Buffemat i new york

Av Koivu1
29 jan. 2015 21:20
Visningar: 491
Hej!
Ska till New York om en månad och undrar om det finns buffémat där? Har ej hittat nånting vettigt på nätet. Älskar att prova mat när jag reser och buffé är ett bra sätt att testa olika när man inte kan bestämma sig från en meny😝
Alla tips på bra och framförallt prisvänlig mat är förstås av intresse. Vi är inte så intresserade av fine dining av samma sort som man kan få här hemma utan vill prova sånt som inte finns här😁
Tacksam för många tips!

/Robban
Av Peter_o
29 jan. 2015 23:59
Jag skulle ju inte tro att det är den här typen du efterlyser, men det finns många "hål i väggen" dvs enklare matställen där man plockar för sig själv och betalar efter vikt (på maten...). T ex finns se vid ena utgången av Centry 21 nere vid 911Mem, men en trevligare ligger på Broadway något nedanför tjuren vid Bowling Green. Den ligger en halvtrappa ner. De har alla ungefär samma utbud.

/PeterO
Av Birgere
30 jan. 2015 00:27
Spontant skulle jag säga Smorgasburg i Brooklyn men jag vet inte om dom har öppet på vintern.
Av Koivu1
30 jan. 2015 10:11
Tack för era svar. Det jag hittat har också mest varit asiatiskt och sådana bufféer känns som att man upptäckt tillräckligt mycket på hemmaplan😝
Har ni andra bra tips på det amerikanska köket, exempelvis bra soul-food mm?
Är även rätt tokig i sushi så om ni har några tips på den fronten så är det också väldigt tacksamt😁
30 jan. 2015 13:32
Hej Koivu,

om största anledningen är att du när du äter inte vill satsa på en rätt utan vill testa flera olika rätter så kan man på restauranger ibland beställa lite av varje/flera smårätter.
2 feb. 2015 15:16
Kanske inte exakt det du frågar, men generellt är den typiskt svenska (?) kopplingen mellan buffé och brunch ganska missvisande.

Att beställa in några smårätter är lättare, men ofta inte typiskt amerikanskt i NY kanske.
Av Hkn
2 feb. 2015 17:57
Svårt att rekommendera något utan att veta lite mer exakt vad du söker.

- Flera postare i denna tråd har framhållit smårätternas förtjänster. Absolut, då går det ju rimligen att beställa fler saker utan att rulla ut från restaurangen. Och som Robbowan säger, inte typiskt amerikanskt. Tvärtom – de bästa smårätterna i NYC får du om du kör allt annat än amerikanskt. Meze, dim sum, tapas... där skulle jag lägga mina pengar om jag ville prova lite av varje.

- Det närmaste jag kommit en amerikansk smårätt är sliders – alltså hamburgare som håller samma storlek som minisemlor. Ofta utmärkt mat för barhäng, men ännu bättre om de görs av en bättre restaurang.

- Danji är en modern koreansk restaurang som gör grymma sliders (fantastisk mat där överlag – och sansade priser). Sjätte bilden uppifrån är deras bulgogi sliders: http://www.guidebook.se/archives/4874

I övrigt är det lätt att få mindre och relativt prisvänliga portioner på:
- Bouqeria, 171 Spring (har ytterligare två locations i NYC). http://www.boquerianyc.com/menus.html Deras meny är tämligen tapas-tung.

- Pearl & Ash, 220 Bowery, har mindre/mellanstora rätter även de. Åt deras pork meatballs i baren and was completely blown away.

- Estela, 47 East Houston – där delade jag på en bunt rätter med goda vänner och deras beef tartare var helt galet bra (passa dig för vinlistan; det kan kosta blod). Möjligen svårbokat, sedan POTUS med First Lady ätit middag där.

Utanför den prisvänliga listan finns avsmakningsmenyer med mindre rätter på:
- Neta (61 W 8th) – modernt, japanskt, trevligt. Deras omakase med både varmt och kallt är vansinnigt bra.
- Momofuku Ko (8 Extra Place vid 1st Street i East Village) –antastiskt, men det svider. Rejält.
- Aldea (31 W 17th St) – portugisiskt och jättebra. En 9-rätters vid köket är en upplevelse.
Inget av dessa tre alternativ är formal fine dining, men det är fantastisk mat, väldigt eftertraktade bord och, i sanningens namn, rejält dyrt. De är alltså inte svaret på din fråga – mer ett sätt att sätta lampan på hur smårätter upphöjs till konst in New York.

De första fyra är hyggligt prissatta, om ej lågbudgetställen.

Cheers,

:: hkn ::

PS. Inga buffet-förslag, som du märker. Personligen tycker jag att det är ett ganska säkert sätt att sabotera vad köket lagat genom varmhållning och en massa gäster som petar runt. Och jo, jag tycker att ett svenskt julbord/smörgåsbord är ungefär lika illa för matupplevelsen.
4 feb. 2015 01:26
Den enda buffén i NYC som jag har testat och som jag fullkomligt älskar är Ichi Umi i Koreatown. Den är verkligen värd varenda öre, supergod mat!

Sedan finns det en annan typ av bufféer som andra syftat på, såna man kan hitta i delis och bodegas runt hörnet, men det är mer som plocksallad än en restaurang. Kan inte få nog av dem heller, bästa maten att plocka på sig efter en shoppingrunda! På sommaren köper jag alltid med mig mat och frukt därifrån och sätter mig i en av New York's många parker. Även nu på vintern brukar jag sitta i parker som har stolar, t.ex. Herald Square Park och Bryant Park.
Av Koivu1
5 feb. 2015 16:18
Tack för era svar!
IchiUmi låter som ett måste för en sushiälskare som jag, sambon är dock gravid men jag får försöka övertyga henne. Såg att de hade varma rätter också😜