3 veckor Thailand

Av Luna5
10 aug. 2019 08:54
Visningar: 502
Hej,

Igår satt jag och planerade ihop en 3 veckors resa till Thailand (17 dec - 7 jan). Har några frågor:

Jag tänkte första spendera 2-3 dagar i Bangkok, vidare till Chiang Mai i 4 dagar, flyga till Krabi (AoNang) där jag vistas 6 dagar med tid att utforska omkringliggande, nyår tänkte jag spendera på Koh Lanta och vara där i 8 dagar. Lite väl länge? Och jag vet inte var nyår firandet är trevligast. Är inet sugen på party. Och sist den 4 sista dagarna i Bangkok.

Hur låter detta?
Och hur gör ni som varit där nere med pengar? Har ni allt på ett resekort? Kostar det mycket när man ska ta ut pengarna då?

Tack på förhand.
10 aug. 2019 23:14
Ja Bangkok är en favorit och där kan du stanna första dagarna och vila ut efter den långa resan. Kanske undersöka var du vill bo innan du återvänder hem.
I Chiang Mai tycker jag att du ska stanna några dagar ytterligare. Ett mysigt och lugnt ställe med en del att upptäcka, och innanför stadsmuren är trevligt att bo, tycker jag.

Ännu bättre än Chiang Mai är Chiang Rai, högre upp i landet. Ingen lite byhåla, som man kan tro, utan en delvis modernare stad än Chiang Mai, men fortfarande mycket av det gamla kvar. Dit flög jag med VIETJET, ett bra flygbolag.

Skulle jag välja att återvända till någon av städerna, så valde jag Chiang Rai.

Vad du sen ska göra kan någon annan föreslå, men helt klart ska du stanna sista tiden i Bangkok, kanske tom en vecka, för det finns otroligt mycket att upptäcka i den byn.
Bara att lära sig hur alla "tunnelbanor" går tar sin tid, för sitta i bilkö hela dagarna är ingen höjdare...
Av Alexxx
12 aug. 2019 13:24
Låter som en bra resplan. 8 dagar på Koh Lanta kanske är lite länge dock :) Är väldigt lugnt där. Men å andra sidan så har du gott om tid att åka över till andra närliggande öar om du vill det. Om du har möjlighet att spendera någon dag extra uppe i norr så kan jag också rekommendera Chiang Rai, som är lite mer genuint och mindre turistigt än Chiang Mai.

Angående resekort så använd något som inte har uttagsavgift. De thailändska bankomaterna tar ut lite mer än 200 baht per uttag utöver avgifter från svenska banken, så ta ut så mycket som möjligt åt gången. Superrich är också bra om man vill växla.

Har skrivit massor av tips för Thailand här - https://www.swedishnomad.com/sv/resa-till-thailand/
Av Luna5
12 aug. 2019 20:38
Citerat från Alexxx:
Låter som en bra resplan. 8 dagar på Koh Lanta kanske är lite länge dock :) Är väldigt lugnt där. Men å andra sidan så har du gott om tid att åka över till andra närliggande öar om du vill det. Om du har möjlighet att spendera någon dag extra uppe i norr så kan jag också rekommendera Chiang Rai, som är lite mer genuint och mindre turistigt än Chiang Mai.

Angående resekort så använd något som inte har uttagsavgift. De thailändska bankomaterna tar ut lite mer än 200 baht per uttag utöver avgifter från svenska banken, så ta ut så mycket som möjligt åt gången. Superrich är också bra om man vill växla.

Har skrivit massor av tips för Thailand här - https://www.swedishnomad.com/sv/resa-till-thailand/
Tack för feedback och förslag :)