Bila med barn i Europa, behövs förbokat boende?

Av Henriki
3 apr. 2013 23:06
Visningar: 4671
Hej,

Vi ska bila till Provence i sommar och har bokat boende på plats i Frankrike. Men vi tänkte ta det ganska lugnt på bägen ner och inte bara raca ner genom Tyskland på Autobahn utan stanna flera nätter på mysisa ställen. Tidigare, innan barnen, har jag gjort detta utan att förboka boende men nu är frågan om man vågar vet?

Jag tänker mig att vi reser i västra Tyskland, kanske Rhendalen, Heidelberg, Freiburg. Små städer eller rena landsbygden vore idealiskt att bo på. Kan vara vandrarhem eller bed and breakfast. Tiden är precis i slutet av Juni.

Efter vi varit i Provence ska vi köra norrut igen mot Paris via Loiredalen tror jag, Samma fråga gäller där, ska man förboka boendet?

Tacksam för tips

Henrik
4 apr. 2013 07:49
OM jag vore dig skulle jag INTE boka något boende, då är man ju fast till detta och måste kanske jäkta hit och dit. Bättre att ta det som det kommer och stanna där man känner för.
Tror inte det är några problem då vid den tiden.

Mvh Eva
4 apr. 2013 08:50
Skulle personligen inte boka!
Ta med ett tält som backup vetja och ta det som de kommer :D.

Mvh Daniel
Av Annl
7 apr. 2013 07:59
Jag håller inte med tidigare skribenter - när man reser med barn hade jag absolut förbokat för att vara säker på att ha en säng. Men alla tycker ju olika...
11 nov. 2013 18:13
Kanske inte aktuellt längre, men någon med samma kanske kollar in.

Vi har bilat i Europa 7 somrar, allt från det att barnen var riktigt små tills nu då de är 12 och 10. Vi har bokat och använt oss av booking.com väldigt mycket eftersom man då kan ändra sig med en eller två dagars framförhållning.

Jag skulle inte råda att åka oplanerat eftersom det nog leder till mer stress. Helt säkert blir det totalt många timmar som kastas bort i sökandet av boende och antagligen blir det dyrare då man inte orkar kolla upp allt som finns på en plats.

Att boka i förväg har flera fördelar. Man vet vart mans skall och sparar tid och boendet man åker till kanske är en riktig pärla som skulle vara väldigt svårt att hitta på plats, men att slippa stressen och en massa onödig tid i bilen för barnen är ju värt mycket bara det. Men samtidigt skall det väl sägas att det är lätt att vara lite väl positiv i sin planering och att det blir lite väl långt mellan boenden. Över lag tycker jag 20-35 mil är utlitmat då har man nästan en hel dag på den plats dit man kommer. Men ibland måste man kanske ha en resdag och blåsa på lite, men mycket mer än 60 mil är inte så kul att åka och det skall man inte göra för ofta.

http://ettstorreeuropa.blogspot.se/
6 juni 2016 16:03
Åker till norra Toscana med 3 barn. Tänker två övernattningar på vägen ner.

Hur är det med boenden längs Autobahn? På hotels.com ser det fullbokat ut (början av juli).
Är det lugnt att svänga in på ett motell längs vägen? Är det dyrt?