Backpacking i Asien-biljett?

18 nov. 2013 11:14
Visningar: 2150
Vad för typ av biljett är smidigast/billigast att köpa om man ska resa runt i asien 2-3 månader?
Tur-retur?
Enkel?

Vart började ni er resa och slutade den?

Billigaste flygbolag?

Bra resrutt i asien
?

Tacksam för svar! kram :)
Av Manqo
18 nov. 2013 12:22
Det smidigaste är väl om du har en tur- och returbiljett som går att boka om, då kan du ändra både datum och flygplats för hemresan (oftast för en viss kostnad). Det brukar bli billigare med tur- och returbiljett än enkel dit och enkel hem.

Jag flög från Australien och landade i Singapore, åkte hem från Bangkok. Nu när jag ska iväg till andra länder i Asien kommer jag att flyga ToR till Bangkok.

Ska du flyga i Asien är AirAsia billigt och bra, vet inte vilket som är billigast dit men jag kommer att flyga finnair eller Qatar airways :) jag vet ju inte vilka länder du vill åka till, så det är svårt att hjälpa till med rutt. Thailand-Laos-Vietnam-Kambodja går ju smidigt och man hinner det på 3 månader.

Trevlig resa! :)
18 nov. 2013 14:57
Jag håller med Manqo. Boka tor till Bangkok (eller Kuala Lumpur om det är billigare). Tur och retur är alltid billigare. Välj ett bra flygbolag (Emirates är bäst, Quatar är bra och Thai är helt ok) Välj inte de Ryska eller Turkiska... Priserna skiljer ofta bara några hundra. Boka så tidigt som möjligt så får ni bra priser.
I Thailand och Malaysia funkar den reguljära busstrafiken toppenbra! De lokala flygbolagen är helt ok. Air Asia är tillockmed mycket bra. Priserna varierar väldigt.
Det är också ganska kul att skumpa runt på skruttbussarna i Laos och Cambodja. Flodbåt är också mysigt. Men det får man se mer som en del av upplevelsen än som snabb transport.
Kan vara smart att planera lite - köpa en biljett ut ur Thailand innom en månad. Ha utresebiljett ur Vietnam innom två veckor från inresan. Men annars kan man ta det lite som det kommer.
18 nov. 2013 15:27
Tur och retur, vissa av Asiens länder är väldigt stränga när det gäller hem biljett, ibland blir man inte ens insläppt i landet om man inte kan visa upp en hembiljett. Det är också billigare!

Jag och min kompis åker på en 3 månaders resa till Thailand om 1,5 vecka. Vi har bokat med Qatar airways via Odenresor, den var ganska billig, kort väntetid och Qatar verkar väldigt bra. Vi betalade 6200 vilket kanske inte är super billigt, det blir lite dyrare med ombokningsbar resa hem som vi tog. Fanns även andra bolag som hade en billigare resa, men som tog en betydligt dyrare avgift om man vill boka om. Odenresor tar 700kr i avgift om vi väljer att boka om. Vi tittade ut en resa på internet som såg bra ut, ringde sedan och pratade med dem och frågade om det var möjligt att göra hemresan ombokningsbar. Alla resor är inte ombokningsbara och man kan inte fixa det själv på deras hemsida. Annars kan du ringa direkt och säga på ett ungefär när du vill åka, ofta får de fram ett bättre pris än du själv.