Budget för en månad i Thailand?

26 sep. 2013 19:14
Visningar: 21685
Hej,
Vi är ett par kompisar som ska åka till Thailand - Phuket mellan december och januari. Vi ska vara där i exakt 30 dagar och då bort ser jag från tiden från flyget osv.

Har någon erfarenhet på hur mycket pengar man ska ha med sig, vi vill inte snåla, typ "leva livet". Stan, öar, stranden osv. Ingen av oss har någon erfarenhet utav det eller varit där.

Uppskattar verkligen eran hjälp!!

Av Toande
26 sep. 2013 19:38
har ni boende där el ska ni hyra de med
26 sep. 2013 19:40
Nej, vi har tyvärr inte boende. Har hört att det är billigare att hyra rum på plats än från Sverige
Av Pelle77
26 sep. 2013 19:43
Omöjligt att svara på men vi (2 vuxna) brukar ha 1000-1500 SEK/dag förutom hotell och då ingår mat, utflykter, bensin till bilhyra, massage etc utslaget på 2-3 v. Det går att leva mkt billigare (el dyrare) och det som kostar mest är utflykter, västerländsk mat och alkohol (ffa vin).
26 sep. 2013 19:48
Jaha, men om man nu ska vara på ett helt ok hotell, inte så lyxigt. Räcker med fräscht rum, inte så mycket begärt men däremot vill man typ göra allt där.
Av Marilcj
26 sep. 2013 19:55
8000 kr räknar vi med per hue för transfer, boende, frukost, lunch, 2-rätters middag o dryck både till mat, vid bad o på kvällen, men vi överkonsumerar inte.
Därtill shoppingpengar...12000 har jag gjort åt max på en månad, då lever jag gott, unnar mig, hyr vespa hela tiden o flänger runt.
Sambon handlar mycket, både skräddarsytt o annat o brukar ha med nån tusing extra men har oftast me sig pengar hem.
Av Marilcj
26 sep. 2013 19:57
Citerat från Anders911:
Jaha, men om man nu ska vara på ett helt ok hotell, inte så lyxigt. Räcker med fräscht rum, inte så mycket begärt men däremot vill man typ göra allt där.
Vi hyr in oss i lägenheter på Condo's vilket inte blir mer än mellan 60-75 kr/pers o natt
26 sep. 2013 20:00
Din budget låter inte alls som "Palle77". Han räknade på ett ungefär 750kr/pp och då räknade han inte med in hotellet. Man vill inte vara i en knipa de sista dagarna.
Vet inte om det är lite överdrivet nu men fick höra 25-30.000kr/pp skulle räcka till hotell o allt.
26 sep. 2013 20:01
Citerat från Marilcj:
Citerat från Anders911:
Jaha, men om man nu ska vara på ett helt ok hotell, inte så lyxigt. Räcker med fräscht rum, inte så mycket begärt men däremot vill man typ göra allt där.
Vi hyr in oss i lägenheter på Condo's vilket inte blir mer än mellan 60-75 kr/pers o natt
Din budget låter inte alls som "Palle77". Han räknade på ett ungefär 750kr/pp och då räknade han inte med in hotellet. Man vill inte vara i en knipa de sista dagarna.
Vet inte om det är lite överdrivet nu men fick höra 25-30.000kr/pp skulle räcka till hotell o allt
Av Marilcj
26 sep. 2013 20:28
Citerat från Anders911:
Din budget låter inte alls som "Palle77". Han räknade på ett ungefär 750kr/pp och då räknade han inte med in hotellet. Man vill inte vara i en knipa de sista dagarna.
Vet inte om det är lite överdrivet nu men fick höra 25-30.000kr/pp skulle räcka till hotell o allt.
9 år har vi varit i Thailand under en månad var gång o jag har aldrig haft mer än 12.000 med mig...mycket hänger på hur ni väljer att bo, vi har som sagt valt att hyra lägenhet, i vårt fall 130 kr/natt inkl extrabädd så ibland har vi varit 3 o splittra den summan, vi äter sällan frukost ute utan köper hem o resten av måltiderna i huvudsak på Thai-restauranger o ute på marknader, sällan på internationella steakhouse o likn.
Vi tillbringar alltid minst 2 nätter i Bangkok o ger oss i regel alltid iväg till nått annat ställe, men behåller lgh under tiden, så vi står med dubbla boende 3-4 nätter.
Massage 2 gånger i veckan, frisören för tvättning av hår en gång i veckan samt klippning, färgning o likn innan hemfärd, manikyr minst 2 gånger o samma sak m pedikyr.
Aldrig ute o "vrålfestar" men konsumerar nog lätt o ledigt 10 öl o några drinkar var - åtskilliga vattenflaskor på en dag.
Så det handlar nog mycket om hur man väljer bo!
26 sep. 2013 20:41
Citerat från Marilcj:
Citerat från Anders911:
Din budget låter inte alls som "Palle77". Han räknade på ett ungefär 750kr/pp och då räknade han inte med in hotellet. Man vill inte vara i en knipa de sista dagarna.
Vet inte om det är lite överdrivet nu men fick höra 25-30.000kr/pp skulle räcka till hotell o allt.
9 år har vi varit i Thailand under en månad var gång o jag har aldrig haft mer än 12.000 med mig...mycket hänger på hur ni väljer att bo, vi har som sagt valt att hyra lägenhet, i vårt fall 130 kr/natt inkl extrabädd så ibland har vi varit 3 o splittra den summan, vi äter sällan frukost ute utan köper hem o resten av måltiderna i huvudsak på Thai-restauranger o ute på marknader, sällan på internationella steakhouse o likn.
Vi tillbringar alltid minst 2 nätter i Bangkok o ger oss i regel alltid iväg till nått annat ställe, men behåller lgh under tiden, så vi står med dubbla boende 3-4 nätter.
Massage 2 gånger i veckan, frisören för tvättning av hår en gång i veckan samt klippning, färgning o likn innan hemfärd, manikyr minst 2 gånger o samma sak m pedikyr.
Aldrig ute o "vrålfestar" men konsumerar nog lätt o ledigt 10 öl o några drinkar var - åtskilliga vattenflaskor på en dag.
Så det handlar nog mycket om hur man väljer bo!
Din ransonering låter mycket trovärdigt. Men om man ska besöka olika öar, göra aktiviteter osv är vi uppe i samma budget eller stiger det mycket till?
Av Marilcj
26 sep. 2013 22:58
Vi rör oss bland öarna på insidan Siambuktern, ca 30 kr för färjebilj mellan Chumpon-Koh Tao, ungefär lika mycket till om man vill vidare till de övriga...boende fr 300 bath, hyr snorklingsutrustning, 4 timmars bussresa ca 40 kr.
Vi förflyttar oss gärna m buss, billigt o bekvämt, boendet har vi kravet, rent o fräsch o me någon form av shop i anslutning
Vi hyr ju Vespor, 125or, 6-700 för en and som vi själva tar oss runt för att de vissa ställen el för att hitta egna små extra ljuskliar
Av Hille2
27 sep. 2013 20:05
Tror att Pelles budget är mer realistisk för er då ni reser till Phuket som väl kan räknas som bland de dyraste alternativen, ni vill "leva livet" och dessutom reser under en period då Phuket är som dyrast. Att det skulle vara billigare att hyra på plats är väl en sanning med modifikation. Det som är billigt och bra är förmodligen redan uthyrt under den här perioden. Vill ni däremot bo ocentralt och långt från stranden kan det bli billigare att hyra på plats. Phuket går inte att jämföra med mindre exploaterade orter på östkusten när det gäller kostnader.
Av Leifen
27 sep. 2013 22:51
Finns nog inga budgetboenden i Phuket i december och januari, det är uthyrt till långliggarna.
Ska ni leva livet så går det inte att bo alltför långt från "tätorten". Taxi och Tuktuk är inte billigt i Phuket.
Ni får räkna med att boendet kostar 400kr - 500kr för två.
Äta, dricka är individuellt men stranden är oftast lite dyrare så ska man ha det bra med kvällsliv och lägga in några ö-turer så tycker jag ni bör ha med er 1500kr/person eller ha tillgång till den summan per dag.
Det sämsta är om pengarna tar slut, bättre att det blir pengar över.

Phuket är dyrast i Thailand för turisten.
29 sep. 2013 08:18
Hej!
Visst finns det budgethotellet i Phuket tex little Mermaid i på Karon beach ca7-800 thb /per rum, frulle kostar ca 120 thb. Detta ligger ju väldigt centralt.... Även runt detta stället är prisbilden ok för att va på Phuket, som är mycket dyrare än på många andra platser runt om i Thailand...sen tror/vet jag att det inte går att jämföra med vad ett par/familj mot ett gäng grabbar...prisbilden blir helt annorlunda. Tex jag å min man ligger på en budget på ca 1100skr/ dag ( då allt inräknat under en månadstid, flyg,boende,mat, moppe, utflykter, tattoos å lite shopping,) men så e vi inte runt kring Karon,Patong mm ... Sen har vi ett gäng killkompisar som tillbringar 1månad i Patong ,de gör utflykter (titt som tätt songthew ner till södra delen av Phuket, där stranden är mycket bättre) de håller väl inte tillbaka på något..äter rätt ofta på västerländska krogar,däremot bor de billigare... Deras dagsbudget ligger över 1000skr/ person å då är EJ flyget ner till Thailand med räknat.... Så det är nog vad jag gissar att det kan kosta ...så en typ budget på 30000+
29 sep. 2013 11:16
Ojj vad olika det är, känns som ingen håller med varan, men jag tror mycket handlar om hotellet inte vad man gör. Massage, aktiviteter och nattklubbar är inte så jävla dyrt egentligen, men västerländsk mat kommer jag nog inte röra.
Om jag nu har förstått det hela rätt egentligen så handlar allt om vad för boende man prioriterar sen är resterande inte så dyrt.
Av Hille2
29 sep. 2013 14:39
Jo, visst skiljer det en hel del på annat också. Mat och dryck varierar mycket i pris mellan olika turistorter och beroende på var man äter på samma turistort. Utflykter är förhållandevis dyra på alla turistorter men kostar nästan ingenting om man fixar sina egna.
29 sep. 2013 21:27
Phuket är helt klart det dyraste stället, och vi bodde relativt billigt och bra när vi var där men ack så dyrt allt det andra är emot andra ställen. Vi brände mer än jag trodde vi skulle kan jag säga, mer än när vi bodde på resort i bintan där dom tog ut riktigt dyra priser på allt! Och då räknar jag inte med boendet.
30 sep. 2013 17:57
Vi har kommit överens om att vi ska ha ungefär 800-900kr/pp varje dag. Det måste räcka, inte varje dag man går loss, klar vill man bara spendera dagar på stranden osv :) Men hur går ni med växlingen? Växlar ni i Sverige? Har hört att man ska ha med sig ett bankkort och dra ut från blåa ATM maskiner. Ett utdrag går på kring 25kr men hur gör ni?

Förresten så tackar för alla svar jag har fått, uppskattar det verkligen.
Av Marilcj
30 sep. 2013 18:15
Citerat från Anders911:
Vi har kommit överens om att vi ska ha ungefär 800-900kr/pp varje dag. Det måste räcka, inte varje dag man går loss, klar vill man bara spendera dagar på stranden osv :) Men hur går ni med växlingen? Växlar ni i Sverige? Har hört att man ska ha med sig ett bankkort och dra ut från blåa ATM maskiner. Ett utdrag går på kring 25kr men hur gör ni?

Förresten så tackar för alla svar jag har fått, uppskattar det verkligen.
Avgifterna i maskinerna varierar, 35 kr/uttag är vanligt, men sen har svenska banker lite olika special för ungdomar, nån av ungarna har fria uttag o nån 15 kr så kolla din bank!
Gula ATM kör vi alltid med, men de kan kanske vara olika, tror inte de spelar så stor roll så länge det är maskiner som står fast, dvs har sin lilla nich att stå i....så det inte är en sån som stor mitt ute på trottoaren.
Tänk oxå på att kolla hur mycket du får ta ut i veckan m din bank!
Av Hille2
30 sep. 2013 18:16
Citerat från Anders911:
Vi har kommit överens om att vi ska ha ungefär 800-900kr/pp varje dag. Det måste räcka, inte varje dag man går loss, klar vill man bara spendera dagar på stranden osv :) Men hur går ni med växlingen? Växlar ni i Sverige? Har hört att man ska ha med sig ett bankkort och dra ut från blåa ATM maskiner. Ett utdrag går på kring 25kr men hur gör ni?

Förresten så tackar för alla svar jag har fått, uppskattar det verkligen.
Tar ut allt på ATM och i sällsynta fall växlar på bank. Båda delarna ger fördelaktigare kurs än Forex odyl.
Se bara upp för frågan om du godkänner bankens (den thailändska) växelkurs när du tar ut i ATM och välj istället "continue without conversion". Annars får du en dålig kurs.
De thailändska bankerna har alla samma uttagsavgift ca 40 SEK. Däremot så varierar det mellan olika svenska banker. ICA banken tex. tar vare sig någon uttagsavgift eller något växlingspåslag. Ska man vara borta länge kan det alltså löna sig att skaffa ett ICA kort.
30 sep. 2013 19:46
Super då vet jag läget på ett ungefär. Ska till banken nån gång under denna veckan o lösa det med de, tror det är någon slags gräns på hur mycket man kan ta ut, tack för att ni tog upp det.

I princip så kan man dra ut 5000skr till Baht så slipper det bli så stora avgifter.

Tack igen för allt!!
Av Hille2
30 sep. 2013 20:45
Ja, alltså, när jag pratar om att växla på bank så menar jag på en bank i Thailand.
Av Marilcj
30 sep. 2013 21:53
Citerat från Anders911:
Super då vet jag läget på ett ungefär. Ska till banken nån gång under denna veckan o lösa det med de, tror det är någon slags gräns på hur mycket man kan ta ut, tack för att ni tog upp det.

I princip så kan man dra ut 5000skr till Baht så slipper det bli så stora avgifter.

Tack igen för allt!!
Tror gränsen ligger runt 10.000/v men bättre o kolla upp de, vissa höjer den i samband m semester