska man akta sig för och vad ska man tänka på?
27 dec. 2006 14:06
Hej!

Jag var på charter till Bulgarien "Sunny beach" i augusti 2005. Vädret var toppenfint men annars var det lite sisådär med standarden. På stränderna fanns det massor med försäljare som bara ville ha ens pengar i utbyte mot någon skräp-produkt. Det kändes inte alls äkta utan bara som att de var ute efter våra pengar. Ingen bra service med andra ord. Vi hade även mycket problem med hotellet, trasiga möbler osv. Så mina erfarenheter är inte de bästa men jag vet andra som har trivts jättebra på samma ställe, så kanske vi bara hade otur.
2 feb. 2007 16:22
Hej...

Jag var i Golden Sands i augusti 2004, och jag kan ju säga att det inte är en av mina bästa resor.
Vi hade nämligen riktig otur med vädret, det regnade i princip varje dag, men visst var det sol också. Vi tillbringade den mesta tiden vid poolen, eftersom vi reste med småbarn. Men jag tyckte inte heller att stranden var en höjdare, men det kan ju ha berott på att det regnade så ofta.

Men annars tycker jag att det är ett bra resmål, billigt! och med god mat!

Det finns mycket att shoppa, men tyvärr är försäljarna ibland riktigt jobbiga.

Hoppas du får en bra resa.
3 feb. 2007 12:18
Hej!

Jag var i Golden Sands i 2 veckor sommaren -04. Som med de flesta andra ställen finna det både för- och nackdelar. Jag rekommenderar dig absolut inte att åka ospecifierat! Hotellstandarden är minst sagt varierande! Vi hamnade på ett riktigt ruskigt hotell som man skulle kunna tro låg i gamla Östyskland någon gång på 80-talet. Men några telefonsamtal och några hundralappar senare fick vi flytta till ett annat hotell som var alldeles nybyggt. Det byggs hela tiden mer och mer, så standarden höjs år efter år.

Vädret var lite si så där. Det var sol de flesta dagar, men flera eftermiddagar kom det en rejäl regnskur. Stranden är okej, men inte mer än så. Vattnet är ganska grumligt. Det är betydligt trevligare att sola och bada antingen vid hotellpoolen eller vid någon av alla poolområden som ligger längs med strandpromenaden.

Restauranger finns det gott om. Italienskt, mexikanskt, indiskt, skandinaviskt, kinesiskt osv. Mc Donald's finns också om man känner för att äta något snabbt och enkelt. Om man gillar kött, grillspett och liknande kan jag rekommendera en skandinavisk restaurang (minns inte vad den heter) som ligger precis vid hotell Admiral, nära strandpromenaden. Mycket att välja mellan och riktigt riktigt gott! Maten är bra på de flesta ställen, men man bör vara försiktig med vad man stoppar i sig. Under vår resa var det många som blev magsjuka...

Kvällstid blir man attackerad av mer eller mindre trevliga inkastare om vill att man ska besöka just de barer och discon de jobbar för. Det finns alltså massor av ställen att välja mellan, men dessa inkastare har nästan motsatt effekt, man går hellre på andra ställen.

De enda bulgarer man träffar på i Golden Sands är de som jobbar där. Orten är endast uppbyggd för turismen och har inga bofasta invånare.

Jag kommer inte på mer just nu, men jag hoppas att det jag skrivit kan vara till någon nytta.

/Linda
Av Abergh
8 maj 2007 12:59
Jag skrev lite på ett annat forum om Golden Sands på länk
http://www.reseforum.se/forum/golden-sands-perunika-vt4414.html

Jag kan ju tillägga att maten är ok även om man är onödigt försiktig med kryddor (anpassning till tyskar, engelsmän ?). Utbudet är hyfsat stort men som jag skrev i länken ovan så är det så pass mycket som förändras från år till år varför tips snabbt blir "outdated". Generellt sett tycker att allt blir bättre för varje år vad det gäller standard, utbud och service. Det negativa är då att det blir allt mer turister och ganska trångt framför allt på kvällen.
Golden Sands liksom övriga större turistorter har väldigt lite med det riktiga Bulgarien att göra men det är nog ganska uppenbart för de flesta.
Vad det gäller risker och sånt så gäller sunt förnuft. Risken för brott är liten även om man får ha lite koll på ficktjuvar. Vad det gäller maten så har jag aldrig haft problem med magsjuka, medan andra har haft problem. Kanske beror det mer på vad man dricker än på vad man äter ;-)
Växla ALDRIG pengar på gatan eller i de små butikerna/växlingskontoren i Golden Sands. Växla redan i Sverige (bekvämast) eller använd hotellens växlingskontor. Du ska få åtminstone 20 leva för en svensk hundralapp. Man kan ta ut leva i en del bankomater också om man har tex VISA men se upp för skimming (smygkopiering av kortet). Ser automaten skum ut så låt bli.

I maj är vädret lite ostabilt och det kan vara omväxlande varmt och svalare. Vattnet kan vara lite svalt för en del. I augusti är det som regel bara sol och värme (kring 30) och 25-26 i vattnet. Det är också då det är som mest folk i Golden Sands.

/Håkan
http://adhocibulgarien.blogspot.com/