Stöd Ukraina

Peroeriks blogg

Torsdag 22 Maj 2014 - Vaxholm
Resealbum: Vaxholms kastell

Vaxholms kastell

Avresa från kajen vid Grand hotell, med 48 seniorer, en härligt varm försommarmorgon.

Vi åkte med Waxholmsbolagets Dalarö med destination Möja. Vi skulle dock stiga av i Vaxholm för att besöka kastellet med museum samt där åta lunch.

Det blev en härlig resa ut förbi alla de inre öarna i skärgården. Några stopp vid för mig välkända bryggor. Resa med Vaxholmsbåt ut mot Roslagen hörde till min barndoms alla somrar. Släkten i skärgården skulle hälsas på. Jag är ju Rospigg brukar jag hävda stolt.

Framme i Vaxholm, d v s Vaxholms stad, steg en av våra deltagare av utav misstag, så henne tappade vi helt enkelt bort. Vi fortsatte till kastellet och dagens rundvandring.
Vi fick en mycket trevlig visning av museet av en mycket kunnig guide som hette Roger.

Efter rundvandringen på museet avåts en utmärkt lunch bestående av förrätt och en god fiskgryta.

Efter lunch väntade hemfärd till Stockholm med en av de få kvarvarande riktiga ångfartygen i Stockholm. S/S Storksär, en 106-årig dam i mycket gott skick. Hennes ångpanna eldas dock inte längre med kol utan med diesel.

Hemresan blev en njutning i eftermiddagssolen
Dela med andra:    

Kommentarer
Peroerik säger till Ivan:
Min släkt bodde i Yxlö by. Min farbror, John var byggmästare och mina trå tvillingkusiner Åke och Börje jobbade som vuxna många år på färjorna.
Postat 2014-05-25 16:51  Anmäl
Ivan säger:
Hej!

Jaså, du har tillbringat somrar på Yxlan.
Hustruns släkt bodde i Vagnsunda. Systrarna Norbin.
Jag hade första sommaren på Blidö år 1939.
Sedan flyttade vår egen familj dit 1966. Först Bruket sedan Sikmarö.
Då fanns en 12-bilsfärja som aldrig blev full.
På 70-talet tog det för lång tid att pendla in till Nacka där jag jobbade då.
Letade efter något på fastlandet och det blev Lögla 1977.
Är där nu i tropisk värme.

Hälsn
Ivan
Postat 2014-05-25 01:01  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet