Asien 2014 tips!!

17 okt. 2013 10:55
Visningar: 391
Hej!
behöver lite tips/råd angående min och min pojkväns resa till thailand nästa år. Vi kommer åka i februari och vara borta i en månad. Flyger till och från bangkok.
Vi vill gärna till koh lipe men efter de har vi inget besämt!
Vi är även intresserade av att ta dykcert när vi är där. Några tips på bra dykställen och som man kan gå den där grundkursen? Vart är lättast att ta sig vidare från koh lipe?

Tacksam för svar :D
Av Sierra
17 okt. 2013 11:26
Lipe med sitt kristallklara vatten är perfekt för dykutbildning.

Där finns 8 dive shops som erbjuder detta och det är bara att knalla runt och välja den som känns bäst. Här har du en som är riktigt bra: http://www.kolipediving.com/

Din fråga: "Vart är lättast att ta sig vidare från koh lipe?" är lite knepig.
Det är lätt att ta sig vart som helst faktiskt......
17 okt. 2013 11:35
Okej men de låter ju toppen!

Har du några tips på vart vi kan fortsätta vår resa? Är inte så bekant med asien bara vart i phuket, bali och i singapore innan. Men nu när vi är borta lite längre vill vi se mer av öar/ fint dykvatten och bara vill koppla av. Vi är öppna för förslag på vår resa men vi vet inte så mycket om vart "pärlorna" finns :)
Av Sierra
17 okt. 2013 11:49
Det går ju några dagar om du skall prova på dykutbildning så varför inte börja på Lipe och sedan åka båtledes norrut mot Lanta. På vägen har du några öar; Bulon, Kradan, Mook och Ngai som kan vara värt att lägga någon dag på.
19 okt. 2013 17:53
Hej!

Koh lanta är även ett bra alternativ att ta dykcert på.
Från lanta åker vi ut till Koh bida öarna och Koh haa.
Jag jobbar själv här nere nu min första säsong men jag kan rekommendera lantadivers. Svenskt ägt företag som håller hög standard. Det är anledningen till att jag valde jobba för dem.

Finns många ställen att besöka.
Om ni vill fortsätta med dykning i inriktning tycker jag att ni skall dyka från Koh lanta.
Sen kanske åka upp till Khao lak och åka ut på en mini liveaboard 2nätter/3 dagar. Då åker man ut till similand island. Och kommer ut en bit där det inte finns så många dykare.

Annars tycker Koh Tao på andra sidan är underbart. Även Koh chang tycker jag bra om.

Koh tao erbjuder också dykning men inte lika bra som på västkusten :)
23 okt. 2013 09:31
Ett tips om ni vill åka till något annat land än thailand, perhentian island i malaysia. En riktig robinson ö, billigt och väldigt fint!! Havet och stränderna ja, underbart fint, Jag dök aldrig där, men snorklade och det var något utav det fräckaste :).
Av Sierra
23 okt. 2013 10:37
Citerat från Travelgirl_emmaa:
Ett tips om ni vill åka till något annat land än thailand, perhentian island i malaysia. En riktig robinson ö, billigt och väldigt fint!! Havet och stränderna ja, underbart fint, Jag dök aldrig där, men snorklade och det var något utav det fräckaste :).
Perhentian är i princip stängt i februari pga monsunen. Båttrafiken ligger nere och resorter är stängda. Säsongen börjar i slutet av mars då vädret blir bättre.
Av Dirgis
26 okt. 2013 19:31
Jag begriper inte varför man åker till Thailand gång efter annan när det finns så många ställen i världen att upptäcka. Jag har nyligen rest på Sidenvägen genom Kazakstan, Kina, Kyrgyzstan, Uzbekistan, Tadjikstan och Turkmenistan.