Av olka skäl har vi bara 3 dygn i Peking - vad ska vi se?

Av Moose
6 juli 2011 17:25
Visningar: 1822
Vi tänker nog åka en dag till muren - men sedan? Vi bor centralt -vad ska man se? Tips? Hustru och jag och våra döttrar (25 och 23 år)? Tacksam för respons!
7 juli 2011 10:06
Jag avvaktar, och släpper in någon annan i forumet. ;-)
Av Hathor
7 juli 2011 20:15
Förbjudna staden, Kejserliga palatset,som de också kallas o Himmelska fridens Torg,ligger straxt söder om Förbjudna staden,. Lama templet,,o Sommarpalatsen o så fantastisk shopping ,mkt mer hinns inte med på tre dagar.
jag rekommenderar,Vänskapsbutiken,o så alla dessa marknader som finns..Hongqiaomarknaden.här kan man fynda...pärlmarknader o silk house,här kan man pruta...
Innan ni åker rekommenderar jag er att att läsa Första klass reseguide,Kina,den innehåller allt som är bra att veta innan man ger sej iväg..
Om de finns tid över missa inte att kolla runt i dom gamla kvarteren med hutonger...
kanske hinner ni med en te provning på hotellet,eller en akrobat show..
Skaffa en bra karta ...
lycka till
Av Desires
7 juli 2011 23:25
Hathors svar är bra, och Krister som kan allt om Peking avvaktar ödmjukt för att släppa in andra. (vilket är gulligt).
Men det Hathor säger överensstämmer med det jag vill rekommendera, vi hade 6 dagar i Peking - men för denna korta trip skulle jag också rekommendera följande, om ni hinner:
Muren - naturligtvis!
Hutong-kvarteren kallas de tusentals gamla trånga gatorna och gränderna som var typiska för Peking tidigare men som nu tyvärr är på väg att försvinna.
Himmelska Fridens Torg
Förbjudna Staden
Sommarpalatset
Himmelstemplet
Vill du läsa om min resa i Peking, och se många foton, kan du läsa på min reseblogg här
http://www.desires.se/#post106

9 juli 2011 08:11
Som väntat kan jag inte låta bli att hoppa in i debatten, och här är mitt förslag:

Tre dagar är väldigt kort tid, så det gäller att prioritera.

Dag 1
Om ni kommer med flyg från Europa så blir den första dagen ofta bara "halv" + att man är trött, så då kan Himmelska fridens torg + Förbjudna staden vara en mjukstart. Ta någon av de stora turistmarknaderna på kvällen. Eftersom ni nog bara har tid med en, så välj "Sidenmarknaden" som är störst. Avsluta kvällen med en fotmassage.

Dag 2
Heldag till den Kinesiska muren. Det finns många olika sektioner att välja på. En grov översikt hittar ni här:
http://kristeribeijing.blogspot.com/2010/06/den-kinesiska-muren.html
Det är ganska vanligt att dagsturer till muren även inkluderar "Minggravarna" så de blir en bonus.
På kvällen går ni och äter en "Peking Anka"

Dag 3
Börja dagen med att promenera lite i hutongerna. Hotellet kan berätta var de närmaste ligger. Efter lunch åker ni till Sommarpalatset. Framåt kvällen när det mörknar åker ni till den olympiska parken och ser arenorna i nattbelysning och upplever stämningen där. Ät kvällsmat innan ni åker dit då det är dåligt med restauranger i området.

Det är som sagt mycket "tight" med bara tre dagar, men jag lyckades klämma in nästan allt som jag har på min "Beijing-10-i-topp"-lista. För mer info, Se:
http://kristeribeijing.blogspot.com/2010/01/beijing-10-i-topp.html

Mvh
Krister
Av Anna__
11 juli 2011 22:16
Citerat från andersochmaggan:
När det gäller muren vill vi gärna rekommendera att åka till Mutianyu och inte till det överbefolkade Badaling.

Läs mer om vad vi gjort några långhelger i Peking i våra resberättelser på vår blogg:
http://andersochmaggansresor.wordpress.com/2010/06/29/peking-november-2007/
samt
http://andersochmaggansresor.wordpress.com/2011/06/10/peking-juni-2011/
Kan bara hålla med. Jag har inte själv varit vid Badaling, så kan egentligen inte jämföra, men med tanke på alla de kort och filmer jag sett därifrån och vad folk har sagt, så föreslår jag en annan plats. Det finns några stycken att välja på. Om ni gillar lite äventyr och vandring kan ni gå mellan Jinshaling och Simatai och åka linbana över floden sista biten. Det kan vara väldigt väldigt varmt, men jag är otroligt glad att jag valde den biten framför Badaling. Linbanan högt över vattnet är belöningen :)
Av Theelf
11 juli 2011 23:22
Re: Muren - Jag besökte Badaling. Visst är det mycket folk - men man behöver inte gå långt för att ha muren HELT för sig själv (vi gick till vänster när vi kom upp på muren). Inte vet jag vilken av sträckorna av muren som är mest sevärd - men sceneriet kring Badaling är fantastiskt vackert. (Har för övrigt en bild från Badaling på min sida här på RG som prov på både "folktäthet" och sceneri.)

Re: Middag - Rekommenderar "Hot Pot" för en både kul och god middagsupplevelse. Tillsammans med en stor flaska kinesiskt öl.

I övrigt säger jag - hoppa över guideböckerna. Besök KristerBG´s www och skriv ut det som känns mest intressant. Det gjorde jag - funkar mkt bra. Välskrivet och initierat om både typiska turistmål, shopping och lite mer udda attraktioner. Tack Krister.

Hälsar,
TheE
12 juli 2011 01:06
Anna (och andra)
Simatai är tyvärr stängd för renovering nu. Man kan starta sin hiking från Jinshaling, men man måste sedan gå tillbaka samma väg.

Den mest lättåtkomliga hikingen som är tillgänglig idag är mellan Mutianyu och Jiankou. Jag har inte gått den själv, men den lär vara vacker den också.

Theelf
Tack!

Av de (totalt sex) olika sektioner av muren som jag besökt tycker jag att Jiankou har varit den bästa. Se länk i mitt inlägg ovan. Dock är Jiankou allt annat än lättåtkomligt, och man ska inte förringa enkelheten att ta sig till Badaling - särskilt inte om man har begränsat med tid.
Av Moose
12 juli 2011 10:55
Tack för alla svar! Detta är ett fantastiskt forum! Visst har vi läst lite i några böcker, bla Willmas guide. Men Ni ger en härlig mera personlig bild som jag verkligen gillar. Och vi ska gå en kortare tur vid muren - tack för tipset!

Och tack för länkarna!

Erik
13 juli 2011 17:15
En annan fördel som Mutianyu har är rodelbanan som man kan åka ner från muren. Barnsligt kul även för oss medelålders :-)

Vi gick också till vänster på muren vid Badaling och visst var det färre folk där än på andra sidan, men fortfarande såg man muren på andra sidan där det kryllade av folk. Det var ändå en häftig upplevelse eftersom det var första gången på muren.

Men vid Mutianyu såg vi kanske 40-50 personer på hela muren under de två timmar som vi gick omkring på den. Ofta kunde man se hela muren utan att se någon annan person, vilket gav en helt annan känsla (tyckte vi).
Av Moose
15 juli 2011 11:59
Krister - vet Du hur långt det är i Jiankou att gå från bilväg till muren? Vad menar Du med "ganska jobbigt". Vi är 55 år och går mycket i skog och mark inkl fjällvandringar - det borde väl inte vara ngn större utmaning? eller?
16 juli 2011 02:20
Moose

Jag vill minnas ett det kanske tog 45 minuter att gå från parkeringen till muren, och det var uppför berget på små slingriga stigar. Dock inte särskilt långt. När man sedan är uppe på muren så är det fortsatt brant.

Är ni vana vid fjällvandring tror jag inte det är några problem för er.

Denna bilden beskriver ganska bra hur det ser ut:
http://tinypic.com/r/2ex555v/7

Lycke Till!