Australien - Visum/Flyg

Av Adhinio
14 mars 2013 16:28
Visningar: 6816
Tjena!
I september ska jag och 2 kompisar sticka till Australien för att jobba och resa omkring! Vi ska stanna mellan 6-12 månader och håller för tillfället på att kolla upp visum, försäkringar och flygbiljetter! Jag har i över 1 veckas tid väntat på svar ifrån Australiens ambassad i Berlin utan någon respons så jag tänkte kolla om någon här visste hur det är för tillfället!

Vi ska fixa ett Working Holiday Visum eftersom att vi både vill jobba och resa, men för att kunna ansöka om detta förstår jag att vissa krav är obligatoriska, men min fråga är hur det är med flygbiljetten, kan man köpa en enkelbiljett ner eller måste man ha tur och retur biljett för att ens få tillgång till visum och komma in i landet? Det är som sagt svårt att boka en hemresa pga att vi inte vet när vi vill åka hem! Kanske finns andra alternativ som tex öppen flygbiljett hem inom 12 månader (om nu detta tillåts?)
Någon som varit där och vet hur det ligger till för tillfället?
Tack för svar.
MVH Adam
14 mars 2013 18:29
Lite vagt men har för mig att du som turist måste ha t o r-biljett eftersom det annars kan bli så att du inte själv har råd att ta dig ur landet när det är dags.

Öppen biljett borde däremot inte vara något problem. Hade jag varje gång.
24 mars 2013 20:03
Jag undrar samma sak som dig.. Jag skulle också vilja köpa en enkelbiljett sedan köpa en biljett hem i Australien. Eftersom att jag kanske vill backpacka i Asien innan jag åker hem. Men det kanske räcker med att visa upp att man har pengar till en hembiljett?
Men dom kan ju som sagt inte vara säkra på att jag inte handlar upp dom pengarna under min tid i Australien. ;p
Av Adhinio
24 mars 2013 20:45
Jag har pratat med folk som vet och dom säger att det tydligen räckte med en enkelbiljett och kunna bevisa att man har pengar till en biljett när man väl ska åka ut ur landet igen! Så så kommer iallafall jag göra :)
25 mars 2013 08:36
Tja immi.gov.au säger '... Ska ha antingen returbiljett eller tillräckliga medel för detta eller vidarefärd. Det krävs även medel för att kunna försörja sig den första tiden...'
Av Adhinio
25 mars 2013 10:44
Dom kräver att man har minst 25000 kronor när man åker ner till Australien för att man ska kunna försörja sig och visa att man har pengar för att kunna ta sig ut ur landet!
Av Nerja
25 mars 2013 14:12
När jag åkte dig för att plugga i tre månader, det var visserligen för 20 år sedan, var vi tvungna att röntga lungorna för TBC.
Vet inte hur det ligger till med detta nuförtiden, men det gäller verkligen att kolla upp allt grundligt innan man åker till Australien.
1 apr. 2013 15:53
hellooooo! jag är här nere just nu, man behöver absolut inte ha returbiljett för att få komma in i landet! jag hade dock det men fixade en grym deal via kilroy, 11000 t/r öppen biljett från köpenhamn (är runt 4000 kr billigare att flyga därifrån än från sverige så det rekomenderar jag som fan). men jag bor tillsammans med en som kom hit utan returbiljett och vet flera som kommit hit utan det också. jag var jävligt uppjagad av allt man hört om aussie innan man kom hit men ta allt med en nypa salt, sverige är tio gånger hårdare inom de mesta :) men om du åker hit utan hembiljett borde du iallafall ha ett bankuttag hemifrån på att du har minst 25 000 kr på kontot, jag behövde inte visa det men det sägs att dem vill se det i vissa fall så lika bra liksom. jag hade inte 25 000 just då så lånade lite över några dagar när jag flög in i landet för o vaa säker och förde tillbaka sedan (onödig fakta ja). bara o fråga om du undrar något!
5 apr. 2013 08:29
Självklart är det inget måste att ha en retur biljett men det kan ju vara skönt att ha det med. Jag bokade med http://www.airchina.se/ och fick en TOR biljett för 9200. Sedan kan jag bokan om datumet på det för ca 1000 KR om jag vill. När jag lääst om visumet så står det att man ska ha 5000 australiensiska dollar vilket motsvara ca 35 000 kr :)? Eller har jag fel? Självs ska jag ner den 5 Augusti och med en polare! Någon som ska er snarlik tid ? Ciao
Av Adhinio
5 apr. 2013 13:52
Jag köpte en enkelbiljett ner, vet ej när jag ska hem så orkar inte krångla! :)
Ja Vdellgren, man ska ha runt 20-30000 svenska kronor när man kommer in i landet, (det är bra att ha ett kvitto på det med sig). Detta är oftast inget dom kollar, men om dom gör det kan det vara en bra sak att tänka på!
Jag och 2 polare sticker ner 19 September och stannar runt 12 månader :)
5 apr. 2013 14:04
http://www.immi.gov.au/visitors/working-holiday/417/eligibility-first.htm

Som jag tolkar det är det 35000 som gäller eller har jag tolkat det fel ? För jag menar om du inte har en biljett hem med så räknar dom ju säkert med att du ska ha råd med det med dom pengarna du redan har om du inte skulle få jobb?

Vi åker ner lite tidigare, vid den tiden är vi klar med bartender utb vi ska gå där nere=)
Av Adhinio
5 apr. 2013 15:54
Ja du har rätt i det du skriver, men jag har läst på andra sidor att dete räcker med 25000, men immi's hemsida är ju självklart den man borde följa! :) Och ja dom räknar med en biljett i den budgeten :)

Fan så najs att gå bartender utb, vad fick ni betala för det och hur lång tid? :)