Barnvänlig strand, lite familje-action, men inte exploaterat, inget mallis, vart åker vi då???

24 nov. 2009 22:11
Visningar: 2921
Hej! vi (två vuxna och tre barn, 1,3,5 år gamla) är alla ganska van resenärer och vill ta en månad i thailand. slappa, mysa och njuta! :)
Jag har suttit 10-12 timmar och spanat runt coh får följande känsla:
Ko Lanta: litet, barnvänligt, men finns det ngt att göra på kvällar?
Ko Samet: har blivit dyrt och känns poppis hos backpackers (trevligt, men inte barnfamiljer med lite annorlunda behov...)
Ko Samui: lite mer liv, men dock lite "mallis"-känsla

eller ska man inte ta en ö???

Har jag fel? Phuket och Pattaya går helt bort. Koh Chang kunde vara kul, men jag udnrar om där är så mkt annat än beach coh elefeanter?

Ja, så då har jag sammanställt en lista över vad vi vill och försöker sedan utgå ifrån den när jag bestämmer resmål, längd och annat...

Stranden måste vara barnvänlig, grund och sandig. gärna med lite säljstånd med glass, dricka, snacks...
Närhet och utbud av restaurnger och lite shopping. gärna skräddare, har hört mkt om detta och är sugen! Hade varit kul att kunna gå en sväng på kvällen med barnen i vagnen och ha lite folk att titta på. inget nattlivs-röj, men dock lite action på familjenivå. :)
Billigt att bo och leva, vi vill vara borta en månad och misstänker att man äter det mesta ute? eller?
Jag vet att detta rimmar lite dåligt, men inte alltför exploaterat... är lite rädd för "mallis"-syndromet...
sen har vi lovat flickorna att de ska få rida elefant. :)

vad tror ni? vad rekommenderas, sådär spontant?


såååå tacksam för ltie hjälp och gudining. :)
Av Sugus
25 nov. 2009 09:48
För mig så låter det som ni beskriver Klong Dao stranden på Koh Lanta med närheten till Saladan för lite shopping och skräddare.
Elefantridning finns ca. 15min ifrån stranden.
Finns säkert andra alternativ i Thailand som passar in på beskrivningen.
Du skriver inte när ni plannerar att åka, om det är på sommaren så tror jag att norra delen av Samui med BoPhut och Maenam är ett bra alternativ.

Lycka till med planneringen!
25 nov. 2009 13:07
tack så mycket. jag har funderat coh funderat och frågat runt och det är flera som säger Lanta kommer nog passa. men att fatta beslutet... jag har hittat boende ppå samui för under 1000 thb så för en månad blir det inte mkt... undrar jag kan hitta ngt likande på Lanta...

vi hade tänkte åka Jan/Feb. då kan det väl vara bra med Lanta?
Av Sofie77
25 nov. 2009 13:36
Hejsan! Vi reste runt i 6 veckor förra dec/jan med två barn på 12 och 8 år. Vi var på Koh Lanta i 12 dagar över jul och nyår, visst var det bra och mysigt, det är himla lugnt på hela ön.
Där var det enda stället jag vågade köra moppe, och vi hann med ormshow, monkeyshow, slappa en massa, rida elefant, shopping i Saladan och bara vara. Pappan och sonen var ut och dök med tuber på nyårsafton :)
Vi bodde på ett och samma ställe under de 12 dagarna, och det ångrar vi nu efteråt att vi inte bytte hotell, lite tråkigt att vara på samma ställe. Vi bodde högst upp på Klang dao beach, kaw kwang beach hotell.

Vi var var även i Ao nang, Kao Lak, Kata och Kamala.
Det stället jag längtar mest efter nu när jag tänker tillbaka är Kamala beach på Phuket. Lilla fiskebyn ovanför Patong. En liten by med fantastisk strand och allt tillgängligt. Skulle nu ge vad som helst för att få åka dit igen!!

Ni kommer att få en fantastisk resa vart ni än bestämmer er för att åka!!

MVH Sofie

Kolla vår resdagbok, www.resdagboken.se alias Gropfamiljen
25 nov. 2009 15:54
Koh Lanta är KANON - lugnt och avkopplande. Du bor ex på Klong Dao beach och det är bara någon enstaka kilometer in till "byn" Ban Saladan - tuk tuk kostar ett par kronor per person en väg.

På kvällen tar du med ficklampan och promenerar på stranden för att leta upp en trevlig restaurang att äta på alternativt tar tuk tuk in till byn - där finns t o m en pizzeria och shopping! Svenska Lanta Diver har bra info om ön: www.lantadiver.com

Koh Lanta är lite "besvärlig" att ta sig till pga två små färjor - vilket effektivt förhindrar horder av turister. De som hittar dit verkar vara svenskar! Inte ens på högsäsong är det fullt på stranden och inga parasoller så långt ögat når (iaf på Klong Dao beach). Vi bodde på www.royallanta.com - kanonläge med ca 3-4 stjärnor.

Läs mer på www.lanta.se

Ett tips är att börja några dagar i Ao Nang och varva ner - där finns bykänslan fortfarande kvar om än nu med ett Burger King och Starbucks Coffee... Här finns också lite mer och dyrare shopping än Koh Lanta samt både svensk och finsk restaurang.

Svensk sajt: http://aonang.se/

Ao Nang stranden är helt OK och längst bort mot Railey bor det vilda apor som gillar att bli matade med ex jordnötter och bananer.. Det finns många fina öar utanför Ao Nang som man når snabbt och lätt med "båttaxi" (longtail båt). På ön Poda kan man numera övernatta i enkla hyddor och här finns också enkel restaurang. Annars är thailändarna försigkomna och säljer mat både från båt och korgar & kylväskor (bärandes i ok över axlarna).
26 nov. 2009 22:48
tack så mycket för hjälpen! Jag velar lite... lanta låter trevligt och helt vad vi är ute efter, men blir det tråkigt tro... har ni varit på samui och lanta, och kan jämföra?
var är Ao Nang?
Vi tänkte annars ta några dagar i phuket, för vi landar nog där och fylla på med lite shopping, nya leksaker och snorkling-utrustning för alla. :) kan det vara en ide? eller är krabi bättre då? helst vill jag bo trevligt och bekvämt, in en gullig lite bungalow till ett LÅGT pris... det verkar som 1200 är lägst... kan det stämma bra eller?
tack igen!!
27 nov. 2009 07:55
angående Lanta... verkar svårt att ta sig runt utan eget fordon. Hur har ni gjrot? Vi vågar itne köra själva... kan man gå från Klong Dao till byn?
Av Sugus
27 nov. 2009 08:41
När man ska ta sig från Klong Dao till Saladan (byn) så är det bara att hoppa på en tuktuk alt. flakbil för lite bath.
Tar inte mer än 5 min till Saladan, visst kan man gå men det är ett par kilometer lite beroende var man bor på Klong Dao.
Av Ewa_h
27 nov. 2009 11:15
Från Klon Dao stranden in till Saladan (byn) kan man promenera. De har t.o.m byggt en trottoar ( stavning??) in dit. Men det beror ju förståss på om man tycker om att gå en bit eller inte... tycker inte själv att det är allt för lång. men jag har inte några småbarn med mig. (men dina kanske sitter i vagn!?)
27 nov. 2009 20:00
ok, tittar lite på Ao Nang, men det första jag läser är "Ao Nang är en av Thailands mest besökta ställen för turister." ska detta skrämma bort mig? annars låter det ju bra med att had et som utgångspunkt och åka ut till öar... nja... svårta tt bestämma... men hotellen i ao nang.... ska 4800 bath verkligen vara budget?
27 nov. 2009 20:47
Citerat från femaluba:
ok, tittar lite på Ao Nang, men det första jag läser är "Ao Nang är en av Thailands mest besökta ställen för turister." ska detta skrämma bort mig? annars låter det ju bra med att had et som utgångspunkt och åka ut till öar... nja... svårta tt bestämma... men hotellen i ao nang.... ska 4800 bath verkligen vara budget?
Hej

4800 bath är dyrt, absolut ej budget, jag kan tipsa om ett annat boende, som är betydligt billigare http://www.sawadee.com/hotel/krabi/wannasplace/

Men varför slår ni inte till med Koh Samui, och maenam beach,vi skall åka dit, nästa sommar, stället verkar göör mysigt.
Vi skall bo på ett toppenhotel, med ett mycket bra pris http://www.sawadee.com/hotel/samui/theflorist/
Läs bara omdömena......inte dumt eller hur.
http://www.samuiwestcoast.de/samui/samui_map.htm

SIAM
27 nov. 2009 21:32
Men varför slår ni inte till med Koh Samui, och maenam beach,vi skall åka dit, nästa sommar, stället verkar göör mysigt.
Vi skall bo på ett toppenhotel, med ett mycket bra pris http://www.sawadee.com/hotel/samui/theflorist/
Läs bara omdömena......inte dumt eller hur.
http://www.samuiwestcoast.de/samui/samui_map.htm

SIAM
tack, ska läsa lite om denna stranden. barnvänlig, kvällsliv, etc... länk-tips? stället verkar fiiint. mysigt. inte den bungalow på stranden som jag ser för mitt intre öga men himla trevligt... :) tack för tipset! o ha en superskön semester!!
28 nov. 2009 12:49
stoort TACK! super-länkar med bra info. det lutar nu åt samui... :) verkar vara lite av varje. har du varit tidgare? reser ni med barn?
28 nov. 2009 13:46
Hej

Kul att ni kommer att välja Koh Samui!!!! Vi själva har ej varit där,men bekanta har varit både på Lanta, och Samui.
Dom tyckte att Samui hade betydligt mera att erbjuda, för en lyckad semester.
Ja...vi kommer att resa nästa år, med våra små barn som är 1 resp 5 år gamla, till just Koh Samui, och maenam beach.
Om inte The Florest Resort var nått för er, så kan ni kolla på andra boenden, på denna länk:http://www.sawadee.com/hotels/samui.html
Vi har alltid bokat via sawadee.com, suverän service varje gång.

Ha det bra/hör av dig om du vill ha nått mera tips.

SIAM
Av Tubbe
28 nov. 2009 17:23
Hej,

Har själv varit i Phuket , Koh Samie, BKK och Chang. ( Kom hem från Chang för två dagar sedan )

Och i det du efterfråga så passar det bäst in på Chang. Än så länge är det ingen Mallis varning där.

Må Gott Tubbe
Av Kippen
1 dec. 2009 20:04
Jag lovar att barnen kommer att trivas precis överallt....
Vad menar du med "Mallis" syndromet???Att det är mycket svenskar eller ??...
Av Joakimn
2 dec. 2009 13:30
Hej
Visst är Kho Chang ett bra alternativ, om man tvunget skall till Senskarnas Mallis=Thailand
Har själv rest i Th 9 ggr på samanlagt 3,5 år och då tre långresor med barn..Så jag har också varit på vårat Mallis.
Men själv så tycker jag att det finns lite bättre ställen än Samui, Puket och framför allt Lanta..som enlig mitt tycke leder Mallisligan.
1: Det finns ett område på samma sida som Kaolak , mot gränsen till Burma med en ö som också heter Koh Chang..inte förstört ännu..
2: Utanför Pakbara finns många öar som är lite mindre söndertrampade av svenskar men dock lite svenskområde, Kho Boulone ..tex.
3:Kho Pangang om man undviker Haad rin är riktigt trevligt för barnfamiljer..typ Ao Chaloklum..
Själv tycker jag att Malaysia är mer spännande om man vill vara i denna regionen..
Men detta är bara mina reflektioner../mvh Kim-san
4 dec. 2009 14:50
Jag tycker att västra sidan av Thailand har de vackraste och bästa stränderna samt den bästa snorklingen & dykningen! Det är inte för inte som just västkusten är mest exploaterat....

Flyger ni till Phuket tar det ca 2 timmar ner till Ao Nang (Krabis västkust) och från Ao Nang tar det 2-4 timmar ner till Koh Lanta (med minibuss). Vi har dock flugit till Krabi istället för Phuket.

Visst har Ao Nang blivit "turistigt" men det går inte att jämföra med helt hysteriska Phuket. Våra grannar som har åkt till Mallorca varje år i 17 års tid ÄLSKAR Ao Nang - de var där för första gången i februari 2009 och skall dit igen i januari 2010. De har helt övergivit Mallis...

Bäst är att läsa på de svenska sajterna för att bilda sig en uppfattning vad som är rätt för just dig! Läs även vad charterbolagen skriver!
25 jan. 2010 09:46
Kolla in www.naiyang.com eller phuketportalen.com på Nai Yang bech.
I byn finns Udom´s Bungalow som brukar fixadet mesta till vettiga priser.
+66869514639 Udom
Av Joakimn
25 jan. 2010 11:21
Ok,Det blev Mallis,-))))

Ta då en båttur till Koh Pangang så får ni lite annart oxå..C:a 15 min från Samui..
Bra stränder för barn där..tex Chaloklum med en riktig Thaifiskarby... långgrunt.
Innestranden Haad Yao. eller huvudby Thongsala med dess marknader.
Bra tempel, både kinesiskt o Buddism.
Har själv varit där med mina barn..samt spenderat C:a 3 år på ön..
Som Samui var på -90 talet../ha det bra/joakimn
25 jan. 2010 22:13
det bidde en rundresa ala egen design. :)

bangkok, 3 dgr, tåg till trang och båt till Bulone (tack för tips på andra trådar!!), 4 nätter, båt till Lanta, 2 veckor med uppehåll för 2 nätter på ???? (ev Koh Jum), sen flyg från Phuket till Chiang Mai för 4 nätter innan flyget tar oss hem.

Tack igen för all guidning och hjälp på vägen!!

you guys are great!
Av Maff
3 feb. 2010 21:36
Låter som en spännade tripp, vad är Bulne för ställe? Funderar att göra någon liknade resa, var på Lanta/ Phuket i Nov/ dec 09, Och att röra på sig är så smidigt trots att man har små barn vi har två på 3 o en på 6 år.Folk är så hjälpsamma. Ett råd är att ta inte med för mycket packning, det viktigaste är ev mediciner, vätske ersätning,. vällning. Deras blöjor fungerade utmärkt och var dessutom lite billigare än hemma.
Av Tubbe
4 feb. 2010 10:12
Citerat från kippen:
Jag lovar att barnen kommer att trivas precis överallt....
Vad menar du med "Mallis" syndromet???Att det är mycket svenskar eller ??...
Jepp. det är det iof på många ställen i Thailand